Orientační nabídka


 

Evropská komise zamítla námitky ekologů proti dálnici D8

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Po půlročním zjišťování oprávněnosti připomínek zaslaných ekologickými organizacemi došla Evropská komise k názoru, že tato stavba představuje důležitý moment pro dokončení dopravní sítě zejména s návazností na budovanou dálniční síť ve Spolkové republice Německo.
 

 
 

TISKOVÁ ZPRÁVA SE ZVUKOVOU PŘÍLOHOU ze dne 3.12.2003

 

Evropská komise zamítla námitky ekologů proti dálnici D8

 

Evropská komise podpoří projekt stavby dálnice D8 0807 v úseku Trmice  - státní hranice se Spolkovou republikou Německo. Po půlročním zjišťování oprávněnosti připomínek zaslaných ekologickými organizacemi došla k názoru, že tato stavba představuje důležitý moment pro dokončení dopravní sítě zejména s návazností na budovanou dálniční síť ve Spolkové republice Německo. Závěrečná zpráva s těmito závěry hejtmana Ústeckého kraje Jiřího Šulce mile překvapila: „V minulosti jsem měl vůči některým projektům předkládaným Ředitelstvím silnic a dálnic ČR určité pochybnosti, zejména ve vztahu k ekologii. Jak se ale ukazuje, stavebníci si počínají v nejlepším souladu s evropskou environmentální legislativou.“

Vybudování úseku 0807 dálnice D8 v sobě zahrnuje 10 staveb, z kterých nyní probíhá ražba tunelu Panenská v příhraničním úseku. „Ekologové nás chtěli poškodit u Evrospké komise, abychom nedostali na stavbu tohoto úseku dálnice evropské finanční prostředky, ovšem paradoxně je pomohli České republice získat. Vyvstává ale otázka, komu slouží jejich zdržovací taktika. Jejich obstrukce k  stavbě dálnice D8 trvají od roku 1995,“ uvedl Jiří Šulc a doplnil, že Evropská Investiční banka i díky této zprávě potvrdila půjčku 12,6 miliard korun. Dalších 1,86 miliardy je ŘSD ČR přislíbeno v programu ISPA Evropské komise.

Hejtman Jiří Šulc ve zprávě Evropské komise poukázal na skutečnost, že budovaný úsek dálnice je jedním z nejdražších v Evropě. Jak se v ní uvádí, trasa 0807 dálnice má nejvyšší režijní náklady ze všech hodnocených dopravních projektů. I toto zdražení přičítá hejtman na vrub ekologům; zejména kvůli jejich připomínkách se trasa dálnice několikrát měnila, což přinášelo vždy nové náklady na celé územní posuzování jednotlivých variant. „Občané obcí od Velemína přes Bořislav a dalších obcí směrem k  hranici s Německem by se měli proti jednání takzvaných ekologů ohradit, přinejmenším peticí. Děti země a jim podobní jen prodlužují jejich každodenní trápení s nákladní dopravou, která už mohla jezdit mimo jejich obce. Jejich hlas musí získat na síle, aby o jejich každodenním životě nerozhodovali lidé – byť ekologové - od Brna,“ uvedl hejtman Jiří Šulc.

Krajský úřad Ústeckého kraje vyřizoval nebo vyřizuje ke stavbám souvisejícím s výstavbou dálnice D8 devětadvacet odvolání ekologických organizací, v převažující většině podaných organizací Děti Země, klub za udržitelnou dopravu se sídlem v Brně. Největší počet odvolání, celkem 22, řešil krajský odbor životního prostředí a zemědělství. Celkem čtyři rozhodnutí Krajského úřadu Ústeckého kraje jsou v současné době napadena soudní žalobou.

 

Zvukové přílohy ke stažení - vyjádření Jiřího Šulce

  • Evropská komise neshledala žádné závady

„Evropská komise celou záležitost od začátku prověřovala, a to i fyzicky v Ústí nad Labem nebo v Praze. Neshledala žádných závad, a to podtrhuji, ať se to týká ochrany životního prostředí, stavby tunelů nebo výběru variant tras. Vše je podle reglementů Evropské Unie a komise doporučuje tuto stavbu neprodleně zahájit.“

  • Stavba může skončit nejdříve v polovině roku 2006

„Minimálně dvě povolení na tuto stavbu mezi Trmicemi a hraničním přechodem chybí. Předpokládám, že nejdříve na jaře, přibližně v měsících duben-květen, budou i vzhledem k předpokládaným dalším odvoláním povolení vydány a to té doby je potřeba zajistit financování. Jsem přesvědčen že v květnu bude stavba zahájena a dokončena bude, bohužel, nejdříve někdy v polovině roku 2006.“

 

  • Lidé by měli psát proti ekologům petice

„Možná by pro urychlení bylo vhodné, aby se opět ozvali občané Severních čech kteří trpí nejvíc; od Bílinky, Velemína přes Bořislav až do Dubí. Aby opět uspořádali podpisovou či petiční akci a oslovili příslušná ministrerstva, aby už každý den netrpěli stovkami kamionů, které jim projedou kolem jejich obývacích pokojů nebo ložnic a aby zmizelo ohrožení jejich životů či zdraví.“

 

  • Je možné, že ekologové používají zdržovací taktiku

„Já si myslím, že by se nad tím měli naši ekologičtí aktivisté opravdu i sami zamyslet. Já jsem nebyl stoprocentně přesvědčen, že ta trasa dálnice je úplně v pořádku z pohledu ekologie, měl jsem i určité polemiky nad některými záležitostmi. Ale jestliže naprosto nestranná Evropská komise řekla že je všechno naprosto v pořádku, tak to nyní vypadá že celá ta aktivita, trvající vlastně už od roku 1995, byla vlastně aktivitou zdržovací. Je velmi významnou otázkou, jakým zájmům je tato zdržovací taktika používána.“

 

Vydala: Mgr. Romana Konečná, tisková mluvčí Ústeckého kraje

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 754, mobil 603 192 631

e-mail: konecna.r@kr-ustecky.cz

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 10.12.2003 / 11.12.2003 | Zveřejnit od-do: 10.12.2003-10.1.2004
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém