Integrovaný dopravní systém Doprava Ústeckého kraje (DÚK) sjednocuje veřejnou dopravu v Ústeckém kraji již od roku 2015. Od té doby se neustále snažíme náš dopravní systém zlepšovat tak, abychom klientům DÚK mohli nabídnout co nejkomfortnější a nejvýhodnější cestování. Ústecký kraj byl dlouhé roky považován za region s vysokou ekologickou zátěží, proto jedním z cílů DÚK je i co nejšetrnější přístup k životnímu prostředí. Velkou péči tedy věnujeme tomu, aby byl provoz spojů zajišťován moderními dopravními prostředky, které nemají negativní dopad na životní prostředí.
Ve
spolupráci s Dopravní fakultou ČVUT nechal Ústecký kraj zpracovat studii,
na základě které lze s jistotou říct, že využíváním veřejné dopravy
šetříte nejen váš rozpočet ale i přírodu. Studie obsahuje výpočty, které byly
aplikovány na vybraných trasách v Ústeckém kraji a porovnávají dopad
našich vlaků či autobusů s dopadem osobních automobilů na životní
prostředí. Porovnávají jejich energetickou náročnost, produkci skleníkových
plynů a zohledňují i využitelnost a dostupnost veřejné dopravy v různou
denní dobu.
Systém
DÚK je konstruován tak, aby nabízel co nejlepší spojení jak pro běžné cestování
do práce nebo do školy, tak i pro volnočasové aktivity. Nabízí velké množství
autobusových i vlakových spojů, které v pravidelných intervalech pokrývají
co nejdelší část dne. Na nejvytíženějších trasách jezdí spoje DÚK
v intervalu 30 – 60 minut. Pokud tedy budete ke svým cestám pravidelně
využívat veřejnou dopravu, můžete pozitivně ovlivnit dopad dopravních
prostředků na životní prostředí. Na vybraných ověřovacích trasách, na základě
kterých byla studie od ČVUT zpracovávána, vyprodukují naše zelené vlaky a
autobusy až o polovinu emisí CO2 na osobu méně než osobní automobil.
Jako
ukázkový příklad ekologické výhodnosti DÚK můžeme třeba použít trasu
z Lovosic do krajského města. Elektrické vlaky zde jezdí téměř celý den
v intervalu přibližně 30 minut. Délka trasy podle Labe je autem i
vlakem přibližně 22 kilometrů a jízdní doba je přibližně 20 minut v obou
případech. Samozřejmě nepočítáme obtížně dostupné a často placené parkování
v centru Ústí nad Labem, které v případě použití vlaku odpadá. Na
příkladu vzorové trasy lze dokázat, že automobil vyprodukuje přibližně 2.200
gramů CO2 na osobu, vlak jen asi 760g. Člověk jedoucí v autě
tedy zaneřádí životní prostředí oproti člověku jedoucímu tu samou trasu ve
vlaku asi trojnásobně. Se spotřebou energie je to ještě horší. Na uvedené trase
vlak spotřebuje při soupravě obsazené na 25% kapacity přibližně 1,9 kWh
elektrické energie na osobu, automobil pak 8,3 kWh na osobu, tedy více než
čtyřikrát tolik. Podobě bychom mohli pokračovat ve spoustě tras po celém kraji.
Jak si vedly další sledované trasy, se můžete přesvědčit v tabulce níže. Ve všech případech byly naše zelené vlaky a autobusy podstatně ekologičtější než osobní automobily. Jedinou výjimkou byla relace Lovosice – Litoměřice, která měla v porovnání s osobním automobilem srovnatelné výsledky. Důvodem je, že na této trati jezdí jen menší vlaky s dieselovým pohonem.
|
Porovnání emisí vozidel |
emise CO2
[g/os] |
auto vs vlak |
auto vs autobus |
||
|
trasa |
auto |
bus |
vlak |
% |
% |
|
Ústí n/L - Děčín (reference) |
2386 |
1489 |
1059 |
56 |
38 |
1 |
Ústí n/L - Teplice (el. vlak) |
2234 |
|
642 |
71 |
|
2 |
Ústí n/L - Bílina (el. vlak) |
3066 |
|
1505 |
51 |
|
3 |
Ústí n/L - Lovosice (el. vlak) |
2183 |
|
761 |
65 |
|
4 |
Lovosice - Litoměřice (diesel vlak) |
792 |
|
826 |
-4 |
|
5 |
Litvínov - Meziboří (bus) |
414 |
302 |
|
|
27 |
6 |
Teplice - Duchcov (bus) |
904 |
596 |
|
|
34 |
průměr |
|
|
|
41 |
Pokud
vám vadí, jak se naše planeta otepluje, pojďte s námi proti tomu něco
dělat. Nechávejte auto doma a využívejte autobusové a vlakové linky DÚK. Ušetříte nejen životní prostřední, ale i své
peníze. Děkujeme!
Zobrazit aktuální dokumenty | archiv dokumentů | dokumenty včetně archivu