OBECNÉ INFORMACE K PILÍŘI
2 A PILÍŘI 3
Otázka:
žadatel má nejprve vše předfinancovat?
Odpověď:
Ano musí předfinancovat a v rámci ½ ročních periodik bude propláceno. V případě
škol je možné jim navýšit příspěvek na provoz na předfinancování akce.
Otázka: Jak dlouho bude trvat hodnotící
proces? Pokud bychom podali žádost např. v listopadu, kdy budeme znát
hodnocení/stanovisko hodnotící komise?
Odpověď: Kontrola formálních
náležitostí a kontrola přijatelnosti by měla u projektu být provedena ve lhůtě
60 pracovních dnů od podání žádosti. Dále je potřeba ještě započítat nějaký čas
na projednání projektu výběrovou komisí na MŽP. Potom následuje vydání právního
aktu k projektu. Uvedené lhůty se ovšem mohou prodloužit například opakovaným
doplňováním podkladů k žádosti na straně žadatele. Nelze tedy s jistotou říct, jak dlouho bude
celý proces trvat. V případě, že by šlo vše hladce, počítala bych s minimálně 3
měsíci.
Otázka: Může projekt obsahovat
přípravnou fázi? Tj. období, kdy probíhají výběrová řízení na tým, nastavuje se
spolupráce se školou apod. ale preventisté a soc. pracovníci ještě nepracují?
Odpověď: Předpokládám, že
když bude v projektu zahrnuta taková přípravná fáze, tak to nepředstavuje žádný
problém. Žádost o platbu je možné podat až v momentě, kdy dojde na realizaci
projektových aktivit, tj. činnosti pracovníků.
Otázka: indikátory pro
pilíř 2 a 3 jsou nastaveny identicky?
Odpověď: Pro pilíř 2 a 3
jsou výzvou stanoveny stejné indikátory, které souhrnně sledují počty žáků na školách,
ve kterých jsou realizovány projektové aktivity. U obou pilířů se indikátory
dokládají pomocí výkazů o škole, ve kterých jsou uvedeny počty žáků školy.
Otázka: Je v rámci
indikátorů tedy možné, že dosažená hodnota bude nižší než cílová hodnota? Např.
se během trvání projektu sníží počet žáků školy?
Odpověď: Ano, to se asi může
stát. Nicméně nepředpokládáme, že by počet žáků dané školy klesl tolik, že by
došlo k sankcím za neplnění indikátoru (počet žáků by musel klesnout o více než
30 %).
PILÍŘ 2
Otázka:
Je možné, aby v případě Statutárního města Ústí nad Labem žádaly samostatně
jednotlivé městské obvody?
Odpověď:
Ne není to možné. Na společných jednáních při přípravě výzvy Podpora sociální
stability se vždy hovořilo o projektech, ve kterých bude daná obec/město
(nehledě na svou velikost) komplexně řešit sociální aspekty mládeže v obcích,
které mají index sociálního vyloučení 10-30. Vzhledem k charakteru projektu,
tj. činnost sociálních pracovníků ve školách a činnost preventistů na veřejných
prostranstvích města, považujeme za účelné, aby město podalo jeden komplexní
projekt.
Tomu
odpovídá i nastavení parametrů podpory pro pilíř 2, kde jsou žadateli „města a
obce“. Zároveň jsou pro projekty z
pilíře 2 stanoveny další podmínky, které jeden komplexní projekt města naplní
výrazně lépe, tj. „jedinečnost projektu v dané obci, komplexní práce s cílovou
skupinou v obci, soulad projektu se strategickým dokumentem na místní úrovni
řešící problematiku sociálního začleňování.“
Otázka:
Je pro pilíř 2 povinnost mít zajištěného sociálního pracovníka?
Odpověď:
Ano, ale záleží na žadateli, zda zaměstná nového sociálního pracovníka, využije
stávajících sociálních pracovníků s uvedením rozsahu úvazku nebo využije
sociální pracovníky z jiných subjektů a určí jejich rozsah úvazku. Výčet
činností v náplni sociálního pracovníka je pouze doporučující a nemusí být
všechny vykonávány.
Otázka:
Je nutné, aby preventisté v rámci cílové skupiny vždy pracovali jen
s žáky dané školy? Co když v terénu narazí na dítě ve věku 16 let,
které už nestuduje, ale bylo by vhodné ho do preventivních aktivit
zapojit?
Odpověď:
Cílem projektu je snížení předčasných odchodů ze vzdělávání a specifické
nezaměstnanosti mladých. Je tedy možné i v těchto případech tuto osobu
zapojit do preventivních aktivit.
Otázka:
V rámci pilíře 2 je činnost preventistů podmíněna přítomností sociálního
pracovníka. Je ale v projektů možné zaměstnat pouze sociální
pracovníky?
Odpověď:
Ano je to možné. Záleží čistě na obci, jakým způsobem bude projekt personálně
zajišťovat a zda využije všechny tři možné pozice nebo jen jednu.
Otázka:
V náplni práce soc. pracovníka je uvedena spolupráce s ASZ a také, že
žadatel má předložit Plán sociálního začleňování. Máme tomu rozumět tak, že
spolupráce s ASZ je podmínkou poskytnutí dotace?
Odpověď:
Spolupráce s ASZ rozhodně není podmínkou poskytnutí dotace. Záleží čistě
na obci, zda spolupráci s ASZ navážete. Jednou z podmínek pro
poskytnutí dotace je mít zpracovaný jakýkoliv strategický materiál
v oblasti sociálního začleňování. Můžete použít i strategii prevence
kriminality obce.
Otázka:
zda v rámci pracovní pozice preventisty musí mít stejné vzdělání jako
školní metodici prevence?
Odpověď:
Žádné takové požadavky na preventistu nejsou.
Otázka:
personální kapacita, kde je v bodě č. 2 charakteristika projektu – 4 kolonka
uvedeno: Školy zapojené do projektu. Jedná se o povinnou položku, resp. musí se
vždy daný projekt vázat na školu? Do výzvy by se ráda přihlásila i obec, která
však má ve své obci tzv. malotřídky, tedy školy do 5 třídy a následně musí
dojíždět do jiného města do školy. Jedná se o malou obec. Rádi by využili
preventistu pro volnočasové aktivity, který bude pracovat s dětmi a mládeží,
nicméně bude se jednat o děti, které navštěvují více škol, a ne vždy daná škola
bude zapojená do projektu.
Odpověď:
V pilíři 2 je podporována primárně činnost sociálních pracovníků, která se vždy
váže na konkrétní školu/školy. Tato škola se musí nacházet v obci dle seznamu
obcí s indexem sociálního začleňování 10-30. Do kolonky v bodě č. 2 je tedy potřeba uvést
školu/školy v dané obci, které budou mít z projektu placeného sociálního
pracovníka pro práci s dětmi ve škole a navazující preventisty pro práci s
dětmi na veřejném prostranství apod. (mimo školu).
V
případě, který popisujete, bude potřeba, aby obec uvedla do projektového záměru
školu, pro kterou plánuje podporu z pilíře 2. Předpokládám, že preventista bude
pracovat s dětmi z prvního stupně, které navštěvují tuto malou školu v dané
obci (obec je na seznamu definovaném v příloze výzvy). Skutečnost, že se jedná o malotřídku, by
neměla představovat snad žádný problém, resp. ho v tom nespatřuji za
předpokladu, že obec splní podmínky, které stanovuje výzva.
Otázka:
zda lze podat žádost, když ve škole ještě žádný sociální pracovník v
současnosti nepůsobí. Působil by až od 01. 01. 2025?
Odpověď:
V momentě podání žádosti o dotaci, tzn. ještě před zahájením realizace
projektu, není podmínkou, aby v dané škole již působil sociální pracovník.
Sociální pracovník musí na škole působit nejpozději v momentě zahájení
realizace projektu, tzn. v případě, který uvádíte to bude tedy 1. 1. 2025.
PILÍŘ 3
Otázka: V případě, že
bude žádost podávat obec za školy, tak výše podpory se načítá za každou školu?
Odpověď: ano maximální výše podpory 650 000,-
Kč platí na každou školu.
Otázka: Škola aktuálně
využívá finanční prostředky na pobyty dětí z NPO. V případě využití této
výzvy dojde k dvojímu financování?
Odpověď:
Pobyty z NPO budou podporovány jen pro školní rok 2024/2025. Proto je
doporučeno podat žádost do OPST, neboť financování z OPST je zajištěno do
31.12.2027. V rámci této výzvy je možné využít i Pilíř 2 pro zajištění
pracovní pozice sociální pedagog, který je taktéž hrazen z prostředků NPO.
Otázka:
Zda žadatelem mohou být samostatně školy a zároveň i obec, kdy každá škola by
si žádala na své adaptační pobyty a intervenční pobyty a obec by žádala zároveň
i na preventivní pobyty pro OSPOD?
Odpověď:
Tato varianta možná není. Obec může žádat za školy, ale nelze žádat na školu a
zároveň obec.
Otázka:
V rámci pilíře 3 může si škola vybrat libovolný druh a počet pobytů? Nebo
musí škola absolvovat všechny uvedené druhy programů?
Odpověď:
ano, škola si může zvolit třeba i jen jeden typ pobytů, nemusí všechny uvedené.
Jedná se pouze o nabídku, ze které škola vybírá podle svých potřeb.
Otázka:
V případě žadatele obce, která bude žádat za své zřizované školy - zda je možné
prostředky využít pro školu, která nemá takový počet dětí, ale má celou řadu
problémů na úkor školy, která má velký počet dětí, ale nemá tolik problémů?
Odpověď: Dle
textu výzvy je pro každou školu stanovena maximální výše dotace na základě
počtu žáků dané školy, ať už se jedná o samostatnou školu (škola je žadatelem)
nebo je v projektu sdruženo více škol (žadatelem je zřizovatel či MAS).
Navýšení finančních prostředků nad limit dané školy by tudíž bylo v rozporu s
podmínkami výzvy. Zároveň by mohlo v budoucnu dojít ke komplikacím při případné
kontrole či auditu.
Otázka: Zda je potřeba mít
uzavřené partnerství v projektu?
Odpověď: Výzva nepožaduje uzavření smlouvy o
partnerství v projektu, je na žadateli, koho si do projektu zapojí.