Metodika


Metodika tvorby a projednávání rozpočtu Ústeckého kraje na rok 2003

Sestavování rozpočtu Ústeckého kraje se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů a zákonem č. 129/2000 Sb., o krajích.

Vlastní rozpočet na rok 2002 je sestavován dle časového harmonogramu, který tvoří přílohu   č. 2. Rozpočet se sestavuje z rozpočtů jednotlivých odborů krajského úřadu Ústeckého kraje, příspěvkových organizací a organizačních složek, zřizovaných Ústeckým krajem.
 

1. Základní  a nezbytná pravidla pro sestavování rozpočtu

1)           Vychází z rozpočtového výhledu sestaveného pro období roku 2003-2007

2)           Rozpočet Ústeckého kraje se sestavuje jako vyrovnaný včetně zahrnutí třídy                      8 - financování 

3)           Obsahem rozpočtu jsou jeho příjmy a výdaje a ostatní peněžní operace, včetně použití peněžních fondů

4)           Rozpočet je členěn dle platné rozpočtové skladby dle druhového (rozdělení na příjmy a výdaje) a funkčního třídění (rozdělení na jednotlivé oblasti např. zdravotnictví, školství, kultura, sociální věci, doprava, územní plánování, krajský úřad a zastupitelstvo)

5)           Cizí zdroje lze využít pouze na kapitálové výdaje, které jsou zásadního charakteru pro Ústecký kraj.  O zdrojích pro tyto výdaje rozhodne Zastupitelstvo Ústeckého kraje.

6)           Veškeré požadavky předkládané do návrhu rozpočtu na rok 2003 musí být řádně podložené kalkulacemi nebo minimálně odbornými odhady s tím, že za předložený požadavek nese příslušný předkládající plnou odpovědnost 
 

2. Postup pro sestavení rozpočtu Ústeckého kraje

Základním podkladem pro rozpočet Ústeckého kraje na rok 2003 je schválený rozpočtový výhled na období let 2003 – 2007. Rozpočet Ústeckého kraje pro rok 2003 je tvořen na základě předložených požadavků jednotlivými správci položek a příspěvkovými organizacemi zřízenými Ústeckým krajem. Za příspěvkové organizace předkládá návrh rozpočtu ekonomickému odboru  spolu se stanovením priorit jednotlivých požadavků příslušný svodný odbor. Návrh rozpočtu předloží jednotliví správci položek  rozdělený dle druhového (rozdělení do příjmů a výdajů) a funkčního třídění (rozdělení do jednotlivých oblastí např. školství, kultura, zdravotnictví, sociální věci, doprava, územní plánování, krajský úřad, zastupitelstvo) na jednotlivé položky a paragrafy dle platné rozpočtové skladby. Dále bude analyticky členěn dle jednotlivých čísel organizací. Současně s rozpočtem bude každým odborem předložen komentář ke zpracovanému návrhu rozpočtu spolu se stanovením priorit jednotlivých požadavků. Způsob předložení požadavků jednotlivých odborů je předmětem přílohy č. 1.
 

3. Dělení rozpočtu Ústeckého kraje

3.1 dle jednotlivých čísel organizací

Rozpočet bude  rozčleněn dle  jednotlivých čísel organizací dle schváleného číselníku (příloha č. 3). Každému odboru připadne jedno číslo organizace a zároveň každá příspěvkové organizaci bude též vedena pod svým číslem organizace. 

3.2  dle funkčního třídění

Rozpočet bude rozčleněn na jednotlivé oblasti např. doprava, zdravotnictví, kultura, sociální věci, školství, územní plánování, krajský úřad a zastupitelstvo dle platné rozpočtové skladby.

3.3 dle druhového třídění

Rozpočet bude koncipován dle druhového třídění do čtyř základních oblastí:

-         běžné příjmy

-         kapitálové příjmy

-         běžné výdaje

-         kapitálové výdaje,

které jsou členěny dle rozpočtové skladby na jednotlivé položky

3.3.1 Běžné příjmy

Jsou tvořeny dle rozpočtové skladby: 

-         daňovými příjmy

a)      správními poplatky (daňové příjmy) budou vycházet ze schváleného rozpočtového výhledu, ze skutečnosti k 30. 6. 2002 a z předpokladu těchto příjmů k 31. 12. 2002.

b)      daněmi, vychází se ze schváleného rozpočtového výhledu, ze skutečnosti daňových příjmů k 30. 6. 2002 a z novely zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní

-        nedaňovými příjmy, při jejichž rozpočtování se vychází z rozpočtového výhledu a z celkového objemu finančních prostředků návrhu rozpočtu na rok 2003, ze skutečnosti k 30. 6. 2002 a z předpokladu těchto příjmů k 31. 12. 2002

-        státními dotacemi především na přímé náklady škol a školských zařízení a ostatními dotacemi (rómská iniciativa, patologické jevy atd.) z MŠMT, na výkon státní správy v přenesené působnosti z ministerstva financí a na aktivní politiku zaměstnanosti

3.3.2  Kapitálové příjmy

Jsou tvořeny dle rozpočtové skladby:

-         příjmy z prodeje investičního majetku, které budou vycházet ze schváleného rozpočtového výhledu a nových skutečností souvisejících s celkovou koncepcí Ústeckého kraje

3.3.3    Běžné výdaj 

a)      Oblast Zastupitelstva Ústeckého kraje  bude zpracována dle počtu uvolněných zastupitelů, další členění dle jednotlivých položek bude vycházet ze schváleného rozpočtového výhledu, ze skutečnosti k 30. 6. 2002 a z předpokládaného objemu těchto výdajů k 31. 12. 2002.

b)      V oblasti výdajů na platy zaměstnanců je výchozí základnou návrhu limitu prostředků na platy zaměstnanců limit zaměstnanců. Odhad bude proveden na základě platů zaměstnanců dle tabulkových tříd v souladu s nařízením vlády č. 253/92 Sb., o platových poměrech zaměstnanců orgánů státní správy, některých dalších orgánů a obcí včetně osobního ohodnocení ve znění pozdějších předpisů. Dále bude vytvořena rezerva na odměny zaměstnanců a rezerva pro případný nárůst zaměstnanců v roce 2003, která bude vedena na ekonomickém odboru.

c)      Dotace právnickým nebo fyzickým osobám, u kterých Ústecký kraj neplní funkci zřizovatele (zakladatele) a které mají povahu příspěvku na činnost těchto osob, budou uvolňovány na základě dotačního principu.

d)      Případná vytvořená rezerva bude zařazena pod ekonomický odbor.

Rozpočet příspěvkových organizací bude svodným odborem předložen k projednání odboru ekonomickému spolu s podrobným komentářem. Bude vycházet ze schváleného rozpočtového výhledu s přihlédnutí k novým skutečnostem a požadavkům. Rozpočty příspěvkových organizací budou ekonomickému odboru předloženy rozdělené analyticky dle jednotlivých organizací a současně bude za každou organizaci předložena vyrovnaná bilance nákladů a výnosů (zahrnující hlavní i vedlejší činnost) a návrh závazných ukazatelů:

1) příspěvek zřizovatele

2) hospodářský výsledek

3) limit pracovníků

4) limit mzdových prostředků

5) použití rezervního fondu

6) použití investičního fondu

7) odpisy

3.3.4 Kapitálové výdaje       

Budou vycházet ze schváleného rozpočtového výhledu spolu s přihlédnutím k novým skutečnostem. Kapitálové výdaje budou rozčleněny do jednotlivých investičních položek a dle jednotlivých organizací a dále budou stanoveny investičním odborem priority důležitosti spolu s komentářem o nezbytnosti požadavků.

        I. havárie, rozestavěné stavby                        

       II. nutná realizace v roce 2003

      III. možné odložení do dalších let

Poznámka:  u definice pojmu velká údržba se jedná o:

                                -  výměny celých celků (rozvody vody, kanalizace, oplocení objektů,atd.)                          

     -  opravy nad 500 tis. Kč

     -  akce řešené formou stavebního řízení vyjma  investic  

V Ústí nad Labem dne: 17.7. 2002

Zpracovala: Bc. Monika Pechová – vedoucí oddělení rozpočtu a financování

 

Příloha č. 1

Požadavky

Požadavky na čerpání položek rozpočtu Ústeckého kraje na rok 2003 předkládají jednotlivé odbory následovně:

  1. Požadavky jednotlivých odborů včetně jimi zřízených příspěvkových organizací na investice a velkou údržbu musí být předkládány pouze prostřednictvím investičního odboru. Svodný odbor za spravované příspěvkové organizace předkládá investičnímu odboru požadavky s návrhem priorit a s jejich zdůvodněním. Investiční odbor po shromáždění všech požadavků a posouzení navržených priorit, stanoví priority důležitosti a předloží celkový zpracovaný návrh ekonomickému odboru dle harmonogramu v příloze č. 2. Takto budou požadavky zahrnuty do návrhu rozpočtu.
  1. Veškeré požadavky související s činností zastupitelstva jsou předkládány ekonomickému odboru prostřednictvím správce těchto položek – odboru sekretariátu hejtmana dle harmonogramu v příloze č. 2. Takto budou požadavky zahrnuty do návrhu rozpočtu.
  1. Požadavky na cestovné (5173), pohoštění (5175), dary (5194), školení a vzdělávání (5167), výpočetní techniku (5137), programové vybavení (5172), služby zpracování dat (5168) pro krajský úřad musí být předkládány ekonomickému odboru prostřednictvím správce těchto položek – odboru sekretariátu ředitele. Takto budou požadavky zahrnuty do návrhu rozpočtu.
  1. Požadavky na knižní publikace, tisk (5136), vybavení kanceláří (5137), drobnou údržbu budovy krajského úřadu (5171), zajištění jiných služeb (5169) pro krajský úřad mimo oblastí vymezených v části 3 odst. E,F musí být předkládány ekonomickému odboru prostřednictvím správce těchto položek – odborem majetkoprávním. Takto budou požadavky zahrnuty do návrhu rozpočtu.
  1. Výjimku tvoří požadavky  na položky 5166 (konzultační, poradenské a právní služby), 5169 (nákup služeb) v oblasti regionálního rozvoje, územního plánování a stavebního řádu, dopravy a silničního hospodářství, zemědělství, investic, legislativních a vnitřních věcí, kdy  ekonomickému odboru předkládá každý odbor pro svou oblast samostatně tyto položky a budou též zahrnuty samostatně do návrhu rozpočtu pro jednotlivé odbory (jedná se např. o studie v jednotlivých oblastech, zajištění veletrhů apod.).
  1. Odbor hospodářství a živnostenského podnikání předkládá požadavky související s budováním průmyslových zón Ústeckého kraje vyjma investic. Veškeré investice jsou předkládány prostřednictvím investičního odboru. Tyto požadavky budou rozčleněny do konkrétních položek dle rozpočtové skladby a tímto způsobem budou evidovány ekonomickým odborem.
  1. Požadavky na položku 5163 ( služby peněžních ústavů) předkládá ekonomický odbor a samostatně odbor správy majetku pro oblast pojištění, které též spadá do této položky. Takto budou požadavky zahrnuty do návrhu rozpočtu.
  1. Požadavky na položku 5362 ( poplatky) předkládá odbor legislativní a vnitřních věcí pro svou oblast a odbor majetkoprávní za ostatní odbory krajského úřadu.

Ostatní položky výše neuvedené předkládají správci položek, kteří jsou stanovení ve směrnici o oběhu účetních dokladů.