Komentář odboru zdravotnictví – č. org. 120000


Příjmy 

Třída

 

položka

 Obsah

Návrh  v tis. Kč

1 – daňové příjmy

1311

Správní poplatky dle zákona číslo 368/1992 Sb. (k 160/1992 Sb.) – položka 24 – Sazebníku správních poplatků

140

 

2210

Vybrané pokuty podle zákona číslo 160/1992 Sb. a 167/1998 Sb.

100

4-neinvestiční dotace

4116

Ostatní příjmy ze státního rozpočtu na oblast zdravotnictví

250 068

4-neinvestiční dotace

4116

Valorizace mezd

7 680

Celkem

 

 

257 988


Běžné výdaje
                                                                                                                                      
v tis. Kč

Upravený rozpočet

k 31.10.2002

Požadavek

Návrh rozpočtu 2003

Index nárůstu

2003/2002

16 159

366 547

331 867

2043,6

Odbor zdravotnictví zpracoval návrh rozpočtu běžných výdajů na rok 2003 pro Masarykovu nemocnici v Ústí nad Labem a  pro 17 nových příspěvkových organizací.

Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem, příspěvková organizace

Rozpočet provozní dotace na rok 2003 ve výši 28 926 tis. Kč byl sestaven na základě úplných skutečných nákladů souvisejících se zabezpečením činností nehrazených ze systému zdravotního pojištění. Podklady za jednotlivé útvary dodali pracovníci odpovědní za ekonomiku. V minulosti nebyly na tyto činnosti Ministerstvem zdravotnictví hrazeny v plné výši náklady na mzdy a některé nákladové položky nebyly hrazeny vůbec (např. odpisy dlouhodobého majetku). Proto při zohlednění všech nákladů dochází k jejich nárůstu na cca 26 000 tis. Kč. Ve finančním plánu je pak tato částka navýšena o 3 000 tis. Kč na pojištění majetku. Celková dotace tak činí 28 926 tis. Kč.

Rozpis činností hrazených z kmenového příspěvku na činnost (21 923 tis. Kč):

Útvar krizového managementu                         432 tis. Kč

Toxikologické laboratoře                              3 592 tis. Kč

Soudní lékařství                                            5 918 tis. Kč

Vedení onkologického registru                      1 145 tis. Kč

Sociální činnosti                                            1 486 tis. Kč

Středisko vědeckých informací                     3 390 tis. Kč

Vzdělávání zdravotnických pracovníků          2 960 tis. Kč

Pojištění majetku                                          3 000 tis. Kč

Zůstatek požadované dotace (7 003 tis. Kč) bude použit na programy drogové závislosti a provoz detoxifikační jednotky Masarykovy nemocnice.

Původně předložil odbor zdravotnictví pro Masarykovu nemocnici na rok 2003 vyšší požadavek na příspěvek. Po projednání rozpočtu bylo obecně stanoveno pro krajské příspěvkové organizace zvýšení příspěvku o míru inflace, tj. o 4% oproti roku 2002.

Celkem původní požadavek na příspěvek (základní kmenový příspěvek) : 21 923 tis. Kč.

Po projednání rozpočtu byl příspěvek pro Masarykovu nemocnici upraven dle jednotného postupu pro všechny odbory o 4% navýšení proti roku 2002, tj.: 15 376 tis. Kč. 

Nové organizace, které z důvodu převodu kompetencí z okresních úřadů na kraje přejdou k datu 1.1.2003 na Ústecký kraj a jejich svodným odborem bude odbor zdravotnictví, jsou:

Nemocnice Děčín

Zdravotnická záchranná služba v okresu Děčín

Dětský domov Rumburk

Dětská ozdravovna Jetřichovice

Nemocnice s poliklinikou Chomutov

Nemocnice s poliklinikou a léčebnou pro dlouhodobě nemocné Kadaň

Nemocnice s poliklinikou Louny

Psychiatrická léčebna Petrohrad

Zdravotnická záchranná služba okresu Louny se sídlem v Žatci

Nemocnice s poliklinikou v Mostě

Nemocnice následné péče v Mostě

Dětský domov v Mostě

Nemocnice s poliklinikou Teplice

Zdravotnická záchranná služba Teplice

Lékárenská služba Teplice

Léčebna pro dlouhodobě nemocné Ryjice

Územní středisko záchranné služby v Ústí nad Labem

Nemocnice Děčín

Provozní dotace ve výši 2 625 tis. Kč pokrývá částkou 1 625 tis. Kč náklady na provozování a správu archivu v Rumburku, který nemocnice Děčín převzala z pověření Okresního úřadu v Děčíně po zániku nemocnice s poliklinikou Rumburk. Objekt je ve špatném technickém stavu a výhledově je nezbytná rozsáhlá rekonstrukce (z požadované částky připadá na opravy  1 178 tis. Kč). Odborná knihovna slouží široké zdravotnické veřejnosti a v rámci akreditačního řízení je již několik let zařazena MZ ČR do systému poskytování veřejných informačních služeb ve zdravotnictví (z provozní dotace částka 500 tis. Kč). Činnost sociálních pracovnic (500 tis. Kč) – šetření prováděná u hospitalizovaných pacientů a jejich umísťování do sociálních ústavů je činnost nezbytná z etického hlediska a prakticky nahrazuje státní veřejnou správu.

Dotace ve výši 2 625 tis. Kč zahrnuje osobní náklady v částce 818 tis. Kč, náklady na spotřebu materiálu ve výši 460 tis. Kč, náklady na spotřebované energie 60 tis. Kč, náklady na služby 45 tis. Kč a ostatní náklady (archiv) ve výši 1 242 tis. Kč.

Pro rok 2002 organizace neobdržela žádnou provozní dotaci. 

Zdravotnická záchranná služba okresu Děčín

Provozní dotace na rok 2003 je plánovaná ve výši  43 163 tis. Kč – vychází ze skutečnosti roku 2002 (36 239 tis. Kč), předpokladu inflace a novely navýšení mezd. Dopravní zdravotnickou službu je provozována i v jižní části okresu Děčín (od r. 2002) a problémem je i  zajištění LSPP – je provozována v Děčíně, České Kamenici, Varnsdorfu a Velkém Šenově. Požadavky praktických lékařů na odměny jsou vysoké – pokud jim bude vyhověno, pak mzdové náklady stoupnou o dalších 5 mil. Kč. Pokud by nebyla provozována LSPP, bude třeba posílit RLP. V roce 2002 jsme převzali dopravní zdravotní službu ve velmi špatném stavu – je snaha ji zlepšit. Vzhledem k rozlehlosti území, kde nejsme schopni navázat s posádkami radiové spojení z jednoho místa (Děčína), je třeba provozovat 2 dispečinky – v Děčíně a v Rumburku. Další náklady jsou na nájmy, protože veškerá činnost je provozována v pronajatých prostorách. Požadovaná dotace je členěna na pokrytí nákladů zdravotnické záchranné služby v objemu 31 532 tis. Kč a LSPP ve výši 11 631 tis. Kč. Dle druhového členění nákladů připadá z celkové částky  19 385 tis. Kč na mzdy, 7 157 tis. Kč na související náklady sociálního charakteru, 3 740 tis. Kč na spotřebu materiálu, 6 797 tis. Kč na služby, 4 553 tis. Kč tvoří odpisy a cca 1531 tis. Kč ostatní náklady.

Dětský domov Rumburk

Dotace na rok 2002 činila 10 236 tis. Kč, požadavek na rok 2003 je 11 457 tis. Kč, tj. zvýšení o  11,9 %. Dotace pokrývá téměř veškeré náklady na provoz dětského domova. Výnosy z činnosti jsou 628 tis. Kč a skládají se z rodinných přídavků na děti  (280 tis. Kč) a ze stravného zaměstnanců a výnosů z provozování jeslí i pro cizí děti (348 tis. Kč).

Dětská ozdravovna  Jetřichovice

Potřeba dotace  v částce 2 500 tis. Kč vychází z potřeby vyrovnání výnosů k rozpočtovaným nákladům. V minulých letech organizace nedostávala provozní dotace, měla rozpočtovanou ztrátu (pro rok 2002 1 175 tis. Kč). Jejím hlavním příjmem  jsou platby pojišťoven, a to pouze za stravování, ubytování a ozdravenský program dětí. Samotná údržba, vybavení a další provozní náklady ozdravného zařízení jsou záležitostí zřizovatele, neboť organizace nemá žádnou další výdělečnou činnost. Výši výnosů může vedení organizace ovlivnit pouze osvětou mezi lékaři nebo rodiči dětí, protože návrhy na ozdravné pobyty jsou záležitostí lékařů s možnou korekcí i od zdravotních pojišťoven. Pro rok 2002 má organizace rozpočtovanou ztrátu ve výši 1 175 tis. Kč. Rozpočet nákladů na rok 2003 vzrostl hlavně u mzdových nákladů (nárůst o 16,9 %). Ozdravovna byla otevřena v roce 1927 a po celou dobu své existence sloužila pouze jako ozdravovna pro děti. V Ústeckém kraji  je jediná a se svou kapacitou 115 lůžek je druhá největší v České republice.

Nemocnice s poliklinikou Chomutov

S ohledem na finanční situaci bude nemocnice Chomutov investovat do lékařských přístrojů a techniky pouze v nezbytných případech, a to ze zdrojů s dotačními tituly buď  ze státního rozpočtu nebo od jiných subjektů či dárců.

Požadovaná dotace z rozpočtu zřizovatele činí 18 449 tis. Kč bude použita na činnosti, které nemocnice zajišťuje a které nejsou anebo jsou pouze zčásti hrazené zdravotními pojišťovnami, a to:

  • Lékařská knihovna                              470 tis. Kč
  • Krizové útvary řízení                            735 tis. Kč
  • Zdravotnická záchranná služba        15 115 tis. Kč
  • Sociální činnost                                 2 106 tis. Kč
  • Vzdělávání zdravotníků                          23 tis. Kč

Zbytek dotace ve výši 16 766 tis. Kč bude použit k zajištění těchto činností:

  • Odvody branců - 226 tis. Kč (mzdové náklady 145 tis. Kč, věcné náklady 81 tis. Kč)
  • LSPP - 3 100 tis. Kč (mzdové náklady 1 890 tis. Kč, věcné náklady 3 910 tis. Kč, příjmy 2 700 tis. Kč)
  • Lékárenská pohotovostní služba – 440 tis. Kč (věcné náklady)
  • Havarijní stav budov – 13 000 tis. Kč (věcné náklady)

Shrnutí požadavků na kmenový příspěvek a ostatní ve finančním plánu na rok 2003:

Nemocnice s poliklinikou a léčebnou pro dlouhodobě nemocné  Kadaň

Provozní dotace pro rok 2002 je rozpočtována na částku 26 240 tis. Kč, požadovaná dotace na rok 2003 ve výši 28 254 tis. Kč je o 7,7 % vyšší. Tato dotace bude ve výši 19 929 tis. Kč použita na zajištění následujících činností:

Knihovna                                                        122 tis. Kč

Krizové útvary řízení                                          36 tis. Kč

Jesle                                                             2 468 tis. Kč

RZS Kadaň                                                11 184 tis. Kč

RZS Vejprty                                                5 269 tis. Kč

Vedení registrů NZIS                                      486 tis. Kč

Sociální činnosti                                               364 tis. Kč

V činnostech nehrazených ze zdravotního pojištění NsP Kadaň zajišťuje mimo jiné LSPP a RZS také na detašovaném pracovišti v horské oblasti ve Vejprtech, kde je stejný tým pracovníků jako v Kadani, ale příjmy z činnosti jsou  vzhledem k obtížnosti podmínek nižší.

Část dotace v objemu 8 325 tis. Kč tak pokryje náklady na tyto další činnosti, které NsP Kadaň zajišťuje, a to:

LSPP Kadaň                                                4 310 tis. Kč

LSPP Vejprty                                              3 393 tis. Kč

Pohotovostní lékárna                                       440 tis. Kč

Odvodní řízení                                                 182 tis. Kč

Nemocnice s poliklinikou  Louny

Dotace požadovaná na rok 2003 činí 1 829 tis. Kč, dotace na rok 2002  je rozpočtovaná v objemu 20 070 tis. Kč. 

Dotace zřizovatele pokryje náklady na tyto činnosti:

Vedení onkologického registru                         379 tis. Kč

Sociální činnosti                                               417 tis. Kč

Středisko vědeckých informací                        648 tis. Kč

AT poradna                                                    385 tis. Kč

Rozdíl mezi rozpočtovanými náklady a výnosy na rok 2003 činí 20 411 tis. Kč, které nemocnice není schopna pokrýt zvýšenými tržbami z činnosti. Hlavní příčinou ztrátového vývoje v hospodaření nemocnice jsou nedostatečné paušální úhrady zdravotních pojišťoven, které nekryjí skutečné náklady spojené s nutným rozsahem léčebné péče. Ztráta v hospodaření se dále prohlubuje zvyšováním hlavně mzdových nákladů, jejichž růst není kompenzován růstem výnosů. Pokud nedojde k dalšímu navýšení mezd bez navýšení příjmů,  nemocnice rozpočtuje pro rok 2003 ztrátu ve výši 20 411 tis. Kč.

Psychiatrická léčebna Petrohrad

Financování psychiatrické léčebny je z 98 % zajištěno ze zdravotního pojištění prostřednictvím zdravotních pojišťoven, 1% příjmů je dotace ze SR za výkon sociálních pracovníků a  1 % ostatní příjmy. Pro rok 2002 předpokládají dotaci ve výši 446 tis. Kč. Požadovaná dotace rozpočtu zřizovatele  ve výši 495 tis. Kč je vázaná na činnost sociálních pracovníků v psychiatrické léčebně. V současné době léčebna zaměstnává dva sociální pracovníky, kteří poskytují služby hospitalizovaným pacientům, současný aktuální  stav pacientů je 153.

Náplň sociálních pracovníků spočívá v plnění úkolů sociálně právního a sociálně zdravotního poradenství, zpracování písemných podkladů a účast na jednání v zájmu klientů s jinými odborníky, se správními orgány, soudy a dalšími institucemi. Po dobu hospitalizace pacienta zajišťují jejich drobné nákupy a projednávají záležitosti rodinné, pracovní a soukromé.

Výkon sociálního pracovníka není zahrnut do seznamu zdravotních výkonů v odborných léčebných ústavech. Výkony sociálních pracovníků nejsou agregované v ošetřovacím dnu lůžkové psychiatrie a nejsou zařazeny do režie výkonů OD.

Zdravotnická záchranná služba okresu Louny se sídlem v Žatci

Dotace na provoz zařízení je požadovaná ve výši  24 859 tis. Kčoproti roku 2002 je  navýšena o  5,8 % – zvýšení se předpokládá hlavně u spotřeby materiálu, mezd, služeb a odpisů dlouhodobého majetku.

Při tvorbě finančního plánu na rok 2003 bylo vycházeno ze skutečnosti k 30.6.2002 s přepočtem na celý rok 2002. Takto zjištěné předpokládané skutečné náklady na rok 2002 byly navýšeny o předpokládanou inflaci a nárůst cen (PHM, léky, zdrav.materiál, energie) o cca 10%.

Mzdové náklady byly navýšeny o avizované zvýšení platů o 7 %,  odpisový plán byl navýšen o přepokládané investičních akce a z nich vyplývající  roční odpisy. Zároveň byly na straně výnosů zvýšeny příjmy od zdravotních pojišťoven, neboť ZZS v roce 2002 rozšířila dle zřizovací listiny činnost o provoz DRNR (doprava raněných, nemocných  a rodiček), která má mírně ziskový hospodářský výsledek.

Celkem plánovaná dotace  činí 24 859 tis. Kč na celou činnost ZZS okresu Louny , z toho na provoz RZP (rychlé záchranné pomoci) činí 22 022 tis. Kč.  Zbývající část 2 837 tis. Kč  by měla pokrýt rozdíl mezi náklady a výnosy na činnost LSPP.

Nemocnice s poliklinikou v Mostě

Vzhledem k tom, že způsob financování na příští období   v současné době není znám, je výše tržeb stanovena v rámci vyrovnaného rozpočtu. Úroveň rozpočtovaných nákladů již dosáhla minimální hranice, pro efektivní využití fixních nákladů by však bylo třeba plně využít kapacitu nemocnice, což předpokládá nárůst pacientů cca o 10 % a tím i vyšší příjmy od zdravotních pojišťoven. Postavení NsP v Mostě v rámci kraje nepředpokládá snížení spektra poskytované zdravotní péče. V rámci provozní dotace od zřizovatele je požadován i příspěvek na detoxifikační jednotku, jejíž provoz není zcela pokryt vlastními výnosy. Detoxifikační jednotka byla vybudována v roce 1996 za finanční spoluúčasti  MZ ČR jako jedno z šesti zařízení této specifikace a rozsahu, který není možné redukovat. V současnosti je kapacita zařízení využita cca na 50 % a lze se domnívat, že stačí pokrýt potřebu celého Ústeckého kraje.

NsP Most požaduje na rok 2003 od zřizovatele v rámci dotace  ve výši 21 267 tis. Kč základní kmenový příspěvek (15 360 tis. Kč) na ztrátu z činností, které je zřizovatel z obecně platných právních předpisů povinen uhradit, to je:

Krizový management                                511 tis. Kč

Sociální činnost                                         324 tis. Kč

ZZS                                                    13 487 tis. Kč

Střediska vědeckých informací               1 038 tis. Kč

Položky hrazené zřizovatelem samostatně (objem 5 907 tis. Kč) na základě prokázaných výkonů:

Odvody branců                                         612 tis. Kč

LSPP                                                      3 579 tis. Kč

Detoxifikační jednotka                            1 716 tis. Kč

Dotace pro rok 2002 činí 18 078 tis. Kč, navýšení pro rok 2003 je 17,6 %. 

Nemocnice následné péče v Mostě

Dotace v částce  8 500 tis. Kč je nutná k pokrytí nákladů na provoz lůžek následné zdravotní péče, protože platby od zdravotních pojišťoven tyto náklady zcela nepokryjí. Provozní náklady se každoročně zvyšují v závislosti na zvyšování cen léků, zdravotnického materiálu, energií a především osobních nákladů. Současné a především předpokládané zvýšení plateb od pojišťoven nestačí ani na uhrazení zákonného navýšení mzdových a tím i osobních nákladů. Platby od pojišťoven pokrývají v současné době cca 75% skutečných nákladů. Z požadované dotace připadá 260 tis. Kč na sociální výpomoci, zbytek 8 240 tis. Kč na pokrytí provozních nákladů. V roce 2002 obdrží NNP Most od zřizovatele provozní dotaci ve výši 9 539 tis. Kč, pro rok 2003 požaduje tedy od zřizovatele méně o 10,9 %.

Dětský domov v Mostě

Zařízení je financováno z rozpočtu KÚ  - zákon č. 20/1966 Sb. a § 15 odst. 10 zákona č. 48/1997. Náklady jsou vyčísleny v hodnotě 32 096 tis. Kč, největší nárůst oproti roku 2001 byl zaznamenán ve spotřebě materiálu (rozpočtovaná hodnota pro rok 2002 byla snížena zřizovatelem úpravou rozpočtu o 1 168 tis. Kč ve prospěch nákladů na mzdy). Pro rok 2003  organizace předpokládá náklady za používání jednorázových plen (částka 1 515 tis. Kč), za potraviny 1 800 tis. Kč, léky a speciální zdrav. materiál  180 tis. Kč, prádlo a obuv pro děti 450 tis. Kč, výměna DDHM 350 tis. Kč. Výnosy  v objemu 2 100 tis. Kč představují rodinné přídavky, služby poskytované ÚSP Janov (energie, telefony, stravné) a platby zaměstnanců za stravné a telefony. Dotace 31 292 tis. Kč je určena na pokrytí provozních nákladů zařízení, proti roku 2002 se jedná o zvýšení o 17,6 % (26 603 tis. Kč).

Nemocnice s poliklinikou Teplice

Rozpočet nákladů a výnosů NsP Teplice pro rok 2003 je stanovený jako vyrovnaný, a to ve výši 563 144 tis. Kč. Nárůst proti rozpočtu roku 2002 činí 49 767 tis.Kč, tj. 9.69 %.Nejvyšší nárůst je na položce 52 - osobní náklady, kde činí rozpočet na r. 2003   330 815 tis. Kč,(r. 2002 - 295 039 tis. Kč, tj přírůstek o  35 776 tis. Kč).  Nárůst je způsoben zvýšením mzdových tarifů od 1. 1. 2003, zvyšováním platů v souvislosti s časovými postupy zaměstnanců a potřebou nárůstu počtu lékařů a dalších pracovníků. V položce   501 - spotřeba materiálu  činí nárůst  11 467 tis. Kč  (r.2003  -  123 880 tis. Kč ,r. 2002 -  112 413 tis. Kč) a je způsoben především zvýšením položky léky  (+ 2 782 tis. Kč) a SZM(+ 6 200 tis. Kč). Důvodem je každoroční zvyšování cen. V položce 502  -  spotřeba energie  je nárůst o 1 175 tis. Kč . Podílí se na něm především teplo zvýšením rozpočtu o 979 tis. Kč.Pokrytí těchto potřebných nákladů předpokládá nárůst plateb od zdravotních pojišťoven,  které tvoří  přes 80 % příjmů NsP.

Provozní dotace na rok 2003  ve výši 26 299 tis. Kč je určena na provoz začleněných zařízení a ostatních vybraných činností ve zdravotnictví nehrazených ze sociálního pojištění. Výše dotace navazuje na rok 2002, kdy byla částka proti původnímu požadavku snížena o 3 381 tis. Kč. Pro rok 2003 byla potřeba dotace navýšena v porovnání s rokem 2002 v oblasti věcných nákladů o povolených, u osobních nákladů o 8 %, celkové navýšení činí 17,8 %.

Požadovaná dotace  v rámci kmenového příspěvku  (23 432 tis. Kč) pokrývá tyto činnosti:

Rehabilitační stacionář                         3 192 tis. Kč

Kojenecký ústav                               10 714 tis. Kč

Dětský domov do 3 let                        7 824 tis. Kč

Útvar krizového managementu                483 tis. Kč

Vedení registrů NZIS                              344 tis. Kč

Sociální činnosti                                      365 tis. Kč

Středisko vědeckých informací               510 tis. Kč

Denní rehabilitační stacionář pro handicapované děti je ojedinělým zařízením v rámci regionu a je určen pro děti od 1 roku do 6 let. Poskytuje léčebnou rehabilitaci na základě doporučení lékaře-specialisty pro děti s centrální bonusovou poruchou – převážně motorickou retardací dolních končetin, mozkovou obrnou, periferní obrnou a myopatií, svalovou dystrofií, i poúrazovými stavy s poruchou hybnosti a vývojovými poruchami. Zajišťuje i spolupráci rodičů při léčebné rehabilitaci dětí, poskytuje rady v oblasti sociálně právní i ekonomické. Prostorové i věcné vybavení je jako v jeslích nebo mateřské škole, náklady na léčebnou péči částečně hradí zdravotní pojišťovna.

Samostatně hrazené položky v rámci dotace od zřizovatele – požadavek 2 867 tis. Kč:

Krizové centrum                                                                                            2 400 tis. Kč

Programy zdravotní výchovy                                                                             467 tis. Kč

Zdravotnická záchranná služba Teplice

Dotace ve výši 17 710 tis. Kč bude zčásti použita na pokrytí nákladů z provozu zdravotnické záchranné služby, a to ve výši 14 455 tis. Kč, zčásti na náklady provozu lékařské služby první pomoci 3 255 tis. Kč. V roce 2002 je rozpočtovaná výše dotace 14 402 tis. Kč, požadované navýšení pro rok 2003 činí 22,9 %. Navýšení ve spotřebě materiálu předpokládá zvýšení cen pohonných hmot v souvislosti s rozšiřováním provozu ZZS v Bílině. Tento postupný náběh nového stanoviště  dokládá i navýšení mzdových nákladů – kromě nárůstu mezd z titulu valorizace je do nákladů zahrnuto i rozšíření působnosti ZZS v Bílině.

Lékárenská služba Teplice

Dotace 210 tis. Kč pokrývá náklady na správu majetku – osobní náklady 150 tis. Kč, soc. pojištění 52 tis.Kč, ostatní náklady 10 tis. Kč. Po vyřešení majetkoprávních vztahů bude organizace zrušena. 

Léčebna pro dlouhodobě nemocné Ryjice

Zdravotnické zařízení je doposud organizační složkou státu, výdaje jsou přidělovány od zřizovatele na základě závazných ukazatelů a následně během roku rozpočtovým opatřením. Rozpočet výdajů na rok 2002 činí 44 015 tis. Kč, rozpočet příjmů odevzdávaných státu prostřednictvím příjmového účtu u ČNB je 26 850 tis. Kč.  Od 1.1.2001 dle dodatku ke zřizovací listině zajišťuje lékařskou a lékárenskou službu první pomoci. Finanční plán na rok 2003 byl sestaven s výhledem, že organizace bude přetransformována na příspěvkovou organizaci. Dotace od zřizovatele byla ve finančním plánu stanovena na částku 17 661 tis. Kč, zvýšení oproti rozpočtu na rok 2002 činí 2,9 %

Požadovaná dotace 17 661 tis. Kč bude pokrývat v rámci kmenového příspěvku náklady na

činnost léčebny pro dlouhodobě nemocné:

- plánované náklady     -     44 357 tis. Kč 

- plánované výnosy      -     30 850 tis. Kč

- kmenový příspěvek    -     13 507 tis. Kč

Z činností, jejichž náklady budou pokrývány samostatnými úhradami bude dotace použita na:

 lékařskou službu první pomoci včetně pohotovostní lékárny:

-  plánované náklady        -     5 154 tis. Kč

-  plánované výnosy         -     1 000 tis.Kč

-  kmenový příspěvek       -     4 154 tis. Kč                                                                            

Územní středisko záchranné služby v Ústí nad Labem

Územní středisko záchranné služby v Ústí n.L. jako nositel přednemocniční neodkladné péče je státem garantovaný systém, jehož povinností je zabezpečit neodkladnou odbornou pomoc pro každého občana. Zásadou poskytování přednemocniční neodkladné péče je nepřetržitý provoz. Vzhledem k zvláštnosti této zdravotní péče je třeba podotknout, že poskytování přednemocniční neodkladné péče je ekonomicky nákladná činnost, a to činnost ztrátová, pokud by byla finančně kryta pouze ze systému zdravotního pojištění. Nejvýznamnější položkou nákladů jsou osobní náklady, které jsou na rok 2002 rozpočtovány ve výši 17 264 tis. Kč, návrh na rok 2003 činí 18 700 tis. Kč. Tržby z prodeje služeb za stejná období jsou rozpočtovány v objemech 19 776 tis. Kč a 21 000 tis. Kč. Provozní dotace od zřizovatele na rok 2002 je stanovena ve výši 15 300 tis. Kč, předpoklad v rozpočtovém výhledu roku 2003 je 19 142 tis. Kč, navýšení tedy činí 25,1 %.

Plán nákladů a výnosů na rok 2003 byl sestaven jako vyrovnaný po zahrnutí příspěvku zřizovatele na činnost  ve výši  19 160 tis. Kč a použití prostředků rezervního fondu ve výši 1 000 tis. Kč. 

Celkem upravený návrh na příspěvek pro nové příspěvkové organizace (základní kmenový příspěvek) : 236 754 tis. Kč.     

                                         

Požadavky na výkon přenesené působnosti (tis. Kč):

§5169      5199    Odvodní řízení  (218/1999 Sb. - §55) – „(3) Krajský úřad proplácí náklady spojené s vyplňováním zdravotní části dotazníku ošetřujícími lékaři podle § 7 odst. 4 a jeho vyhodnocením lékařem odvodní komise, náklady na lékařské prohlídky a jejich materiální zabezpečení, na zdravotnické pracovníky odvodních komisí včetně jejich přípravy, na odborná vyšetření branců pro potřebu odvodu a náklady na odvolání proti odvodnímu rozhodnutí.“

§5169      3599    Registr TBC (258/2000 Sb. - §45 ) – „ (1) K ochraně před vznikem, šířením a k omezení výskytu infekčních onemocnění spolupracují zdravotnická zařízení státu a osoby provozující nestátní zdravotnické zařízení s orgány ochrany veřejného zdraví a provádějí opatření stanovená tímto zákonem nebo opatření přijatá orgány ochrany veřejného zdraví na základě tohoto zákona. Náklady spojené s takovou činností, které nejsou hrazeny ze zdravotního pojištění, hradí stát v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem.“ (224/2002 Sb. - §2) – „(1) Výdaje za činnosti uvedené v § 1 (poštovné, telefonní poplatky, pozvánky, administrativní činnosti, doprava SZP, ztráty tuberkulinu, kontroly léčby antitiuberkulotiky) hradí nestátnímu zdravotnickému zařízení stát prostřednictvím orgánu příslušného k registraci nestátního zdravotnického zařízení, pokud s ním za tímto účelem tento uzavřel smlouvu podle zvláštního právního předpisu, nebo zřizovatel státního zdravotnického zařízení, který zajišťováním těchto činností pověřil zdravotnické zařízení, které zřídil“. (160/1992 Sb. - § 8) – „(1) Oprávnění k provozování nestátního zdravotnického zařízení vzniká rozhodnutím o registraci krajského úřadu příslušného podle místa provozování nestátního zařízení.“

§5169      3599    Činnost znaleckých komisí (20/1966 Sb. - §77)  - „(6) Pro posouzení případů u nichž vznikly pochybnosti, zda byl při výkonu zdravotní péče dodržen správný postup, popřípadě, zda bylo ublíženo na zdraví, ustanovuje ministr zdravotnictví a orgán kraje v přenesené působnosti, jako své poradní orgány znalecké komise. Postavení a činnost znaleckých komisí stanoví Ministerstvo zdravotnictví vyhláškou.“ (221/1995 Sb. - §6) – „…Náklady spojené s činností územní znalecké komise se hradí z rozpočtu kraje.“

§5169      3599    Zneškodňování léčiv

§5166      3599    Posudková činnost (48/1997 Sb. - §15) – „(9) Ze zdravotního pojištění se nehradí vyšetření, prohlídky a jiné výkony provedené v osobním zájmu a na žádost …jejichž cílen není zachovat či zlepšit zdravotní stav pojištěnce. Hrazená péče dále nezahrnuje vyšetření, prohlídky a jiné výkony provedené na dožádání … orgánů státní správy …“ Zajištění vyšetření, prohlídek a jiných výkonů provedených k vypracování odborného stanoviska k vyřizování konkrétních stížností,m návrhů na přezkoumání  apod. ve správním řízení.

§5901      3549    Podpora zdravotnických (preventivních) programů

§5901      3589    Podpora vědeckovýzkumné činnosti 

Celkem upravený návrh příspěvku na ostatní činnosti nezahrnuté v příspěvku nově přecházejících organizací:   12 500 tis. Kč.

§5331    3541       Programy protidrogové politiky u organizací zřizovaných krajem - V částce je zahrnuta provozní dotace Kontaktnímu centru NsP v Teplicích ve výši 1.760.000,-Kč, dotace detoxifikačnímu programu NsP Most ve výši 858.000,-Kč, dále části dotací požadované organizacemi u Ministerstva zdravotnictví (předpoklad, spoluúčasti zřizovatele, kraje, na financování programu): detoxifikační program NsP Most 382.000,-Kč; detoxifikační program MN Ústí n.L. 700.000,-Kč; program metadonové substituční léčby MN Ústí n.L. 846.000,-Kč; program substituční léčby buprenorfinem MN Ústí n.L. 335.000,-Kč; ambulance pro drogově závislé MN Ústí n.L. 280.000,-Kč; Lůžka krátkodobé hospitalizace drogově závislých MN Ústí n.L. 470.000,-Kč. Jde o částky nezbytně nutné pro zachování rozsahu a kvality poskytovaných služeb v uvedených zařízeních. Jedná se o standardní programy léčby drogově závislých dlouhodobě dotované Ministerstvem zdravotnictví.  Zařízení spolupracují se subjekty z neziskového sektoru, zejména s terénními programy a nízkoprahovými zařízeními, pro jejichž klienty zajišťují následnou péči, s terapeutickými komunitami v kraji i na dalším území ČR (reference do léčby klientů substitučních a detoxifikačních programů), Krajskou hygienickou stanicí a Národním monitorovacím střediskem (sběr dat a vyhodnocování stavu drogové scény). Programy tvoří nezbytnou součást realizace opatření protidrogové politiky v Ústeckém kraji. Jejich potřebnost vyplývá z analýz obsažených ve strategiích protidrogové politiky na období 2001-2004 jednotlivých okresů kraje.

§5229    3541       Programy protidrogové politiky u ostatních organizací - V položce je zahrnut součet požadavků dotací na protidrogovou politiku nestátních neziskových organizací a organizací zřizovaných obcemi. Jedná se o osm nízkoprahových kontaktních center pro drogově závislé, čtyři programy zaměřené na terénní sociální práci, jeden program ambulantní léčebné péče pro závislé a jejich blízké, dvě terapeutické komunity, dva doléčovací programy a jeden program zaměřený na specifickou primární protidrogovou prevenci. Programy jsou dlouhodobě financovány dotacemi z Všeobecné pokladní správy (prostřednictvím Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky), Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva školství a dotacemi obecních samospráv.   Některé subjekty získávají finanční prostředky i ze zahraničních zdrojů (např. Phare, Open Society Fond) a ve formě sponzorských darů podnikatelských subjektů. Poté, co okresní úřady v souvislosti s reformou veřejné správy přestaly disponovat vlastními prostředky, ztratily neziskové organizace důležitý zdroj finančních prostředků. Vzhledem k tomu, že k čerpání finančních prostředků poskytovaných centrálními orgány státní správy a některými zahraničními zdroji je potřebné, aby program byl z určité části financován z místních zdrojů (zpravidla se jedná o 30% celkového rozpočtu programu), je pro zachování programů nutné do rozpočtu kraje zahrnout dotaci těmto subjektům v uvedené výši. V dotaci požadované na kraji je zahrnuta část věcných a mzdových nákladů zařízení.

§5339    3533       Zdravotnická záchranná služba (Litoměřicko I.) – LT - z  rozpočtu  se  hradí  též zdravotnická záchranná služba – zákonné zajištění ZZS v okrese, kde Ústecký kraj nedisponuje vlastní organizací ve zdravotnictví

§5213    3533       Zdravotnická záchranná služba (Litoměřicko II.) – RnL, Lov. - z rozpočtu  se  hradí  též zdravotnická záchranná služba – zákonné zajištění ZZS v okrese, kde Ústecký kraj nedisponuje vlastní organizací ve zdravotnictví

Celkem upravený návrh na ostatní příspěvky: 26 320 tis. Kč.

§5901    3542      Podpora programů prevence HIV/AIDS

Podpora zajištění krajem definovaných principů koncepce zdravotnictví, vč. Podpory managementu zdravotnictví v kraji při jeho řízení. Mezi principy koncepce zdravotnictví patří zabezpečení zdravotní péče srovnatelně dostupné, kvalitní a efektivní pro všechny obyvatele kraje, řízení managementu zdravotnictví tak, aby veřejné i soukromé prostředky na zajištění zdravotní péče byly vynakládány efektivně, veškeré kroky k naplnění koncepce povedou dlouhodobě ke zlepšování zdravotního stavu obyvatel kraje. Podporovány budou programy prevence HIV/AIDS, vědecká a výzkumná činnost ve zdravotnictví, zdravotnické preventivní programy (zaměřené zejména na zdravý způsob života), programy na podporu chybějící hospicové péče.

§5901    3513       Lékařská služba první pomoci (48/1997 Sb.) / (20/1966 Sb.) - Zabezpečení krajem stanoveného garantovaného rozsahu lékařské služby první pomoci a pohotovostní lékárenské služby. Lékařská služba první pomoci pro dospělé, lékařská služba první pomoci pro děti a dorost, lékařská služba první pomoci ve stomatologii a pohotovostní lékárenská služba je zákonem definována jako zdravotní péče hrazená ze zdravotního pojištění. Zdravotní pojištění pokrývá náklady na provedené výkony, rozdíl mezi náklady a výnosy a povinen uhradit zřizovatel. Bez ohledu na nedostatečné legislativní ošetření odpovědnosti za zabezpečení provozu LSPP musí kraj sjednotit a garantovat základní rozsah LSPP, jako součásti přednemocniční neodkladné péče (zdravotnické záchranné služby), za kterou odpovídá kraj.

Celkem upravený návrh příspěvku na ostatní činnosti zajišťované odborem zdravotnictví: 31 500 tis. Kč.

Rezerva ve výši 8 494 tis. Kč vznikla rozdílem poskytnuté dotace z Ministerstva zdravotnictví  ČR a výdaji na nově přecházející organizace od 1.1.2003.

Rezerva na stávající organizace odboru zdravotnictví je vytvořena rezerva na příspěvkové organizace ve výši 923 tis. Kč. Tato rezerva představuje 6% navýšení předloženého návrhu rozpočtu příspěvku příspěvkovým organizacím na rok 2003 (který vznikl 4% navýšením upraveného rozpočtu roku 2002).