Orientační nabídka


 

FAQ - Nejčastěji kladené otázky

 

OBECNÉ INFORMACE K PILÍŘI 2 A PILÍŘI 3

 

Otázka: žadatel má nejprve vše předfinancovat?

Odpověď: Ano musí předfinancovat a v rámci ½ ročních periodik bude propláceno. V případě škol je možné jim navýšit příspěvek na provoz na předfinancování akce.

 

Otázka: Jak dlouho bude trvat hodnotící proces? Pokud bychom podali žádost např. v listopadu, kdy budeme znát hodnocení/stanovisko hodnotící komise?

Odpověď: Kontrola formálních náležitostí a kontrola přijatelnosti by měla u projektu být provedena ve lhůtě 60 pracovních dnů od podání žádosti. Dále je potřeba ještě započítat nějaký čas na projednání projektu výběrovou komisí na MŽP. Potom následuje vydání právního aktu k projektu. Uvedené lhůty se ovšem mohou prodloužit například opakovaným doplňováním podkladů k žádosti na straně žadatele.  Nelze tedy s jistotou říct, jak dlouho bude celý proces trvat. V případě, že by šlo vše hladce, počítala bych s minimálně 3 měsíci.  

 

Otázka: Může projekt obsahovat přípravnou fázi? Tj. období, kdy probíhají výběrová řízení na tým, nastavuje se spolupráce se školou apod. ale preventisté a soc. pracovníci ještě nepracují?

Odpověď: Předpokládám, že když bude v projektu zahrnuta taková přípravná fáze, tak to nepředstavuje žádný problém. Žádost o platbu je možné podat až v momentě, kdy dojde na realizaci projektových aktivit, tj. činnosti pracovníků.  

 

Otázka: indikátory pro pilíř 2 a 3 jsou nastaveny identicky?

Odpověď: Pro pilíř 2 a 3 jsou výzvou stanoveny stejné indikátory, které souhrnně sledují počty žáků na školách, ve kterých jsou realizovány projektové aktivity. U obou pilířů se indikátory dokládají pomocí výkazů o škole, ve kterých jsou uvedeny počty žáků školy.

 

Otázka: Je v rámci indikátorů tedy možné, že dosažená hodnota bude nižší než cílová hodnota? Např. se během trvání projektu sníží počet žáků školy?

Odpověď: Ano, to se asi může stát. Nicméně nepředpokládáme, že by počet žáků dané školy klesl tolik, že by došlo k sankcím za neplnění indikátoru (počet žáků by musel klesnout o více než 30 %).

 

PILÍŘ 2

Otázka: Je možné, aby v případě Statutárního města Ústí nad Labem žádaly samostatně jednotlivé městské obvody?

Odpověď: Ne není to možné. Na společných jednáních při přípravě výzvy Podpora sociální stability se vždy hovořilo o projektech, ve kterých bude daná obec/město (nehledě na svou velikost) komplexně řešit sociální aspekty mládeže v obcích, které mají index sociálního vyloučení 10-30. Vzhledem k charakteru projektu, tj. činnost sociálních pracovníků ve školách a činnost preventistů na veřejných prostranstvích města, považujeme za účelné, aby město podalo jeden komplexní projekt.

Tomu odpovídá i nastavení parametrů podpory pro pilíř 2, kde jsou žadateli „města a obce“.  Zároveň jsou pro projekty z pilíře 2 stanoveny další podmínky, které jeden komplexní projekt města naplní výrazně lépe, tj. „jedinečnost projektu v dané obci, komplexní práce s cílovou skupinou v obci, soulad projektu se strategickým dokumentem na místní úrovni řešící problematiku sociálního začleňování.“

 

Otázka: Je pro pilíř 2 povinnost mít zajištěného sociálního pracovníka?

Odpověď: Ano, ale záleží na žadateli, zda zaměstná nového sociálního pracovníka, využije stávajících sociálních pracovníků s uvedením rozsahu úvazku nebo využije sociální pracovníky z jiných subjektů a určí jejich rozsah úvazku. Výčet činností v náplni sociálního pracovníka je pouze doporučující a nemusí být všechny vykonávány.

 

Otázka: Je nutné, aby preventisté v rámci cílové skupiny vždy pracovali jen s žáky dané školy? Co když v terénu narazí na dítě ve věku 16 let, které už nestuduje, ale bylo by vhodné ho do preventivních aktivit zapojit? 

Odpověď: Cílem projektu je snížení předčasných odchodů ze vzdělávání a specifické nezaměstnanosti mladých. Je tedy možné i v těchto případech tuto osobu zapojit do preventivních aktivit.

 

Otázka: V rámci pilíře 2 je činnost preventistů podmíněna přítomností sociálního pracovníka. Je ale v projektů možné zaměstnat pouze sociální pracovníky? 

Odpověď: Ano je to možné. Záleží čistě na obci, jakým způsobem bude projekt personálně zajišťovat a zda využije všechny tři možné pozice nebo jen jednu.

 

Otázka: V náplni práce soc. pracovníka je uvedena spolupráce s ASZ a také, že žadatel má předložit Plán sociálního začleňování. Máme tomu rozumět tak, že spolupráce s ASZ je podmínkou poskytnutí dotace? 

Odpověď: Spolupráce s ASZ rozhodně není podmínkou poskytnutí dotace. Záleží čistě na obci, zda spolupráci s ASZ navážete. Jednou z podmínek pro poskytnutí dotace je mít zpracovaný jakýkoliv strategický materiál v oblasti sociálního začleňování. Můžete použít i strategii prevence kriminality obce.

 

 

Otázka: zda v rámci pracovní pozice preventisty musí mít stejné vzdělání jako školní metodici prevence?

Odpověď: Žádné takové požadavky na preventistu nejsou.

 

Otázka: personální kapacita, kde je v bodě č. 2 charakteristika projektu – 4 kolonka uvedeno: Školy zapojené do projektu. Jedná se o povinnou položku, resp. musí se vždy daný projekt vázat na školu? Do výzvy by se ráda přihlásila i obec, která však má ve své obci tzv. malotřídky, tedy školy do 5 třídy a následně musí dojíždět do jiného města do školy. Jedná se o malou obec. Rádi by využili preventistu pro volnočasové aktivity, který bude pracovat s dětmi a mládeží, nicméně bude se jednat o děti, které navštěvují více škol, a ne vždy daná škola bude zapojená do projektu.

Odpověď: V pilíři 2 je podporována primárně činnost sociálních pracovníků, která se vždy váže na konkrétní školu/školy. Tato škola se musí nacházet v obci dle seznamu obcí s indexem sociálního začleňování 10-30.  Do kolonky v bodě č. 2 je tedy potřeba uvést školu/školy v dané obci, které budou mít z projektu placeného sociálního pracovníka pro práci s dětmi ve škole a navazující preventisty pro práci s dětmi na veřejném prostranství apod. (mimo školu). 

V případě, který popisujete, bude potřeba, aby obec uvedla do projektového záměru školu, pro kterou plánuje podporu z pilíře 2. Předpokládám, že preventista bude pracovat s dětmi z prvního stupně, které navštěvují tuto malou školu v dané obci (obec je na seznamu definovaném v příloze výzvy).  Skutečnost, že se jedná o malotřídku, by neměla představovat snad žádný problém, resp. ho v tom nespatřuji za předpokladu, že obec splní podmínky, které stanovuje výzva.

 

Otázka: zda lze podat žádost, když ve škole ještě žádný sociální pracovník v současnosti nepůsobí. Působil by až od 01. 01. 2025?

Odpověď: V momentě podání žádosti o dotaci, tzn. ještě před zahájením realizace projektu, není podmínkou, aby v dané škole již působil sociální pracovník. Sociální pracovník musí na škole působit nejpozději v momentě zahájení realizace projektu, tzn. v případě, který uvádíte to bude tedy 1. 1. 2025.

 

PILÍŘ 3

Otázka: V případě, že bude žádost podávat obec za školy, tak výše podpory se načítá za každou školu?

Odpověď: ano maximální výše podpory 650 000,- Kč platí na každou školu.

 

Otázka: Škola aktuálně využívá finanční prostředky na pobyty dětí z NPO. V případě využití této výzvy dojde k dvojímu financování?

Odpověď: Pobyty z NPO budou podporovány jen pro školní rok 2024/2025. Proto je doporučeno podat žádost do OPST, neboť financování z OPST je zajištěno do 31.12.2027. V rámci této výzvy je možné využít i Pilíř 2 pro zajištění pracovní pozice sociální pedagog, který je taktéž hrazen z prostředků NPO.

 

Otázka: Zda žadatelem mohou být samostatně školy a zároveň i obec, kdy každá škola by si žádala na své adaptační pobyty a intervenční pobyty a obec by žádala zároveň i na preventivní pobyty pro OSPOD?

Odpověď: Tato varianta možná není. Obec může žádat za školy, ale nelze žádat na školu a zároveň obec.

 

Otázka: V rámci pilíře 3 může si škola vybrat libovolný druh a počet pobytů? Nebo musí škola absolvovat všechny uvedené druhy programů? 

Odpověď: ano, škola si může zvolit třeba i jen jeden typ pobytů, nemusí všechny uvedené. Jedná se pouze o nabídku, ze které škola vybírá podle svých potřeb.

 

Otázka: V případě žadatele obce, která bude žádat za své zřizované školy - zda je možné prostředky využít pro školu, která nemá takový počet dětí, ale má celou řadu problémů na úkor školy, která má velký počet dětí, ale nemá tolik problémů?

Odpověď: Dle textu výzvy je pro každou školu stanovena maximální výše dotace na základě počtu žáků dané školy, ať už se jedná o samostatnou školu (škola je žadatelem) nebo je v projektu sdruženo více škol (žadatelem je zřizovatel či MAS). Navýšení finančních prostředků nad limit dané školy by tudíž bylo v rozporu s podmínkami výzvy. Zároveň by mohlo v budoucnu dojít ke komplikacím při případné kontrole či auditu.

 

Otázka: Zda je potřeba mít uzavřené partnerství v projektu?

Odpověď: Výzva nepožaduje uzavření smlouvy o partnerství v projektu, je na žadateli, koho si do projektu zapojí.

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém