Komentář
odboru sociálních
věcí – č. org. 110000
Příjmy
Třída
|
Položka
|
Název požadavku
|
Návrh
v tis. Kč |
4-neinvestiční dotace |
4116 |
dotace na
převzaté organizace od
1. 1. 2003 |
361 543 |
Dotace na převzaté
organizace od 1.1.2003 z okresních úřadů kraje je rozpočtována na základě
vztahu státního rozpočtu k převzatým organizacím Ústeckého kraje ve výši
361 543 tis. Kč.
Běžné výdaje
Upravený rozpočet
na r. 2002
k 31.10.2002 |
Požadavek |
Návrh rozpočtu 2003 |
Index nárůstu
2003/2002 |
34 154 |
369 748 |
372 846 |
1088,1 |
Požadavky odboru:
Druhové členění |
|
Kč |
5194 – věcné dary |
Náhradní rodinná péče -setkání pěstounů
– nákup cen
Tiskopisy SEVT – žádosti do Ústavů
sociální péče |
20 000,- |
5169 – nákup služeb |
Náhradní rodinná péče – setkání
pěstounů
úhrada zdravotních výkonů |
120 000,- |
celkem |
|
140 000,- |
Pro vlastní činnost odboru sociálních věcí
je v návrhu rozpočtu navrhována částka 140 tis. Kč na úhradu
zdravotnických výkonů a zabezpečení činností vyplývajících ze zákona o
sociálně právní ochraně dětí.
Služby
v souvislosti s náhradní rodinnou péčí zahrnují výdaje spojené s výkonem
státní správy v přenesené působnosti na úseku náhradní rodinné péče dle
zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, ve znění
pozdějších přepisů. Jde o služby dané povinností zajišťovat konzultace
pěstounům a organizovat jejich setkání v rámci kraje.
Požadavek
zdravotní výkony představuje výdaje spojené s rozhodováním v samostatné
působnosti o přijetí do ústavů sociální péče dle zákona č. 114/1988 Sb.,
o působnosti orgánů ČR v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších
předpisů. Jedná se o posuzování vhodnosti zařazení občanů do příslušného
zařízení sociální péče dle jejich zdravotního stavu, posuzování
zdravotního stavu v rámci mimo odvolacího řízení k mimořádným výhodám a
zajišťování zdravotního posouzení pro náhradní rodinnou péči.
Objem finančních prostředků na rok 2003 je
nárokován ve zvýšené míře z toho důvodu, že dosud se na finančním
zajišťování těchto akcí finančně spolupodílely okresní úřady.
Návrh rozpočtu dále zahrnuje
příspěvky pro 19 příspěvkových organizací ( z toho 17 bude převedeno
k 1.1.2003) zajištujících služby sociální péče ústavního typu. Návrh
rozpočtu příspěvkových organizací byl sestaven z požadavků těchto
organizací na běžné výdaje a vycházel z jimi předložených finančních plánů
na rok 2003.
Z vlastních daňových příjmů kraje je hrazen
příspěvek pro :
- Diagnostický ústav sociální péče
Čížkovice, jehož výše je na úrovni upraveného rozpočtu roku 2002.
V roce 2003 dojde v tomto zařízení
ke snížení počtu pracovníků o 4, což představuje úsporu cca 650 tis. Kč na
prostředcích na mzdy a odvodech z mezd.
- Ústav sociální péče pro tělesně
postižené dospěle Snědovice, zde je výše příspěvku navrhována pro rok
2003 s indexem nárůstu 1,06 oproti letošnímu roku. Do návrhu výše
příspěvku bylo zahrnuto zvýšení platových tarifů o 7%, a s tím související
zvýšení odvodů z mezd, u ostatních výdajů pokrytí předpokládaného
inflačního nárůstu cen o 4%. V návrhu výše příspěvku byla rovněž
zohledněna skutečnost, že v roce 2002 nebyly organizaci poskytnuty
finanční prostředky na pokrytí zvýšení základních tarifů mezd
zdravotnických a správních zaměstnanců. Organizace toto zvýšení
zajistila z vlastních finančních zdrojů na úkor snížení některých
mimotarifních platových položek.
Příspěvkové organizace původní
Příspěvek na
provoz
Příspěvková organizace
|
Upravený rozpočet
na r. 2002
po RO 1-6 |
Požadavek |
Návrh rozpočtu 2003 |
Index nárůstu
2003/2002 |
Diagnostický ústav sociální péče
Čížkovice
|
14 985 |
14 861 |
14 861 |
99,2 |
Ústav sociální péče pro tělesně
postižené Snědovice
|
17 769 |
21 522 |
18 825 |
105,9 |
V návrhu rozpočtu je zahrnuto dále 17
organizací, které z důvodů převodu kompetencí z okresních úřadů přejdou
k datu 1.1.2003 na Ústecký kraj. Jejich příspěvek bude hrazen ze státní
dotace jejíž celková výše činí 361 543 tis. Kč. Výdaje těchto organizací
pro rok 2003 jsou navrhovány ve výši 333 429 tis. Kč. Z rozdílu ve výši
28 114 tis. Kč byla vytvořena rezerva ve výši 3 570 tis. Kč pod odborem
sociálních věcí na zajištění nových organizací a 24 544 tis. Kč bylo
převedeno do velké údržby pod odbor investiční do oblasti sociální.
Příspěvkové organizace nově přecházející
Příspěvek na
provoz
Příspěvková organizace
|
Požadavek
v tis. Kč |
Návrh
v tis. Kč |
Domov důchodců
Krásná Lípa |
9 698 |
11 565 |
Domov důchodců
Šluknov |
10 032 |
10 743 |
Ústav sociální
péče Brtníky |
9 879 |
10 789 |
Ústav sociální
péče Česká Kamenice |
7 123 |
7 322 |
Ústav sociální
péče Jiříkov |
11 950 |
12 547 |
Ústav sociální
péče Lobendava |
7 336 |
7 836 |
Ústav sociální
péče Stará Oleška |
7 306 |
8 115 |
Správa sociálních
služeb Chomutov |
22 257 |
23 769 |
Centrum sociální
pomoci Litoměřice |
99 071 |
97 484 |
Ústav sociální
péče Tuchořice |
13 003 |
10 565 |
Domov důchodců
Janov |
18 794 |
19 345 |
Domov důchodců
Meziboří |
17 850 |
18 385 |
Ústav sociální
péče Janov |
35 115 |
37 535 |
Ústav sociální
péče Nová Ves v Horách |
6 823 |
7 354 |
Domov důchodců
Dubí |
23 821 |
24 120 |
Domov důchodců
Teplice |
10 160 |
10 465 |
Ústav sociální
péče Háj u Duchcova |
23 027 |
15 490 |
Celkem |
333 245 |
333 429 |
Příspěvek zahrnuje výdaje spojené
s provozem zařízení. Největší položku, více jak 50% rozpočtu tvoří mzdové
výdaje tj. prostředky na platy a povinné pojistné placené zaměstnavatelem.
Dále jde o materiálové výdaje, z toho největší částka je nákup potravin,
vody, plynu a elektrické energie a výdaje na opravy a udržování.
Odbor sociálních věcí upozorňuje na
skutečnost, že u kapitálových výdajů není pro oblast sociálních věcí
v návrhu rozpočtu vůbec uvažováno s finančními prostředky na investice,
vzhledem ke stavu některých přecházejících zařízení lze oprávněně
předpokládat, že na tomto úseku vyvstane nezbytná potřeba řešit havarijní
situace nebo nutnost dokončit rozpracované akce.
Pod odborem sociálních věcí je vytvořena rezerva na stávající příspěvkové
organizace ve výši 2 021 tis. Kč. Tato rezerva představuje 6% navýšení
předloženého návrhu rozpočtu příspěvku příspěvkovým organizacím na rok
2003 (který vznikl 4% navýšením upraveného rozpočtu roku 2002).
Navíc odbor sociálních věcí nárokuje
částku 5 milionů Kč na poskytování finančních prostředků v rámci
dotačního řízení v oblasti sociální péče a krytí některých
nepředpokládaných výdajů nestátních a neziskových organizací
zajišťujících služby sociální péče residenčního a ambulantního typu. Tato
částka nebyla v požadavcích ani při projednávání a vybilancovaní rozpočtu
nárokována samostatně odborem. Odbor sociálních věcí chce jen upozornit,
že pokud finanční prostředky na zajištění služeb sociální péče a služeb
ambulantního typu nebudou zahrnuty v rezervě Ústeckého kraje na schválené
priority, požaduje, aby tyto finanční prostředky byly zahrnuty v rozpočtu
odboru sociálních věcí.
Pod odborem sociálních věcí je vytvořena rezerva na stávající příspěvkové
organizace ve výši 2 021 tis. Kč. Tato rezerva představuje 6% navýšení
předloženého návrhu rozpočtu příspěvku příspěvkovým organizacím na rok
2003 (který vznikl 4% navýšením upraveného rozpočtu roku 2002).