Veřejné slyšení zahájil poslanec Kohlíček v češtině, neboť zdůraznil, že se jedná o jeden z úředních jazyků Evropské unie. Připomněl tři předchozí železniční balíčky, které zatím nebyly ve všech členských státech naplněny, přesto už přichází balíček čtvrtý. Ten obhajoval evropský komisař E. Legois s důrazem na nedostatečnou konkurenci při výběrových řízeních a existenci monopolů. Podle něj liberalizace trhu přinese vyšší efektivitu, jelikož poptávka po nových službách zvýší zaměstnanost.
Diskuze zástupců deseti států ale ukázala, že pohled na železniční dopravu není jednotný a zástupci zaměstnanců s návrhy Evropské komise zásadně nesouhlasí. Zaznívaly příklady z mnoha zemí (Anglie, Nizozemí, Belgie), kde se s cílem uspořit výrazně omezují služby pro veřejnost. Radní pro dopravu Ústeckého kraje Jaroslav Komínek se jednání účastnil s připravenou prezentací o příhraničním propojení Šluknovského výběžku přes Německo, což je praktická ukázka spolupráce v rámci unie. „Obavy států z 4. Balíčku jsou na místě. Pokud dojde k uvolnění trhu, zvýší se požadavek na kvalitně zpracované smlouvy, protože služby, jež nebudou smluvně pečlivě ošetřeny, nebudou pravděpodobně v rámci tlaku na úspory a maximalizaci výnosů vůbec zajištěné. Mluvím především o údržbě a čistotě ve vlacích. Jsem rád, že Ústecký kraj má s národním dopravcem takovou smlouvu, která pro občany zajišťuje maximální komfort. Její nedodržování je také ošetřeno sankcemi,“ zdůraznil ve svém vystoupení radní Komínek.
Slyšení k čtvrtému železničnímu balíčku Závazky veřejných služeb a bezpečnost: Práva občanů nebo obchod? zorganizovala v europarlamentu Evropská sjednocená levice/Severská zelená levice.
Europoslanec Jaromír Kohlíček se připravuje na jednání s vedoucím odboru dopravy krajského úřadu Jindřichem Fraňkem a redním pro dopravu Jaroslavem Komínkem
Zasedací sál Evropského parlamentu
V rámci jednání diskutoval Jaroslav Komínek s českými europoslanci Kohlíčkem a Ransdorfem