Mezi Chomutovem a Kadaní proběhla 8. prosince 2022 první jízda dualizované elektrické jednotky RegioPanter řady 640 bez dosud nutného přestupu ve stanici Kadaň-Prunéřov do jiného vlaku vedeného motorovou jednotkou. Těmito vozy bude od nového jízdního řádu (11. 12.) zajišťován provoz všech vlaků ČD na páteřní lince U1, která prochází z Děčína přes Ústí nad Labem, Teplice, Bílinu, Most a Chomutov a bude nově prodloužena o úsek Kadaň-Prunéřov – Kadaň předměstí.
Tisková zpráva z 8. prosince 2022
„Konečně se podařilo
propojit na železnici všechna velká města na naší páteřní trati až do Kadaně
bez nutnosti přestupu, jak o to Ústecký kraj roky usiloval. Cestujícím se tak
zvýší komfort cestování,“ řekl radní pro dopravu Marek Hrabáč, který se zahajovací jízdy zúčastnil.
LINKA U1 DĚČÍN – ÚSTÍ NAD LABEM – MOST –
CHOMUTOV – KADAŇ předměstí
- páteřní
linka IDS DÚK zajišťující přímé spojení významných sídel podél Krušných hor – Děčín, Ústí nad Labem, Teplice, Bílina, Most, Chomutov a nyní nově i
Kadaň;
- interval
linky je 60 minut během převážné části dne (od 5:00 do 22:00) v pracovní dny i o víkendech
(vyjma Chomutov – Kadaň, kde o víkendech je 120 minut);
- v uzlech
významné a využívané přestupní vazby na další přepravně silné směry:
Děčín (U8, U28, L2), Ústí nad Labem (U4, U32), Most (U12), Prunéřov (U2);
- v souvislosti
s postupným dokončováním modernizačních investičních akcí na trati č. 130
bude docházet postupně ke zrychlování celé linky a tím ke zkracování jízdních
dob;
- provoz
v rámci systému Dopravy Ústeckého kraje.
VOZIDLO ELEKTRICKÁ JEDNOTKA 640
REGIOPANTER
- vozidla 440 pro Ústecký byla pořízena
s příspěvkem ROP NUTS-II Severozápad;
- celková
investice ČD (bez dotace) do všech 7 ks pořízených nových moderních nízkopodlažních jednopatrových
třívozových elektrických jednotek pro ÚK činila 952 mil. Kč;
- do provozu byly v kraji postupně
nasazovány v období 10/2012-10/2013,
tj. během jednoho roku. Dále stejných 5 ks bylo zakoupeno pro Pardubický a
Královéhradecký kraj;
- kapacita jednotky dosahuje 240 míst k sezení a zhruba stejný počet ke stání (256);
- konstrukční a zároveň maximální rychlost je 160 km/h;
- počet
a výkon motorů 6 x 340 kW;
- trvalý
výkon 2.040 kW;
|
před dualizací
|
po dualizaci
|
napájecí
soustava
|
3 kV DC
|
3 kV DC
a 25 kV / 50 Hz AC
|
hmotnost
prázdné jednotky
|
144 t
|
152 t
|
- součástí dualizace bylo také provedení tzv. velké „vyvazovací“ opravy,
která se musí provádět po ujetí příslušného objemu km jednotky. První jednotku
na dualizaci a vyvazovací opravy ČD přistavily v lednu 2021 a postupně
během dvou let prošlo tímto procesem všech 12 ks jednotek ř. 440, které se
postupně vracely již jako řada 640.1. Návrat
poslední je očekáván v těchto dnech.
TRAŤ KADAŇ-PRUNÉŘOV – KADAŇ předměstí
- hlavním účelem investiční akce Elektrizace
trati Kadaň Prunéřov – Kadaň byla
elektrizace tak, aby bylo možné zajíždět do Kadaně elektrickými jednotkami
linky U1. Během stavby investor
vyhověl požadavku kraje a samosprávy a rozšířil elektrizaci a rekonstrukci
tratě až do Kadaně předměstí;
- stavba
byla zahájená 12/2018 a aktuálně je ve zkušebním provozu do 30.6.2023. Úsek
je elektrizován střídavou soustavou 25
kV 50Hz, místo styku soustav je za dopravnou Kadaň Prunéřov směr Kadaň. Úsek vyžaduje nasazení dvousystémových
jednotek Regiopanter linky U1;
- předmětem
stavby byla rekonstrukce železničního svršku, spodku, nová trakce,
zabezpečovací zařízení, sdělovací zařízení, 4 mosty, propustky, kompletní
rekonstrukce žst Kadaň včetně výpravní budovy, kompletní rekonstrukce dopravny
Kadaň předměstí (nástupiště 550, mobiliář, zastávka). Vznikla nová zastávka Kadaň
Bystřice cca v žkm 28,000.
U vlaku se sešli (zprava) radní pro dopravu Marek Hrabáč, ředitel Oblastního centra obchodu Západ Martin Hurajčík a starosta Kadaně Jan Losenický
Propojení Chomutova a Kadaně