Komentář odboru životního prostředí a zemědělství  – č. org. 140000


Příjmy 

Třída

Položka

Název

Návrh

v tis. Kč

2 – nedaňové příjmy

2324

ostatní nedaňové příjmy

3 780

4 – přijaté dotace

4113

dotace SFŽP ČR

4 464

4 – přijaté dotace

4116

dotace MŽP ČR

175

4 – přijaté dotace

4116

dotace MZE ČR

1 100

Celkem

 

 

9 519

Ostatní nedaňové příjmy tvoří tyto příspěvky: tis.Kč                                                                                                                                                                

·         příspěvek Severočeské vodárenské společnosti, a.s. ( SVS a.s.)                                

       - na zpracování Programu rozvoje vodovodů a  kanalizací Ústeckého kraje            2 200

·        příspěvek Severočeského sdružení obcí ( SESO)              

- na zpracování  Plánu odpadového hospodářství Ústeckého kraje                          1 000                                                                                                       

·        činnost EIA ze zákona č.100/2001 Sb.,o posuzování vlivů na životní prostředí

 - refundace posudků řízení EIA                                                                                580

Přijaté dotace:
tis. Kč                                                                                                                                              

·        dotace Státního fondu životního prostředí ČR ve výši 4 464 tis.Kč:

      - na zpracování Koncepce snižování emisí                                                              3 186

 

      - na zpracování Koncepce ekologické výchovy                                                         258

      - na zpracování Koncepce ochrany přírody a krajiny                                                  390

      - na zpracování programů opatření proti povodním                                                    420

      - na zpracování Povodňového plánu uceleného povodí Ohře,

         povodňových plánů subpovodí                                                                               210

·        dotace Ministerstva životního prostředí ČR ve výši 175 tis.Kč:                       

      - na zpracování ročenky životního prostředí Ústeckého kraje                                      175

·        dotace Ministerstva zemědělství ČR ve výši 1 100 tis.Kč:

       - na zpracování Programu rozvoje vodovodů a  kanalizací Ústeckého kraje            1 100
 

Běžné výdaje 

Upravený rozpočet

na r. 2002

k 31.10.2002

Požadavek

Návrh rozpočtu 2003

Index nárůstu

2003/2002

12 678

18450

18 280

144,2

Podrobný rozpis výdajů

Koncepce snižování emisí a imisí Ústeckého kraje………………….…………5.141.000,- Kč

Jedná se o dokončení. zpracování Koncepce snižování emisí a imisí a energetické koncepce Ústeckého kraje, jejíž zpracování bylo zahájeno v r. 2002, dle zák. č. 389/1991 Sb., o ovzduší, ze státní energetické koncepce a zákona o hospodaření s energiemi. Celková částka výdajů je 8.463.000,- Kč, z toho fakturováno v r. 2002 3.322.000,- Kč. Částce výdajů pro rok 2003 odpovídá dotace SFŽP ČR ve výši 3.186.000,- Kč. Jedná se o zákonnou povinnost kraje, vlastní zdroje Ústeckého kraje zde vycházejí ve výši 1.955.000,- Kč. Protože zpracovaná Koncepce bude sloužit jako územně technické podklady pro zpracování územního plánu VUC Ústeckého kraje, měla by být možnost uhradit část vlastních nákladů formou úhrady ÚTP ÚPN VÚC Ministerstvem pro místní rozvoj ČR.

Plán rozvoje vodovodů a kanalizací ÚK……………….……………..………..4.400.000,- Kč

Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích ukládá krajům zpracování Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací § 4 tohoto zákona. Plán by měl být schválen jako územně plánovací podklad územního plánu VUC Ústeckého kraje, a to na dobu platnosti 10let.  (materiál bude navazovat na Studii implementace evropských směrnic do vodního hospodářství v oblasti spravované Severočeskou vodárenskou společností a. s. a na zpracované Programy rozvoje vodovodů a kanalizací okresů Litoměřice a Chomutov). Celková hodnota Programu bude představovat částku cca 7,800.000,-Kč, z toho se předpokládá podílová úhrada Ministerstva zemědělství ČR 25%, podílová  úhrada SVS a.s. 50% RN. Akce bude znamenat pro rozpočet Ústeckého kraje zátěž v celkové výši max. 2,6 mil. Kč v průběhu let 2003 a 2004, celkové náklady za rok 2003 představují částku max. 4.400.000,- Kč, z toho vlastní zdroje Ústeckého kraje zde vycházejí ve výši 1.200.000,- Kč.

Koncepce ochrany přírody a krajiny – analýza stávajícího stavu …….………   650.000,- Kč

Zpracování koncepce ochrany přírody a krajiny Ústeckého kraje je závazný dokument, který je krajům uložen §77a odst. 1) zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Není sice uložen závazně termín zpracování, ale bude potřebný i pro zpracování územního plánu VÚC Ústeckého kraje. Celkové náklady představují hodnotu kolem 4,8 mil. Kč. Na základě požadavků kraje je podpora zahrnuta do dotačních titulů SFŽP ČR ve výši 60% pořizovacích nákladů, t.j. v r. 2003, ve výši 390.000,- Kč. Vlastní zdroje Ústeckého kraje na rok 2003 zde vycházejí ve výši 260.000,- Kč.

Příprava vyhlášení přírodního parku Litvínovská údolí ………………….…..  150.000,- Kč

Zřízení přírodních parků je v kompetenci krajů podle §77a odst. 2) zákona č. 114/1992 Sb. Příslib OkÚ Most obcím, že tento přírodní park bude zřízen, nebyl naplněn. Pro vyhlášení tohoto přírodního parku bude zapotřebí vyhledat a aktualizovat dříve provedené průzkumy, doplnit je a zajistit návrh vymezení hranic tohoto přírodního parku. Vydání vlastního Nařízení kraje se předpokládá v roce 2004. Vlastní zdroje Ústeckého kraje na rok 2003 jsou zahrnuty ve výši 150.000,- Kč.  Pokud by se podařilo přípravné práce zajišťovat prostřednictvím místní Agendy 21, mohla by tato získat podporu až 60%, a náklady na pořízení podkladových studií by se snížily na 120.000,- Kč vlastních zdrojů kraje.

Koncepce ekologické výchovy a vzdělávání   …………………….. …….……..   369.000,- Kč

Zpracování koncepce ekologické výchovy a vzdělávání Ústeckého kraje je závazný dokument, který je krajům uložen §77a odst. 3) zákona č. 114/1992 Sb. Není sice uložen závazně termín zpracování, ale dotační titul SFŽP ČR pro tuto koncepci bude končit v r. 2003. Dotace z dotačních titulů SFŽP ČR je ve výši 70% pořizovacích nákladů, t,j, 258.000,- Kč. Vlastní zdroje Ústeckého kraje zde vycházejí ve výši 111.000,- Kč.  Na základě dohody 1. a 3. zástupce hejtmana ÚK bude pro kraj zpracována společná koncepce EVVO úseků školství a ochrany životního prostředí. Celkové náklady koncepce budou 719.000,- Kč. Odbor ŽPZ má pro tento účel ve výdajích rozpočtu 369.000,- Kč, odbor školství pak 350.000,- Kč. O spolupráci na krajské koncepci EVVO má zájem i Provincie Jižní Holandsko a počítá, že se na ní bude podílet i finančně. Protože dosud není uzavřena smlouva, nejsou předpokládané příjmy do rozpočtu zahrnuty.

Koncepce programů opatření proti povodním   …….…………………..……     700.000,- Kč

V rámci koncepce bude provedeno zpracování povodňových map zátopových oblastí na řece Ohři v měřítku katastrálních map (jedná se o nezbytné podklady pro správní rozhodování ve věci umisťování staveb a činností v zátopových oblastech) - základní zpracování v úhrnu cca 240 mapových listů s následnou digitalizací zavedením do systému GIS a s vytištěním pro jednotlivé obce, pověřené obecní úřady s rozšířenou působností a stavební úřady na řece Ohři. V rámci Koncepce budou dále vytipována nejohroženější sídla a majetky zasažené při průchodu velkých povodní, a navržen systém jejich ochrany. Na koncepci se vztahuje dotační program SFŽP ČR v r. 2003, s podporou až 60% nákladů, tj. 420.000,- Kč. Vlastní zdroje Ústeckého kraje zde vycházejí ve výši 280.000,- Kč.

Zpracování ročenky životního prostředí Ústeckého kraje …………………….   350.000,- Kč

Zák. č. 123/1998 Sb. ukládá krajům od r. 2003 zpracovávat ročenku životního prostředí kraje. Celkové náklady na redakci a tisk se předpokládají ve výši 350.000,-Kč za rok (dle stávajících nákladů na pořízení těchto publikací, které v předcházejících letech pořizovalo MŽP ČR), s 50% úhradou z grantu MŽP ČR – tj. 175.000,- Kč. Vlastní zdroje Ústeckého kraje zde vycházejí ve výši 175.000,- Kč.

Plán odpad. hospodářství kraje – zpracování podklad. studií ……………….  3.150.000,- Kč

Zákon č. 185/2001 Sb.,o odpadech, uložil krajům povinnost zpracování a schválení Plánu odpadového hospodářství kraje, v termínu do 1 roku od schválení Plánu odpadového hospodářství ČR, ke kterému dojde k 30. 6. 2003. Pro snížení nákladů na pořízení tohoto plánu (Koncepce, kterou pořizovalo SESO stála 7,2 mil. Kč) schválila Rada ÚK pořízení vlastními silami odboru, na podkladě zpracovaných podkladových studií jednotlivých úseků nakládání s odpady. Jedná se o dokončení prací, započatých v r. 2002. Celkové náklady na pořízení Plánu OH kraje budou 3.550.000,- Kč, z toho uhrazeno v r. 2002 400.000,- Kč. Na pořízení Plánů OH krajů zatím není schválen dotační titul SFŽP ČR. MŽP ČR se na jejich zpracování v tomto případě podílí prostřednictvím projektů schválených pro Regionální odpadové centrum Severočeského sdružení obcí, kde schválilo 1.000.000,- Kč podpory.  Vlastní zdroje Ústeckého kraje zde vycházejí ve výši 2.150.000,- Kč. O spolupráci na Plánu OH Ústeckého kraje má zájem i Provincie Jižní Holandsko. Protože dosud není smlouva o spolupráci s ÚK uzavřena, nejsou prostředky od Provincie JH zahrnuty do příjmů pro zpracování plánu.  Dá se však předběžně počítat s 50% podporou na úhradu vlastních zdrojů kraje.

Vnější havarijní plány a opatření prevence Ústeckého kraje …………….……  600.000,- Kč

Na základě zákona č. 353/2000 Sb., o prevenci závažných havárií, vznikla povinnost krajů zpracovat Vnější havarijní plán kraje a návrh opatření prevence závažných havárií. Tento plán bude vycházet z havarijních plánů jednotlivých podniků a zařízení zařazených do skupiny nebezpečnosti A a B (které budou projednávány krajem v průběhu roku 2003), zjištění možných synergických účinků dalších podniků a zařízení, z povodňových plánů a ohrožení z možných územních sesuvů. Vnější havarijní plán kraje bude zpracováván v průběhu let 2003 – 2004 a na něj budou v dalších letech navazovat Programy opatření. Náklady roku 2003 představují v podstatě náklady na zpracování analytické části plánu. Na zpracování vnějšího havarijního plánu kraje není zatím poskytována žádná podpora. Vlastní zdroje Ústeckého kraje pro rok 2003 zde vycházejí ve výši 600.000,- Kč. Odbor předpokládá, že by se na nákladech mohly podílet důležité podniky kraje, ale protože dosud nejsou uzavřeny příslušné smlouvy o spolupráci, nejsou tyto možné příjmy zahrnuty do příjmové části rozpočtu odboru.

Zpracování Povodňového plánu uceleného povodí Ohře  …….…………….…..700.000,- Kč

Zpracování Povodňového plánu uceleného povodí Ohře je uloženo kraji na základě zákona č. 254/2000 Sb., o vodách. Jedná se o životně důležitý dokument pro případ větší než padesátileté povodně na řece Ohři. Na základě zkušeností letošních povodní se ukazuje, že stávající povodňový plán je nepostačující. Na pořízení povodňových plánů ucelených povodí zatím není žádný dotační titul. Vlastní zdroje Ústeckého kraje zde vycházejí pro rok 2003 ve výši 700.000,- Kč. Na těchto vlastních zdrojích by se měl v rozsahu cca 30% podílet Karlovarský kraj. Protože však dosud není podepsána smlouva o spolupráci v této záležitosti, není částka cca 210.000,- Kč zahrnuta do příjmové části rozpočtu odboru.

Programy ekologické výchovy a vzdělávání  ……………………………….….    210.000,- Kč

Podle §77a odst. 3 písm. u) zák. č. 114/1992 Sb., se mají kraje podílet na zajišťování ekologické výchovy a vzdělávání. Tyto programy dosud zajišťovaly okresní úřady, a částka 210.000,- Kč je odvozena od nákladů každoročně vynakládaných pro ekologickou výchovu a vzdělávání (mimoškolní) referáty životních prostředí 7 okresních úřadů našeho kraje. Tato částka představuje pomoc jednotlivým organizacím ochrany přírody, obecně prospěšným společnostem a nadacím působícím v oblasti životního prostředí, na zajišťování vlastních zdrojů pro žádosti o podporu z dotačních programů MŽP ČR a SFŽP ČR. Náklady Ústeckého kraje pro rok 2003 zde představují částku 210.000,- Kč. Pokud by byly dotační tituly Programu rozvoje Ústeckého kraje přizpůsobeny tak, aby mohly žádat organizace neziskového sektoru o granty pro potřeby zajišťování ekologické výchovy a vzdělávání a pro realizaci programů ochrany životního prostředí, bylo by možno tuto částku zahrnout do rozpočtu Programu rozvoje Ústeckého kraje.

Programy péče o přírodní parky a maloplošná chráněná území ………………. 300.000,- Kč

Podle zákona č. 114/1992 Sb. je povinností krajů zajišťovat péči o zřízené přírodní parky, kterou dosud zajišťovaly okresní úřady. Na území Ústeckého kraje jsou dosud vyhlášeny 3 rozsáhlé přírodní parky, a částka 300.000,- Kč je minimální potřebnou částkou pro zajišťování péče podle schválených plánů přírodních parků. Tato částka představuje pouze podíl vlastních nákladů Ústeckého kraje.Celkové náklady na vynaložená opatření mohou být vyšší o poskytnuté dotace z programů MŽP ČR a SFŽP ČR. Zde však dochází výhradně k podílovým platbám za realizaci programů a  dotace neprotékají účetnictvím kraje. Proto nejsou zahrnuty do příjmové části rozpočtu odboru.

Úhrada škod způsobených zvláště chráněnými živočichy........................................50 000,- Kč

Pravidla pro úhradu škod způsobených zvláště chráněnými živočichy jsou upravena zákonem č.  115/2000 Sb. Podle čl. CV zákona č. 320/2002 Sb. přechází od 1. ledna 2003 povinnost hradit prokázanou škodu z okresních úřadů na krajský úřad. Protože dosud nejsou stanovena pravidla pro účast státního rozpočtu na úhradě škod (v minulosti byly hrazeny z kapitoly VPS ministerstva financí), nebylo možné zatím zahrnout  dotace ze SR mezi příjmy. V podmínkách Ústeckého kraje přichází v úvahu náhrada škod vykazovaných uživateli rybářských revírů, které jsou způsobovány kormoránem velkým, jehož početní stavy při tahu v posledních letech stoupají.

Záchranné programy ohrožených zvláště chráněných druhů ................................50 000,- Kč

Povinnost zajišťovat tzv. záchranné programy zvláště chráněných rostlin a živočichů  je krajskému úřadu uložena § 77a odst. 3 písm. l) zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění. Částka je určena především na přípravu programů, zatímco na jejich realizaci se podílí SFŽP prostřednictvím speciálního programu podpory,  a v některých případech rovněž soukromé osoby (např. investoři staveb v rámci uložených kompenzačních opatření). Vzhledem k tomu, že náklady na realizaci záchranných programů zatím nejsou známy, nebylo možno zahrnout případnou dotaci SFŽP do příjmů. Předpokládáme, že v roce 2003 bude pouze zahájeno zpracování vzorových záchranných programů vybraných druhů ve spolupráci s Agenturou ochrany přírody a krajiny.

Zajištění likvidace prošlých léčiv ...........................................................................500 000,- Kč

Podle zákona č. 79/1997 Sb., o léčivech a o změnách a doplnění některých souvisejících zákonů, byly náklady na zajištění zpětného odběru a zneškodnění léčiv s prošlou expirační lhůtou hrazeny okresními úřady. S léčivy přitom musí být nakládáno jako s nebezpečnými odpady. Podle č. LXXXIII zákona č. 320/2002 Sb. přechází tato povinnost na krajský úřad. Do konce roku 2002 bude radě kraje navržen systém úhrady těchto nákladů. Jejich výši v roce 2003 odhadujeme na základě údajů převzatých z okresních úřadů na 600 tis. Kč.

Zajištění zpracování posudků EIA .........................................................................680 000,- Kč

Podle § 9 odst. 1 zákona č. 100/2001 Sb. o posuzování vlivů na životní prostředí příslušný úřad smluvně zajišťuje  zpracování posudků k dokumentacím „EIA“. Převážná část těchto nákladů se vrátí, protože podle § 18 odst. 3 zákona je částka uhrazená zpracovateli posudku úřadem vyfakturována oznamovateli. Pokud oznamovatel částku nezaplatí, úřad mu nevydá stanovisko.  Cena  za zpracování posudku se může pohybovat v rozsahu od 10 do 100 tis. Kč dle náročnosti. Celková částka je závislá na počtu akcí u kterých bude požadováno posouzení a dále rozsahu jednotlivých záměrů.

Zajištění kontrolních rozborů pro řízení .................................................................80 000,- Kč

Krajský úřad má všeobecnou kontrolní pravomoc zejména na úseku odpadového hospodářství. Při jejím výkonu mohou vznikat náklady na odběr vzorků odpadů a stanovení jejich složení a vyluhovatelnosti. V případě nákladů na stanovení kvality odpadních vod v souvislosti s agendou poplatků za jejich vypouštění do vod povrchových hradí veškeré náklady SFŽP. Navrhujeme proto v uvedené výši zahrnout do rozpočtu částku na nutné výdaje při zajišťování důkazů v rámci vlastní kontrolní činnosti na úseku odpadového hospodářství.

Zajištění zpracování znaleckých posudků  pro řízení IPPC……………………200 000,- Kč

Posouzení, zda navrhované technologie průmyslových a zemědělských výrob odpovídají stupni nejvyšší úrovně stávajícího poznání (technologiím  BAT), bude pro běžná řízení zajišťovat pro Krajský úřad Agentura IPPC zřizovaná Ministerstvem životního prostředí bezplatně. Pro složitá technologická zařízení však bude nutno objednat znalecký posudek u oprávněných specialistů. Zde se jedná především o případy, kdy bude docházet k různým kombinacím technologií a k dodávkám jednotlivých částí technologií od různých výrobců. Navržená výše finančních prostředků odpovídá zpracování dvou znaleckých posudků.

Celkem upravený návrh – 18 280 tis. Kč

V původním požadavku odboru byly zahrnuty ještě položky  na  znalecké posudky pro ostatní řízení ve výši 100 tis. Kč a na přípravu vyhlášení přírodního parku Litvínovská údolí, u které došlo ke snížení o 150 tis. Kč.