Dotaz žadatele: (výňatek)
- Kalkulace jakéhokoliv navýšeni ceny krajem objednávaných služeb v závazku veřejné služby vůči ČD za grafikon 2010/2011 vůči grafikonu 2009/2010, dále za grafikon 2011/2012 vůči grafikonu 2010/2011, a dále za grafikon 2012/2013 vůči grafikonu 2011/2012.
- Kalkulaci finančního dopadu krajem schválené investice do pořízení moderních vozidel na výši hrazeni kompenzace. U vozidel, které byly financovány z dotaci EU doložte, jakým pozitivním způsobem tato investice z veřejných zdrojů snížila výši kompenzace.
Odpověď:
- Ústecký kraj uzavřel dne 1. 12. 2009 s Českými drahami, a.s. (dále jen „Dopravce“) Smlouvu o závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě k zajištění základní dopravní obslužnosti územního obvodu Ústeckého kraje (dále jen „Smlouva“).
Kopii této Smlouvy, včetně jejích dodatků (vyjma částí označených Dopravcem za obchodní tajemství) naleznete na:
http://www.kr-ustecky.cz/vismo/dokumenty2.asp?id_org=450018&id=1657902&p1=183269
Pro účely výpočtu prokazatelné ztráty byla ve Smlouvě definována Nejvyšší přípustná jednotková ztráta [Kč/vlkm], která je meziročně navyšována o procento odpovídající míře inflace vyjádřené přírůstkem průměrného ročního indexu spotřebitelských cen v předchozím kalendářním roce dle údajů uveřejněných Českým statistickým úřadem. Celková výše prokazatelné ztráty hrazené Ústeckým krajem Dopravci je pak vypočítána součinem skutečně ujetého dopravního výkonu a Nejvyšší přípustné jednotkové ztráty.
V souvislosti se změnou úhrady prokazatelné ztráty vzniklé poskytováním žákovského jízdného včetně ostatních slev a druhů jízdného poskytovaných dle Výměru Ministerstva financí došlo k začlenění této úhrady od 1. 1. 2010 do rámce úhrady prokazatelné ztráty dle Smlouvy, a to o částku vycházející z úhrady předešlého kalendářního roku, která byla původně hrazena na základě další smlouvy mezi Ústeckým krajem a Českými drahami, a.s. K této změně došlo i ve smlouvách s autobusovými dopravci. Celková výše poskytnuté dotace Ústeckým krajem Dopravci zůstala zachována, jednalo se pouze o spojení dvou smluv do jedné.
Nejvyšší přípustná jednotková ztráta
Rok |
Nejvyšší přípustná jednotková ztráta |
Inflace |
2010 |
97,345 Kč/vlkm* |
1,5 % |
2011 |
98,805 Kč/vlkm, tj. 97,345 Kč/vlkm x (100 + inflace 2010)/100 |
1,9 % |
2012 |
100,682 Kč/vlkm, tj 98,805 Kč/vlkm x (100 + inflace 2011)/100 |
? |
2013 |
? Kč/vlkm |
? |
*95,790 Kč/vlkm před začleněním slev dle Výměru MF, tj. došlo k navýšení o 1,555 Kč/vlkm (roční odhad úhrady prokazatelné ztráty vzniklé poskytováním slev dle Výměru MF, 11 181 tis. Kč kalkulováno pro 7 188 tis. vlkm)
K jiným úpravám Nejvyšší přípustné jednotkové ztráty nedošlo.
- Na základě Smlouvy není Dopravce oprávněn do kalkulace ceny připadající na jeden vlkm zahrnout náklady spojené s pořízením nových železničních vozidel v rozsahu, ve kterém jsou náklady na pořízení takových vozidel uhrazeny Dopravci z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj nebo jakéhokoli jiného evropského nebo národního dotačního titulu.
Část žádosti týkající se kalkulace ceny připadající na jeden vlkm, byla rozhodnutím odmítnuta.