Komentář
odboru zdravotnictví – č. org. 120000
Příjmy
Třída
|
položka |
Obsah |
Návrh v tis. Kč |
1 – daňové příjmy |
1311 |
Správní poplatky dle zákona číslo 368/1992 Sb. (k 160/1992 Sb.) –
položka 24 – Sazebníku správních poplatků |
140 |
|
2210 |
Vybrané pokuty podle zákona číslo 160/1992 Sb. a 167/1998 Sb. |
100 |
4-neinvestiční
dotace |
4116 |
Ostatní příjmy ze státního rozpočtu na oblast zdravotnictví
|
250
068 |
4-neinvestiční
dotace |
4116 |
Valorizace mezd |
7
680 |
Celkem |
|
|
257
988 |
Běžné výdaje
v tis. Kč
Upravený rozpočet
k 31.10.2002 |
Požadavek |
Návrh rozpočtu 2003 |
Index nárůstu
2003/2002 |
16 159 |
366 547 |
331 867 |
2043,6 |
Odbor zdravotnictví zpracoval návrh
rozpočtu běžných výdajů na rok 2003 pro Masarykovu nemocnici v Ústí nad
Labem a pro 17 nových příspěvkových organizací.
Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem,
příspěvková organizace
Rozpočet provozní dotace na rok 2003 ve
výši 28 926 tis. Kč byl sestaven na základě úplných skutečných nákladů
souvisejících se zabezpečením činností nehrazených ze systému zdravotního
pojištění. Podklady za jednotlivé útvary dodali pracovníci odpovědní za
ekonomiku. V minulosti nebyly na tyto činnosti Ministerstvem zdravotnictví
hrazeny v plné výši náklady na mzdy a některé nákladové položky nebyly
hrazeny vůbec (např. odpisy dlouhodobého majetku). Proto při zohlednění
všech nákladů dochází k jejich nárůstu na cca 26 000 tis. Kč. Ve finančním
plánu je pak tato částka navýšena o 3 000 tis. Kč na pojištění majetku.
Celková dotace tak činí 28 926 tis. Kč.
Rozpis činností hrazených z kmenového
příspěvku na činnost (21 923 tis. Kč):
Útvar krizového managementu
432 tis. Kč
Toxikologické
laboratoře 3 592 tis. Kč
Soudní
lékařství 5 918 tis. Kč
Vedení onkologického registru
1 145 tis. Kč
Sociální
činnosti 1 486 tis. Kč
Středisko vědeckých informací
3 390 tis. Kč
Vzdělávání zdravotnických pracovníků
2 960 tis. Kč
Pojištění
majetku 3 000 tis. Kč
Zůstatek požadované
dotace (7 003 tis. Kč) bude použit na programy drogové závislosti a provoz
detoxifikační jednotky Masarykovy nemocnice.
Původně předložil odbor zdravotnictví pro
Masarykovu nemocnici na rok 2003 vyšší požadavek na příspěvek. Po
projednání rozpočtu bylo obecně stanoveno pro krajské příspěvkové
organizace zvýšení příspěvku o míru inflace, tj. o 4% oproti roku 2002.
Celkem původní požadavek na příspěvek (základní
kmenový příspěvek) : 21 923 tis. Kč.
Po projednání rozpočtu
byl příspěvek pro Masarykovu nemocnici upraven dle jednotného postupu pro
všechny odbory o 4% navýšení proti roku 2002, tj.: 15 376 tis. Kč.
Nové organizace, které z důvodu převodu
kompetencí z okresních úřadů na kraje přejdou k datu 1.1.2003 na Ústecký
kraj a jejich svodným odborem bude odbor zdravotnictví, jsou:
Nemocnice Děčín
Zdravotnická záchranná služba v okresu
Děčín
Dětský domov Rumburk
Dětská ozdravovna Jetřichovice
Nemocnice s poliklinikou Chomutov
Nemocnice s poliklinikou a léčebnou pro
dlouhodobě nemocné Kadaň
Nemocnice s poliklinikou Louny
Psychiatrická léčebna Petrohrad
Zdravotnická záchranná služba okresu
Louny se sídlem v Žatci
Nemocnice s poliklinikou v Mostě
Nemocnice následné péče v Mostě
Dětský domov v Mostě
Nemocnice s poliklinikou Teplice
Zdravotnická záchranná služba Teplice
Lékárenská služba Teplice
Léčebna pro dlouhodobě nemocné Ryjice
Územní středisko záchranné služby v Ústí
nad Labem
Nemocnice Děčín
Provozní dotace ve výši 2 625 tis. Kč
pokrývá částkou 1 625 tis. Kč náklady na provozování a správu archivu
v Rumburku, který nemocnice Děčín převzala z pověření Okresního úřadu
v Děčíně po zániku nemocnice s poliklinikou Rumburk. Objekt je ve špatném
technickém stavu a výhledově je nezbytná rozsáhlá rekonstrukce (z
požadované částky připadá na opravy 1 178 tis. Kč). Odborná knihovna
slouží široké zdravotnické veřejnosti a v rámci akreditačního řízení je
již několik let zařazena MZ ČR do systému poskytování veřejných
informačních služeb ve zdravotnictví (z provozní dotace částka 500 tis.
Kč). Činnost sociálních pracovnic (500 tis. Kč) – šetření prováděná u
hospitalizovaných pacientů a jejich umísťování do sociálních ústavů je
činnost nezbytná z etického hlediska a prakticky nahrazuje státní veřejnou
správu.
Dotace ve výši 2 625 tis. Kč zahrnuje
osobní náklady v částce 818 tis. Kč, náklady na spotřebu materiálu ve výši
460 tis. Kč, náklady na spotřebované energie 60 tis. Kč, náklady na služby
45 tis. Kč a ostatní náklady (archiv) ve výši 1 242 tis. Kč.
Pro rok 2002 organizace neobdržela žádnou
provozní dotaci.
Zdravotnická záchranná služba okresu
Děčín
Provozní dotace na rok 2003 je plánovaná
ve výši 43 163 tis. Kč – vychází ze skutečnosti roku 2002 (36 239 tis.
Kč), předpokladu inflace a novely navýšení mezd. Dopravní zdravotnickou
službu je provozována i v jižní části okresu Děčín (od r. 2002) a
problémem je i zajištění LSPP – je provozována v Děčíně, České Kamenici,
Varnsdorfu a Velkém Šenově. Požadavky praktických lékařů na odměny jsou
vysoké – pokud jim bude vyhověno, pak mzdové náklady stoupnou o dalších 5
mil. Kč. Pokud by nebyla provozována LSPP, bude třeba posílit RLP. V roce
2002 jsme převzali dopravní zdravotní službu ve velmi špatném stavu – je
snaha ji zlepšit. Vzhledem k rozlehlosti území, kde nejsme schopni navázat
s posádkami radiové spojení z jednoho místa (Děčína), je třeba provozovat
2 dispečinky – v Děčíně a v Rumburku. Další náklady jsou na nájmy, protože
veškerá činnost je provozována v pronajatých prostorách. Požadovaná dotace
je členěna na pokrytí nákladů zdravotnické záchranné služby v objemu
31 532 tis. Kč a LSPP ve výši 11 631 tis. Kč. Dle druhového členění
nákladů připadá z celkové částky 19 385 tis. Kč na mzdy, 7 157 tis. Kč na
související náklady sociálního charakteru, 3 740 tis. Kč na spotřebu
materiálu, 6 797 tis. Kč na služby, 4 553 tis. Kč tvoří odpisy a cca 1531
tis. Kč ostatní náklady.
Dětský domov Rumburk
Dotace na rok 2002 činila 10 236 tis. Kč,
požadavek na rok 2003 je 11 457 tis. Kč, tj. zvýšení o 11,9 %.
Dotace pokrývá téměř veškeré náklady na provoz dětského domova. Výnosy
z činnosti jsou 628 tis. Kč a skládají se z rodinných přídavků na děti
(280 tis. Kč) a ze stravného zaměstnanců a výnosů z provozování jeslí i
pro cizí děti (348 tis. Kč).
Dětská ozdravovna Jetřichovice
Potřeba dotace v částce 2 500 tis. Kč
vychází z potřeby vyrovnání výnosů k rozpočtovaným nákladům. V minulých
letech organizace nedostávala provozní dotace, měla rozpočtovanou ztrátu
(pro rok 2002 1 175 tis. Kč). Jejím hlavním příjmem jsou platby
pojišťoven, a to pouze za stravování, ubytování a ozdravenský program
dětí. Samotná údržba, vybavení a další provozní náklady ozdravného
zařízení jsou záležitostí zřizovatele, neboť organizace nemá žádnou další
výdělečnou činnost. Výši výnosů může vedení organizace ovlivnit pouze
osvětou mezi lékaři nebo rodiči dětí, protože návrhy na ozdravné pobyty
jsou záležitostí lékařů s možnou korekcí i od zdravotních pojišťoven. Pro
rok 2002 má organizace rozpočtovanou ztrátu ve výši 1 175 tis. Kč.
Rozpočet nákladů na rok 2003 vzrostl hlavně u mzdových nákladů (nárůst o
16,9 %). Ozdravovna byla otevřena v roce 1927 a po celou dobu své
existence sloužila pouze jako ozdravovna pro děti. V Ústeckém kraji je
jediná a se svou kapacitou 115 lůžek je druhá největší v České republice.
Nemocnice s poliklinikou Chomutov
S ohledem na finanční situaci bude
nemocnice Chomutov investovat do lékařských přístrojů a techniky pouze
v nezbytných případech, a to ze zdrojů s dotačními tituly buď ze státního
rozpočtu nebo od jiných subjektů či dárců.
Požadovaná dotace z rozpočtu zřizovatele
činí 18 449 tis. Kč bude použita na činnosti, které nemocnice
zajišťuje a které nejsou anebo jsou pouze zčásti hrazené zdravotními
pojišťovnami, a to:
-
Lékařská
knihovna 470 tis. Kč
-
Krizové útvary
řízení 735 tis. Kč
-
Zdravotnická záchranná služba
15 115 tis. Kč
-
Sociální
činnost 2 106 tis. Kč
-
Vzdělávání
zdravotníků 23 tis. Kč
Zbytek dotace ve výši 16 766 tis. Kč bude
použit k zajištění těchto činností:
-
Odvody branců - 226 tis. Kč (mzdové
náklady 145 tis. Kč, věcné náklady 81 tis. Kč)
-
LSPP - 3 100 tis. Kč (mzdové náklady 1
890 tis. Kč, věcné náklady 3 910 tis. Kč, příjmy 2 700 tis. Kč)
-
Lékárenská pohotovostní služba – 440
tis. Kč (věcné náklady)
-
Havarijní stav budov – 13 000 tis. Kč
(věcné náklady)
Shrnutí požadavků na kmenový příspěvek a
ostatní ve finančním plánu na rok 2003:
Nemocnice s poliklinikou a léčebnou pro
dlouhodobě nemocné Kadaň
Provozní dotace pro rok 2002 je
rozpočtována na částku 26 240 tis. Kč, požadovaná dotace na rok 2003 ve
výši 28 254 tis. Kč je o 7,7 % vyšší. Tato dotace bude ve výši 19 929
tis. Kč použita na zajištění následujících činností:
Knihovna 122 tis.
Kč
Krizové útvary
řízení 36 tis. Kč
Jesle 2 468
tis. Kč
RZS
Kadaň 11 184 tis. Kč
RZS Vejprty
5 269 tis. Kč
Vedení registrů NZIS
486 tis. Kč
Sociální
činnosti 364 tis. Kč
V činnostech nehrazených ze zdravotního
pojištění NsP Kadaň zajišťuje mimo jiné LSPP a RZS také na detašovaném
pracovišti v horské oblasti ve Vejprtech, kde je stejný tým pracovníků
jako v Kadani, ale příjmy z činnosti jsou vzhledem k obtížnosti podmínek
nižší.
Část dotace v objemu 8 325 tis. Kč tak
pokryje náklady na tyto další činnosti, které NsP Kadaň zajišťuje, a to:
LSPP
Kadaň 4 310 tis. Kč
LSPP Vejprty
3 393 tis. Kč
Pohotovostní lékárna
440 tis. Kč
Odvodní
řízení
182 tis. Kč
Nemocnice s poliklinikou Louny
Dotace požadovaná na rok 2003 činí 1
829 tis. Kč, dotace na rok 2002 je rozpočtovaná v objemu 20 070 tis.
Kč.
Dotace zřizovatele pokryje náklady na tyto
činnosti:
Vedení onkologického
registru 379 tis. Kč
Sociální
činnosti 417 tis. Kč
Středisko vědeckých
informací 648 tis. Kč
AT
poradna 385 tis. Kč
Rozdíl mezi rozpočtovanými náklady a
výnosy na rok 2003 činí 20 411 tis. Kč, které nemocnice není schopna
pokrýt zvýšenými tržbami z činnosti. Hlavní příčinou ztrátového vývoje
v hospodaření nemocnice jsou nedostatečné paušální úhrady zdravotních
pojišťoven, které nekryjí skutečné náklady spojené s nutným rozsahem
léčebné péče. Ztráta v hospodaření se dále prohlubuje zvyšováním hlavně
mzdových nákladů, jejichž růst není kompenzován růstem výnosů. Pokud
nedojde k dalšímu navýšení mezd bez navýšení příjmů, nemocnice
rozpočtuje pro rok 2003 ztrátu ve výši 20 411 tis. Kč.
Psychiatrická léčebna Petrohrad
Financování psychiatrické léčebny je z 98
% zajištěno ze zdravotního pojištění prostřednictvím zdravotních
pojišťoven, 1% příjmů je dotace ze SR za výkon sociálních pracovníků a 1
% ostatní příjmy. Pro rok 2002 předpokládají dotaci ve výši 446 tis. Kč.
Požadovaná dotace rozpočtu zřizovatele ve výši 495 tis. Kč je
vázaná na činnost sociálních pracovníků v psychiatrické léčebně.
V současné době léčebna zaměstnává dva sociální pracovníky, kteří
poskytují služby hospitalizovaným pacientům, současný aktuální stav
pacientů je 153.
Náplň sociálních
pracovníků spočívá v plnění úkolů sociálně právního a sociálně zdravotního
poradenství, zpracování písemných podkladů a účast na jednání v zájmu
klientů s jinými odborníky, se správními orgány, soudy a dalšími
institucemi. Po dobu hospitalizace pacienta zajišťují jejich drobné nákupy
a projednávají záležitosti rodinné, pracovní a soukromé.
Výkon sociálního
pracovníka není zahrnut do seznamu zdravotních výkonů v odborných
léčebných ústavech. Výkony sociálních pracovníků nejsou agregované
v ošetřovacím dnu lůžkové psychiatrie a nejsou zařazeny do režie výkonů
OD.
Zdravotnická záchranná služba okresu Louny
se sídlem v Žatci
Dotace na provoz zařízení je požadovaná ve
výši 24 859 tis. Kč – oproti roku 2002 je navýšena o 5,8 % –
zvýšení se předpokládá hlavně u spotřeby materiálu, mezd, služeb a odpisů
dlouhodobého majetku.
Při tvorbě finančního plánu na rok 2003
bylo vycházeno ze skutečnosti k 30.6.2002 s přepočtem na celý rok 2002.
Takto zjištěné předpokládané skutečné náklady na rok 2002 byly navýšeny o
předpokládanou inflaci a nárůst cen (PHM, léky, zdrav.materiál, energie)
o cca 10%.
Mzdové náklady byly navýšeny o avizované
zvýšení platů o 7 %, odpisový plán byl navýšen o přepokládané
investičních akce a z nich vyplývající roční odpisy. Zároveň byly na
straně výnosů zvýšeny příjmy od zdravotních pojišťoven, neboť ZZS v roce
2002 rozšířila dle zřizovací listiny činnost o provoz DRNR (doprava
raněných, nemocných a rodiček), která má mírně ziskový hospodářský
výsledek.
Celkem plánovaná dotace činí 24 859 tis.
Kč na celou činnost ZZS okresu Louny , z toho na provoz RZP (rychlé
záchranné pomoci) činí 22 022 tis. Kč. Zbývající část 2 837 tis.
Kč by měla pokrýt rozdíl mezi náklady a výnosy na činnost LSPP.
Nemocnice s poliklinikou v Mostě
Vzhledem k tom, že způsob financování na
příští období v současné době není znám, je výše tržeb stanovena v rámci
vyrovnaného rozpočtu. Úroveň rozpočtovaných nákladů již dosáhla minimální
hranice, pro efektivní využití fixních nákladů by však bylo třeba plně
využít kapacitu nemocnice, což předpokládá nárůst pacientů cca o 10 % a
tím i vyšší příjmy od zdravotních pojišťoven. Postavení NsP v Mostě
v rámci kraje nepředpokládá snížení spektra poskytované zdravotní péče.
V rámci provozní dotace od zřizovatele je požadován i příspěvek na
detoxifikační jednotku, jejíž provoz není zcela pokryt vlastními výnosy.
Detoxifikační jednotka byla vybudována v roce 1996 za finanční
spoluúčasti MZ ČR jako jedno z šesti zařízení této specifikace a rozsahu,
který není možné redukovat. V současnosti je kapacita zařízení využita cca
na 50 % a lze se domnívat, že stačí pokrýt potřebu celého Ústeckého kraje.
NsP Most požaduje na rok 2003 od
zřizovatele v rámci dotace ve výši 21 267 tis. Kč základní kmenový
příspěvek (15 360 tis. Kč) na ztrátu z činností, které je
zřizovatel z obecně platných právních předpisů povinen uhradit, to je:
Krizový
management 511 tis. Kč
Sociální
činnost 324 tis. Kč
ZZS
13 487 tis. Kč
Střediska vědeckých informací
1 038 tis. Kč
Položky hrazené zřizovatelem samostatně
(objem 5 907 tis. Kč) na základě prokázaných výkonů:
Odvody
branců 612 tis. Kč
LSPP
3 579 tis. Kč
Detoxifikační jednotka
1 716 tis. Kč
Dotace pro rok 2002 činí 18 078 tis. Kč,
navýšení pro rok 2003 je 17,6 %.
Nemocnice následné péče v Mostě
Dotace v částce 8 500 tis. Kč je
nutná k pokrytí nákladů na provoz lůžek následné zdravotní péče, protože
platby od zdravotních pojišťoven tyto náklady zcela nepokryjí. Provozní
náklady se každoročně zvyšují v závislosti na zvyšování cen léků,
zdravotnického materiálu, energií a především osobních nákladů. Současné a
především předpokládané zvýšení plateb od pojišťoven nestačí ani na
uhrazení zákonného navýšení mzdových a tím i osobních nákladů. Platby od
pojišťoven pokrývají v současné době cca 75% skutečných nákladů.
Z požadované dotace připadá 260 tis. Kč na sociální výpomoci, zbytek 8 240
tis. Kč na pokrytí provozních nákladů. V roce 2002 obdrží NNP Most od
zřizovatele provozní dotaci ve výši 9 539 tis. Kč, pro rok 2003 požaduje
tedy od zřizovatele méně o 10,9 %.
Dětský domov v Mostě
Zařízení je financováno z rozpočtu KÚ -
zákon č. 20/1966 Sb. a § 15 odst. 10 zákona č. 48/1997. Náklady jsou
vyčísleny v hodnotě 32 096 tis. Kč, největší nárůst oproti roku 2001 byl
zaznamenán ve spotřebě materiálu (rozpočtovaná hodnota pro rok 2002 byla
snížena zřizovatelem úpravou rozpočtu o 1 168 tis. Kč ve prospěch nákladů
na mzdy). Pro rok 2003 organizace předpokládá náklady za používání
jednorázových plen (částka 1 515 tis. Kč), za potraviny 1 800 tis. Kč,
léky a speciální zdrav. materiál 180 tis. Kč, prádlo a obuv pro děti 450
tis. Kč, výměna DDHM 350 tis. Kč. Výnosy v objemu 2 100 tis. Kč
představují rodinné přídavky, služby poskytované ÚSP Janov (energie,
telefony, stravné) a platby zaměstnanců za stravné a telefony. Dotace
31 292 tis. Kč je určena na pokrytí provozních nákladů zařízení, proti
roku 2002 se jedná o zvýšení o 17,6 % (26 603 tis. Kč).
Nemocnice s poliklinikou Teplice
Rozpočet nákladů a výnosů NsP Teplice pro
rok 2003 je stanovený jako vyrovnaný, a to ve výši 563 144 tis. Kč. Nárůst
proti rozpočtu roku 2002 činí 49 767 tis.Kč, tj. 9.69 %.Nejvyšší nárůst je
na položce 52 - osobní náklady, kde činí rozpočet na r. 2003 330 815
tis. Kč,(r. 2002 - 295 039 tis. Kč, tj přírůstek o 35 776 tis. Kč).
Nárůst je způsoben zvýšením mzdových tarifů od 1. 1. 2003, zvyšováním
platů v souvislosti s časovými postupy zaměstnanců a potřebou nárůstu
počtu lékařů a dalších pracovníků. V položce 501 - spotřeba materiálu
činí nárůst 11 467 tis. Kč (r.2003 - 123 880 tis. Kč ,r. 2002 - 112
413 tis. Kč) a je způsoben především zvýšením položky léky (+ 2 782 tis.
Kč) a SZM(+ 6 200 tis. Kč). Důvodem je každoroční zvyšování cen. V položce
502 - spotřeba energie je nárůst o 1 175 tis. Kč . Podílí se na něm
především teplo zvýšením rozpočtu o 979 tis. Kč.Pokrytí těchto potřebných
nákladů předpokládá nárůst plateb od zdravotních pojišťoven, které tvoří
přes 80 % příjmů NsP.
Provozní dotace na rok 2003 ve výši 26
299 tis. Kč je určena na provoz začleněných zařízení a ostatních vybraných
činností ve zdravotnictví nehrazených ze sociálního pojištění. Výše dotace
navazuje na rok 2002, kdy byla částka proti původnímu požadavku snížena
o 3 381 tis. Kč. Pro rok 2003 byla potřeba dotace navýšena v porovnání
s rokem 2002 v oblasti věcných nákladů o povolených, u osobních nákladů o
8 %, celkové navýšení činí 17,8 %.
Požadovaná dotace v rámci kmenového
příspěvku (23 432 tis. Kč) pokrývá tyto činnosti:
Rehabilitační
stacionář 3 192 tis. Kč
Kojenecký
ústav 10 714 tis. Kč
Dětský domov do 3
let 7 824 tis. Kč
Útvar krizového managementu
483 tis. Kč
Vedení registrů NZIS
344 tis. Kč
Sociální
činnosti 365 tis. Kč
Středisko vědeckých informací
510 tis. Kč
Denní rehabilitační stacionář pro
handicapované děti je ojedinělým zařízením v rámci regionu a je určen pro
děti od 1 roku do 6 let. Poskytuje léčebnou rehabilitaci na základě
doporučení lékaře-specialisty pro děti s centrální bonusovou poruchou –
převážně motorickou retardací dolních končetin, mozkovou obrnou, periferní
obrnou a myopatií, svalovou dystrofií, i poúrazovými stavy s poruchou
hybnosti a vývojovými poruchami. Zajišťuje i spolupráci rodičů při léčebné
rehabilitaci dětí, poskytuje rady v oblasti sociálně právní i ekonomické.
Prostorové i věcné vybavení je jako v jeslích nebo mateřské škole, náklady
na léčebnou péči částečně hradí zdravotní pojišťovna.
Samostatně hrazené položky v rámci dotace
od zřizovatele – požadavek 2 867 tis. Kč:
Krizové centrum
2 400 tis. Kč
Programy zdravotní
výchovy
467 tis. Kč
Zdravotnická záchranná služba Teplice
Dotace ve výši 17 710 tis. Kč bude zčásti
použita na pokrytí nákladů z provozu zdravotnické záchranné služby, a to
ve výši 14 455 tis. Kč, zčásti na náklady provozu lékařské služby
první pomoci 3 255 tis. Kč. V roce 2002 je rozpočtovaná výše dotace 14 402
tis. Kč, požadované navýšení pro rok 2003 činí 22,9 %. Navýšení ve
spotřebě materiálu předpokládá zvýšení cen pohonných hmot v souvislosti
s rozšiřováním provozu ZZS v Bílině. Tento postupný náběh nového
stanoviště dokládá i navýšení mzdových nákladů – kromě nárůstu mezd
z titulu valorizace je do nákladů zahrnuto i rozšíření působnosti ZZS
v Bílině.
Lékárenská služba Teplice
Dotace 210 tis. Kč pokrývá náklady
na správu majetku – osobní náklady 150 tis. Kč, soc. pojištění 52 tis.Kč,
ostatní náklady 10 tis. Kč. Po vyřešení majetkoprávních vztahů bude
organizace zrušena.
Léčebna pro dlouhodobě nemocné Ryjice
Zdravotnické zařízení je doposud
organizační složkou státu, výdaje jsou přidělovány od zřizovatele na
základě závazných ukazatelů a následně během roku rozpočtovým opatřením.
Rozpočet výdajů na rok 2002 činí 44 015 tis. Kč, rozpočet příjmů
odevzdávaných státu prostřednictvím příjmového účtu u ČNB je 26 850 tis.
Kč. Od 1.1.2001 dle dodatku ke zřizovací listině zajišťuje lékařskou a
lékárenskou službu první pomoci. Finanční plán na rok 2003 byl sestaven
s výhledem, že organizace bude přetransformována na příspěvkovou
organizaci. Dotace od zřizovatele byla ve finančním plánu stanovena na
částku 17 661 tis. Kč, zvýšení oproti rozpočtu na rok 2002 činí 2,9
%
Požadovaná dotace 17 661 tis. Kč bude
pokrývat v rámci kmenového příspěvku náklady na
činnost léčebny pro dlouhodobě nemocné:
- plánované náklady - 44 357
tis. Kč
-
plánované výnosy - 30 850 tis. Kč
- kmenový příspěvek - 13 507
tis. Kč
Z činností, jejichž náklady budou
pokrývány samostatnými úhradami bude dotace použita na:
lékařskou
službu první pomoci včetně pohotovostní lékárny:
- plánované náklady - 5 154
tis. Kč
- plánované výnosy - 1 000
tis.Kč
- kmenový příspěvek - 4 154
tis. Kč
Územní středisko záchranné služby v Ústí
nad Labem
Územní středisko záchranné služby v Ústí
n.L. jako nositel přednemocniční neodkladné péče je státem garantovaný
systém, jehož povinností je zabezpečit neodkladnou odbornou pomoc pro
každého občana. Zásadou poskytování přednemocniční neodkladné péče je
nepřetržitý provoz. Vzhledem k zvláštnosti této zdravotní péče je třeba
podotknout, že poskytování přednemocniční neodkladné péče je ekonomicky
nákladná činnost, a to činnost ztrátová, pokud by byla finančně kryta
pouze ze systému zdravotního pojištění. Nejvýznamnější položkou nákladů
jsou osobní náklady, které jsou na rok 2002 rozpočtovány ve výši
17 264 tis. Kč, návrh na rok 2003 činí 18 700 tis. Kč. Tržby z prodeje
služeb za stejná období jsou rozpočtovány v objemech 19 776 tis. Kč a 21
000 tis. Kč. Provozní dotace od zřizovatele na rok 2002 je stanovena ve
výši 15 300 tis. Kč, předpoklad v rozpočtovém výhledu roku 2003 je
19 142 tis. Kč, navýšení tedy činí 25,1 %.
Plán nákladů a výnosů na rok 2003 byl
sestaven jako vyrovnaný po zahrnutí příspěvku zřizovatele na činnost ve
výši 19 160 tis. Kč a použití prostředků rezervního fondu ve výši
1 000 tis. Kč.
Celkem upravený návrh na příspěvek pro
nové příspěvkové organizace (základní kmenový příspěvek) : 236 754 tis.
Kč.
Požadavky na výkon přenesené působnosti (tis. Kč):
§5169 5199
Odvodní řízení (218/1999 Sb.
- §55) – „(3) Krajský úřad proplácí náklady spojené s vyplňováním
zdravotní části dotazníku ošetřujícími lékaři podle § 7 odst. 4 a jeho
vyhodnocením lékařem odvodní komise, náklady na lékařské prohlídky a
jejich materiální zabezpečení, na zdravotnické pracovníky odvodních komisí
včetně jejich přípravy, na odborná vyšetření branců pro potřebu odvodu a
náklady na odvolání proti odvodnímu rozhodnutí.“
§5169 3599
Registr TBC (258/2000 Sb.
- §45 ) – „ (1) K ochraně před vznikem, šířením a k omezení výskytu
infekčních onemocnění spolupracují zdravotnická zařízení státu a osoby
provozující nestátní zdravotnické zařízení s orgány ochrany veřejného
zdraví a provádějí opatření stanovená tímto zákonem nebo opatření přijatá
orgány ochrany veřejného zdraví na základě tohoto zákona. Náklady spojené
s takovou činností, které nejsou hrazeny ze zdravotního pojištění, hradí
stát v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem.“ (224/2002 Sb. -
§2) – „(1) Výdaje za činnosti uvedené v § 1 (poštovné, telefonní
poplatky, pozvánky, administrativní činnosti, doprava SZP, ztráty
tuberkulinu, kontroly léčby antitiuberkulotiky) hradí nestátnímu
zdravotnickému zařízení stát prostřednictvím orgánu příslušného
k registraci nestátního zdravotnického zařízení, pokud s ním za tímto
účelem tento uzavřel smlouvu podle zvláštního právního předpisu, nebo
zřizovatel státního zdravotnického zařízení, který zajišťováním těchto
činností pověřil zdravotnické zařízení, které zřídil“. (160/1992 Sb. - §
8) – „(1) Oprávnění k provozování nestátního zdravotnického zařízení
vzniká rozhodnutím o registraci krajského úřadu příslušného podle místa
provozování nestátního zařízení.“
§5169 3599
Činnost znaleckých komisí (20/1966 Sb.
- §77) - „(6) Pro posouzení případů u nichž vznikly pochybnosti, zda byl
při výkonu zdravotní péče dodržen správný postup, popřípadě, zda bylo
ublíženo na zdraví, ustanovuje ministr zdravotnictví a orgán kraje
v přenesené působnosti, jako své poradní orgány znalecké komise. Postavení
a činnost znaleckých komisí stanoví Ministerstvo zdravotnictví vyhláškou.“
(221/1995 Sb. - §6) – „…Náklady spojené s činností územní znalecké komise
se hradí z rozpočtu kraje.“
§5169 3599
Zneškodňování léčiv
§5166 3599
Posudková činnost (48/1997 Sb.
- §15) – „(9) Ze zdravotního pojištění se nehradí vyšetření, prohlídky a
jiné výkony provedené v osobním zájmu a na žádost …jejichž cílen není
zachovat či zlepšit zdravotní stav pojištěnce. Hrazená péče dále
nezahrnuje vyšetření, prohlídky a jiné výkony provedené na dožádání …
orgánů státní správy …“ Zajištění vyšetření, prohlídek a jiných
výkonů provedených k vypracování odborného stanoviska k vyřizování
konkrétních stížností,m návrhů na přezkoumání apod. ve správním řízení.
§5901
3549 Podpora
zdravotnických (preventivních) programů
§5901 3589
Podpora vědeckovýzkumné činnosti
Celkem upravený návrh
příspěvku na ostatní činnosti nezahrnuté v příspěvku nově přecházejících
organizací: 12 500 tis. Kč.
§5331 3541
Programy protidrogové politiky u organizací zřizovaných krajem
- V částce je zahrnuta
provozní dotace Kontaktnímu centru NsP v Teplicích ve výši 1.760.000,-Kč,
dotace detoxifikačnímu programu NsP Most ve výši 858.000,-Kč, dále části
dotací požadované organizacemi u Ministerstva zdravotnictví (předpoklad,
spoluúčasti zřizovatele, kraje, na financování programu): detoxifikační
program NsP Most 382.000,-Kč; detoxifikační program MN Ústí n.L.
700.000,-Kč; program metadonové substituční léčby MN Ústí n.L.
846.000,-Kč; program substituční léčby buprenorfinem MN Ústí n.L.
335.000,-Kč; ambulance pro drogově závislé MN Ústí n.L. 280.000,-Kč; Lůžka
krátkodobé hospitalizace drogově závislých MN Ústí n.L. 470.000,-Kč. Jde o
částky nezbytně nutné pro zachování rozsahu a kvality poskytovaných služeb
v uvedených zařízeních. Jedná se o standardní programy léčby drogově
závislých dlouhodobě dotované Ministerstvem zdravotnictví. Zařízení
spolupracují se subjekty z neziskového sektoru, zejména s terénními
programy a nízkoprahovými zařízeními, pro jejichž klienty zajišťují
následnou péči, s terapeutickými komunitami v kraji i na dalším území ČR
(reference do léčby klientů substitučních a detoxifikačních programů),
Krajskou hygienickou stanicí a Národním monitorovacím střediskem (sběr dat
a vyhodnocování stavu drogové scény). Programy tvoří nezbytnou součást
realizace opatření protidrogové politiky v Ústeckém kraji. Jejich
potřebnost vyplývá z analýz obsažených ve strategiích protidrogové
politiky na období 2001-2004 jednotlivých okresů kraje.
§5229 3541
Programy protidrogové politiky u ostatních organizací
- V položce je zahrnut
součet požadavků dotací na protidrogovou politiku nestátních neziskových
organizací a organizací zřizovaných obcemi. Jedná se o osm nízkoprahových
kontaktních center pro drogově závislé, čtyři programy zaměřené na terénní
sociální práci, jeden program ambulantní léčebné péče pro závislé a jejich
blízké, dvě terapeutické komunity, dva doléčovací programy a jeden program
zaměřený na specifickou primární protidrogovou prevenci. Programy jsou
dlouhodobě financovány dotacemi z Všeobecné pokladní správy
(prostřednictvím Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky),
Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva zdravotnictví,
Ministerstva školství a dotacemi obecních samospráv. Některé subjekty
získávají finanční prostředky i ze zahraničních zdrojů (např. Phare, Open
Society Fond) a ve formě sponzorských darů podnikatelských subjektů. Poté,
co okresní úřady v souvislosti s reformou veřejné správy přestaly
disponovat vlastními prostředky, ztratily neziskové organizace důležitý
zdroj finančních prostředků. Vzhledem k tomu, že k čerpání finančních
prostředků poskytovaných centrálními orgány státní správy a některými
zahraničními zdroji je potřebné, aby program byl z určité části financován
z místních zdrojů (zpravidla se jedná o 30% celkového rozpočtu programu),
je pro zachování programů nutné do rozpočtu kraje zahrnout dotaci těmto
subjektům v uvedené výši. V dotaci požadované na kraji je zahrnuta část
věcných a mzdových nákladů zařízení.
§5339 3533
Zdravotnická záchranná služba (Litoměřicko I.) – LT
- z rozpočtu se hradí též zdravotnická záchranná služba – zákonné
zajištění ZZS v okrese, kde Ústecký kraj nedisponuje vlastní organizací ve
zdravotnictví
§5213 3533
Zdravotnická záchranná služba (Litoměřicko II.) – RnL, Lov.
- z rozpočtu se hradí též zdravotnická záchranná služba – zákonné
zajištění ZZS v okrese, kde Ústecký kraj nedisponuje vlastní organizací ve
zdravotnictví
Celkem upravený návrh na
ostatní příspěvky: 26 320 tis. Kč.
§5901 3542
Podpora programů prevence HIV/AIDS
Podpora zajištění krajem definovaných
principů koncepce zdravotnictví, vč. Podpory managementu zdravotnictví
v kraji při jeho řízení. Mezi principy koncepce zdravotnictví patří
zabezpečení zdravotní péče srovnatelně dostupné, kvalitní a efektivní pro
všechny obyvatele kraje, řízení managementu zdravotnictví tak, aby veřejné
i soukromé prostředky na zajištění zdravotní péče byly vynakládány
efektivně, veškeré kroky k naplnění koncepce povedou dlouhodobě ke
zlepšování zdravotního stavu obyvatel kraje. Podporovány budou programy
prevence HIV/AIDS, vědecká a výzkumná činnost ve zdravotnictví,
zdravotnické preventivní programy (zaměřené zejména na zdravý způsob
života), programy na podporu chybějící hospicové péče.
§5901 3513
Lékařská služba první pomoci
(48/1997 Sb.) / (20/1966 Sb.) -
Zabezpečení krajem stanoveného
garantovaného rozsahu lékařské služby první pomoci a pohotovostní
lékárenské služby. Lékařská služba první pomoci pro dospělé, lékařská
služba první pomoci pro děti a dorost, lékařská služba první pomoci ve
stomatologii a pohotovostní lékárenská služba je zákonem definována jako
zdravotní péče hrazená ze zdravotního pojištění. Zdravotní pojištění
pokrývá náklady na provedené výkony, rozdíl mezi náklady a výnosy a
povinen uhradit zřizovatel. Bez ohledu na nedostatečné legislativní
ošetření odpovědnosti za zabezpečení provozu LSPP musí kraj sjednotit a
garantovat základní rozsah LSPP, jako součásti přednemocniční neodkladné
péče (zdravotnické záchranné služby), za kterou odpovídá kraj.
Celkem upravený návrh
příspěvku na ostatní činnosti zajišťované odborem zdravotnictví: 31 500
tis. Kč.
Rezerva ve výši 8 494
tis. Kč vznikla rozdílem poskytnuté dotace z Ministerstva zdravotnictví
ČR a výdaji na nově přecházející organizace od 1.1.2003.
Rezerva na stávající
organizace
odboru zdravotnictví je vytvořena rezerva na příspěvkové organizace ve
výši 923 tis. Kč. Tato rezerva představuje 6% navýšení předloženého návrhu
rozpočtu příspěvku příspěvkovým organizacím na rok 2003 (který vznikl 4%
navýšením upraveného rozpočtu roku 2002).