Pohlednice z Ústeckého kraje
Environmentální výchova, vzdělání a osvěta (EVVO)
Smyslem environmentálního (ekologického) vzdělávání výchovy a osvěty (dále jen EVVO) je dosažení takového stavu, kdy jsou občané objektivně informováni o stavu a vývoji životního prostředí a získávají k prostředí vztah, který je základem šetrného a předvídavého chování a jednání.
EVVO má přispívat
- k přijetí zodpovědnosti za stav životního prostředí;
- má vytvářet podmínky pro konkrétní zapojení jednotlivce do ochrany životního prostředí;
- v mnoha směrech se prolíná s prací s veřejností v oblasti životního prostředí;
- není možné určit mezi nimi přesnou hranici;
Jedním ze společných rysů EVVO a práce s veřejností je aktivizace obyvatel v oblasti ochrany životního prostředí.
Dobře postavené EVVO má charakter holistické (celostní) výchovy, tzn. že optimálním způsobem utváří morálku, působí na rozumovou, citovou i volně aktivní složku osobnosti člověka, rozvíjí dovednosti i sociální komunikativnost. Směřuje k celkovému rozvoji osobnosti i k prohlubování poznání světa - propojenosti jevů a problémů v čase a prostoru, pochopení ekologických principů fungujících na této planetě, vede k aktivizaci při řešení problémů životního prostředí tím, že poskytuje metodu. Vede i k lepšímu poznání sebe sama a svých možností, včetně získání schopností prosazovat své oprávněné požadavky.
Státní program EVVO v Ćeské republice je výchozím dokumentem pro zajištění dlouhodobého cíle rozvoje environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice. Stanovuje kompetence, cíle a úkoly, které povedou k rozvoji v této oblasti.
Stěžejním cílem Státního programu EVVO v Ćeské republice je zvášení povědomí a znalostí obyvatel o životním prostředí. Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta náleží do základů všeobecného vzdělání, které získáme výchovou v rodině i ve školách, celoživotním vzděláváním, vlastními zkušenostmi a citem.