Metodika
Metodika tvorby a projednávání rozpočtu
Ústeckého kraje na rok 2003
Sestavování rozpočtu
Ústeckého kraje se řídí zákonem č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech
územních rozpočtů a zákonem č. 129/2000 Sb., o krajích.
Vlastní rozpočet na rok
2002 je sestavován dle časového harmonogramu, který tvoří přílohu č. 2.
Rozpočet se sestavuje z rozpočtů jednotlivých odborů krajského úřadu
Ústeckého kraje, příspěvkových organizací a organizačních složek,
zřizovaných Ústeckým krajem.
1. Základní a nezbytná
pravidla pro sestavování rozpočtu
1)
Vychází z rozpočtového výhledu sestaveného pro období roku 2003-2007
2) Rozpočet
Ústeckého kraje se sestavuje jako vyrovnaný včetně zahrnutí třídy
8 - financování
3) Obsahem
rozpočtu jsou jeho příjmy a výdaje a ostatní peněžní operace, včetně
použití peněžních fondů
4) Rozpočet
je členěn dle platné rozpočtové skladby dle druhového (rozdělení na příjmy
a výdaje) a funkčního třídění (rozdělení na jednotlivé oblasti např.
zdravotnictví, školství, kultura, sociální věci, doprava, územní
plánování, krajský úřad a zastupitelstvo)
5) Cizí
zdroje lze využít pouze na kapitálové výdaje, které jsou zásadního
charakteru pro Ústecký kraj. O zdrojích pro tyto výdaje rozhodne
Zastupitelstvo Ústeckého kraje.
6) Veškeré
požadavky předkládané do návrhu rozpočtu na rok 2003 musí být řádně
podložené kalkulacemi nebo minimálně odbornými odhady s tím, že za
předložený požadavek nese příslušný předkládající plnou odpovědnost
2. Postup pro sestavení
rozpočtu Ústeckého kraje
Základním podkladem pro
rozpočet Ústeckého kraje na rok 2003 je schválený rozpočtový výhled na
období let 2003 – 2007. Rozpočet Ústeckého kraje pro rok 2003 je tvořen na
základě předložených požadavků jednotlivými správci položek a
příspěvkovými organizacemi zřízenými Ústeckým krajem. Za příspěvkové
organizace předkládá návrh rozpočtu ekonomickému odboru spolu se
stanovením priorit jednotlivých požadavků příslušný svodný odbor. Návrh
rozpočtu předloží jednotliví správci položek rozdělený dle druhového
(rozdělení do příjmů a výdajů) a funkčního třídění (rozdělení do
jednotlivých oblastí např. školství, kultura, zdravotnictví, sociální
věci, doprava, územní plánování, krajský úřad, zastupitelstvo) na
jednotlivé položky a paragrafy dle platné rozpočtové skladby. Dále bude
analyticky členěn dle jednotlivých čísel organizací. Současně s rozpočtem
bude každým odborem předložen komentář ke zpracovanému návrhu rozpočtu
spolu se stanovením priorit jednotlivých požadavků. Způsob předložení
požadavků jednotlivých odborů je předmětem přílohy č. 1.
3. Dělení rozpočtu
Ústeckého kraje
3.1 dle jednotlivých
čísel organizací
Rozpočet bude rozčleněn
dle jednotlivých čísel organizací dle schváleného číselníku (příloha č.
3). Každému odboru připadne jedno číslo organizace a zároveň každá
příspěvkové organizaci bude též vedena pod svým číslem organizace.
3.2 dle funkčního
třídění
Rozpočet bude rozčleněn na
jednotlivé oblasti např. doprava, zdravotnictví, kultura, sociální věci,
školství, územní plánování, krajský úřad a zastupitelstvo dle platné
rozpočtové skladby.
3.3 dle druhového
třídění
Rozpočet bude koncipován
dle druhového třídění do čtyř základních oblastí:
-
běžné příjmy
-
kapitálové příjmy
-
běžné výdaje
-
kapitálové výdaje,
které jsou členěny dle
rozpočtové skladby na jednotlivé položky
3.3.1 Běžné příjmy
Jsou tvořeny dle
rozpočtové skladby:
-
daňovými příjmy
a)
správními poplatky (daňové příjmy) budou vycházet ze schváleného
rozpočtového výhledu, ze skutečnosti k 30. 6. 2002 a z předpokladu těchto
příjmů k 31. 12. 2002.
b)
daněmi, vychází se ze schváleného rozpočtového výhledu, ze skutečnosti
daňových příjmů k 30. 6. 2002 a z novely zákona č. 243/2000 Sb., o
rozpočtovém určení daní
- nedaňovými
příjmy, při jejichž rozpočtování se vychází z rozpočtového výhledu a
z celkového objemu finančních prostředků návrhu rozpočtu na rok 2003, ze
skutečnosti k 30. 6. 2002 a z předpokladu těchto příjmů k 31. 12. 2002
- státními
dotacemi především na přímé náklady škol a školských zařízení a ostatními
dotacemi (rómská iniciativa, patologické jevy atd.) z MŠMT, na výkon
státní správy v přenesené působnosti z ministerstva financí a na aktivní
politiku zaměstnanosti
3.3.2 Kapitálové
příjmy
Jsou tvořeny dle
rozpočtové skladby:
-
příjmy z prodeje investičního majetku, které budou vycházet ze schváleného
rozpočtového výhledu a nových skutečností souvisejících s celkovou
koncepcí Ústeckého kraje
3.3.3 Běžné výdaj
a) Oblast
Zastupitelstva Ústeckého kraje bude zpracována dle počtu uvolněných
zastupitelů, další členění dle jednotlivých položek bude vycházet ze
schváleného rozpočtového výhledu, ze skutečnosti k 30. 6. 2002 a
z předpokládaného objemu těchto výdajů k 31. 12. 2002.
b)
V oblasti výdajů na platy zaměstnanců je výchozí základnou návrhu limitu
prostředků na platy zaměstnanců limit zaměstnanců. Odhad bude proveden na
základě platů zaměstnanců dle tabulkových tříd v souladu s nařízením vlády
č. 253/92 Sb., o platových poměrech zaměstnanců orgánů státní správy,
některých dalších orgánů a obcí včetně osobního ohodnocení ve znění
pozdějších předpisů. Dále bude vytvořena rezerva na odměny zaměstnanců a
rezerva pro případný nárůst zaměstnanců v roce 2003, která bude vedena na
ekonomickém odboru.
c) Dotace
právnickým nebo fyzickým osobám, u kterých Ústecký kraj neplní funkci
zřizovatele (zakladatele) a které mají povahu příspěvku na činnost těchto
osob, budou uvolňovány na základě dotačního principu.
d)
Případná vytvořená rezerva bude zařazena pod ekonomický odbor.
Rozpočet příspěvkových
organizací bude svodným odborem předložen k projednání odboru ekonomickému
spolu s podrobným komentářem. Bude vycházet ze schváleného rozpočtového
výhledu s přihlédnutí k novým skutečnostem a požadavkům. Rozpočty
příspěvkových organizací budou ekonomickému odboru předloženy rozdělené
analyticky dle jednotlivých organizací a současně bude za každou
organizaci předložena vyrovnaná bilance nákladů a výnosů (zahrnující
hlavní i vedlejší činnost) a návrh závazných ukazatelů:
1) příspěvek zřizovatele
2) hospodářský výsledek
3) limit pracovníků
4) limit mzdových
prostředků
5) použití rezervního
fondu
6) použití investičního
fondu
7) odpisy
3.3.4 Kapitálové výdaje
Budou vycházet ze
schváleného rozpočtového výhledu spolu s přihlédnutím k novým
skutečnostem. Kapitálové výdaje budou rozčleněny do jednotlivých
investičních položek a dle jednotlivých organizací a dále budou stanoveny
investičním odborem priority důležitosti spolu s komentářem o nezbytnosti
požadavků.
I. havárie,
rozestavěné stavby
II. nutná realizace
v roce 2003
III. možné odložení
do dalších let
Poznámka: u
definice pojmu velká údržba se jedná o:
- výměny celých
celků (rozvody vody, kanalizace, oplocení
objektů,atd.)
- opravy nad 500 tis. Kč
- akce řešené formou stavebního řízení vyjma investic
V Ústí nad Labem dne:
17.7. 2002
Zpracovala: Bc. Monika
Pechová – vedoucí oddělení rozpočtu a financování
Příloha č. 1
Požadavky
Požadavky na čerpání
položek rozpočtu Ústeckého kraje na rok 2003 předkládají jednotlivé odbory
následovně:
- Požadavky jednotlivých
odborů včetně jimi zřízených příspěvkových organizací na investice a
velkou údržbu musí být předkládány pouze prostřednictvím investičního
odboru. Svodný odbor za spravované příspěvkové organizace předkládá
investičnímu odboru požadavky s návrhem priorit a s jejich zdůvodněním.
Investiční odbor po shromáždění všech požadavků a posouzení navržených
priorit, stanoví priority důležitosti a předloží celkový zpracovaný
návrh ekonomickému odboru dle harmonogramu v příloze č. 2. Takto budou
požadavky zahrnuty do návrhu rozpočtu.
- Veškeré požadavky
související s činností zastupitelstva jsou předkládány ekonomickému
odboru prostřednictvím správce těchto položek – odboru sekretariátu
hejtmana dle harmonogramu v příloze č. 2. Takto budou požadavky zahrnuty
do návrhu rozpočtu.
- Požadavky na cestovné
(5173), pohoštění (5175), dary (5194), školení a vzdělávání (5167),
výpočetní techniku (5137), programové vybavení (5172), služby zpracování
dat (5168) pro krajský úřad musí být předkládány ekonomickému odboru
prostřednictvím správce těchto položek – odboru sekretariátu ředitele.
Takto budou požadavky zahrnuty do návrhu rozpočtu.
- Požadavky na knižní
publikace, tisk (5136), vybavení kanceláří (5137), drobnou údržbu budovy
krajského úřadu (5171), zajištění jiných služeb (5169) pro krajský úřad
mimo oblastí vymezených v části 3 odst. E,F musí být předkládány
ekonomickému odboru prostřednictvím správce těchto položek – odborem
majetkoprávním. Takto budou požadavky zahrnuty do návrhu rozpočtu.
- Výjimku tvoří
požadavky na položky 5166 (konzultační, poradenské a právní služby),
5169 (nákup služeb) v oblasti regionálního rozvoje, územního plánování a
stavebního řádu, dopravy a silničního hospodářství, zemědělství,
investic, legislativních a vnitřních věcí, kdy ekonomickému odboru
předkládá každý odbor pro svou oblast samostatně tyto položky a budou
též zahrnuty samostatně do návrhu rozpočtu pro jednotlivé odbory (jedná
se např. o studie v jednotlivých oblastech, zajištění veletrhů apod.).
- Odbor hospodářství a
živnostenského podnikání předkládá požadavky související s budováním
průmyslových zón Ústeckého kraje vyjma investic. Veškeré investice jsou
předkládány prostřednictvím investičního odboru. Tyto požadavky budou
rozčleněny do konkrétních položek dle rozpočtové skladby a tímto
způsobem budou evidovány ekonomickým odborem.
- Požadavky na položku
5163 ( služby peněžních ústavů) předkládá ekonomický odbor a samostatně
odbor správy majetku pro oblast pojištění, které též spadá do této
položky. Takto budou požadavky zahrnuty do návrhu rozpočtu.
- Požadavky na položku
5362 ( poplatky) předkládá odbor legislativní a vnitřních věcí pro svou
oblast a odbor majetkoprávní za ostatní odbory krajského úřadu.
Ostatní
položky výše neuvedené předkládají správci položek, kteří jsou stanovení
ve směrnici o oběhu účetních dokladů.