Komentář k investičnímu plánu
Investiční plán byl
sestaven na základě požadavků předložených jednotlivými odbory
investičnímu odboru. Dle schválené metodiky pro sestavování rozpočtu na
r. 2003 obsahuje požadavky na veškeré investice a na velké opravy nad 500
tis. Kč do nemovitého majetku příspěvkových organizací a požadavky na
investice a opravy odborů krajského úřadu.
První souhrn veškerých
požadavků na investice a opravy byl ve výši téměř 2 mld. Kč, z toho byly
v 1. kole vyřazeny požadavky nepodložené či s možným odkladem (garantem
prvního výběru byly svodné odbory), po této redukci činí celkové požadavky
na r. 2003 751 413 tis. Kč (požadavky včetně zařízení , která
přejdou od 1.1. 2003 – viz souhrnná tabulka č.1). V dalších kolech byl
proveden výběr nejnutnějších požadavků na r. 2003 tak, aby investiční
rozpočet byl vyrovnaný ( garantem opět svodné odbory ve spolupráci
s investičním odborem, posouzení z hlediska priorit a technického stavu).
Základ návrhu celkové výše
finančních prostředků směrovaných do oblasti investic a velké údržby na
majetku kraje byl ekonomickým odborem sestaven po úpravách po 1. čtení ve
finanční komisi a v RÚK z následujících položek :
-
investice a velká údržba cca dle r. 2002 148 337
tis. Kč
-
odpisy nemovitého majetku odborů
SMT, KP, SV v r. 2002 25 966
tis. Kč
-
dotace státního rozpočtu na reprodukci majetku kraje 90 000 tis. Kč
-
podíl z dotace na úhradu povodňových škod
na
majetku kraje 10 034
tis. Kč.
- velká údržba
v oblasti sociálních věcí 24 544 tis.
Kč
Součet těchto položek
činí celkem 298 881 tis. Kč , které jsou rozděleny na 162 918
tis. Kč v oblasti kapitálových výdajů a 135 963 tis. Kč
v oblasti běžných výdajů ( velká údržba). K těmto finančním prostředkům
jsou dále přiřazeny položky :
-
dotace na obnovu majetku kraje ( fond obnovy) 159 966 tis.
Kč
-
příspěvky z fondu rozvoje
35 000 tis. Kč
-
reprodukce majetku obcí 30 923
tis.
Kč.
Včetně těchto položek činí
celkové výdaje investičního odboru 524 770 tis. Kč ( z toho 388
807 tis. Kč kapitálové a 135 963 tis. Kč běžné ). Při
sestavování investičního plánu bylo přihlíženo k prioritám schváleným
Zastupitelstvem Ústeckého kraje.
Komentář k jednotlivým
tabulkám :
Tabulka č. 1 -
sumární tabulka požadavků a rozdělení financí po jednotlivých odborech .
V levé části jsou požadavky jednotlivých odborů na investice a velké
opravy na rozpočet kraje ( po 1. redukci provedené svodnými odbory).
Požadavky jsou včetně zařízení přecházejících od 1.1. 2003 ( podrobný
rozpis je v tabulce č. 3 ).
V pravé části jsou
finanční požadavky obsažené v návrhu rozpočtu opět rozdělené na investice
a velké opravy ( neboli v rozpočtu kapitálové a běžné výdaje ), návrh
rozpočtu dle dohodnuté metodiky zatím neobsahuje zařízení , která přejdou
od 1.1. 2003 ( budou doplněny až na základě známé příjmové části
tvořené v rámci odpisů majetku). Podrobný rozpis položek je v tabule č.
2.
Tabulka č. 2 -
obsahuje rozpis jednotlivých položek po odborech zařazených do návrhu
rozpočtu jak investičních (kapitálových ) výdajů, tak velké údržby ( běžné
výdaje), aby bylo mimo jiné zřejmé, na kterých akcích se prolínají
kapitálové i běžné výdaje. V tabulce jsou dále uvedeny celkové náklady,
jiné zdroje (např.stát) a stručný popis položky.
Oblast školství , mládeže
a tělovýchovy je dále rozdělena na:
a)
eliminaci povodňových škod v oblasti investic a oprav (31 443 tis.Kč,
z toho kapitálové 10 034,
běžné 21 409, v jiných zdrojích jsou uvedeny finance
z pojistek, provozních prostředků apod.)
a)
realizaci úprav vyplývajících z požadavků zákona č. 109/2002 Sb. o výkonu
ústavní výchovy nebo
ochranné výchovy ve školských zařízení a o preventivně výchovné péči ve
školských zařízení
( celkem 23 172 tis. Kč v kapitálových výdajích). Zákon je
v platnosti od 1.7. 2002 a lhůta pro jeho
naplnění je 24 měsíců ( tj. do 30.6. 2004).
b)
ostatní akce, které byly vybrány odborem SMT ve spolupráci s odborem INV
na základě posouzení
perspektivy , technického stavu nebo např. požadavků ze zákona 107/2001
Sb. a hygienických požadavcích na stravovací služby a požadavků OHES ( na
základě těchto požadavků se jedná o akce ve výši 19 210 tis. Kč).
Mimo přístavby šaten gymnázia Děčín se vesměs jedná o rekonstrukce a
opravy stávajících objektů a pokračování rozestavěných akcí.
Tabulka č. 2 neobsahuje
požadavky příspěvkových organizací na pořízení movitého majetku, neboť dle
odsouhlasené metodiky se předpokládá k obnově použití vlastních
investičních fondů . Dále neobsahuje Masarykovu nemocnici a krajskou SÚS,
neboť tyto organizace jsou řešeny samostatným plánem obnovy s použitím
vlastních odpisů a jiných zdrojů . V položce investičního odboru je
vyčleněno 10 034 tis. Kč na investice a opravy na zařízení, která
přejdou do majetku kraje od 1.1. 2003 ( odbory SV, KP, ZD), neboť při
fyzických prohlídkách bylo evidentně zjištěno, že některá zařízení (
zejména v oblasti sociální ) jsou v takovém stavu, že odpisy nebudou
stačit na potřebné opravy a investice. Položkově budou rozepsány po
převodu majetku na základě dohod se svodnými odbory. V oblasti sociální
byla dodatečně přiřazena položka ve výši 24 544 tis. Kč (dotace ze
státního rozpočtu), která byla zatím vyčleněna na investice a opravy
objektů sociální péče, ale její skutečná účelovost použití bude teprve
známa.
Tabulka č. 3 –
obsahuje rozpočtový zásobník požadavků na investice a opravy na
stávajícím majetku, které zatím nebyly dle stanovených priorit zařazeny
do rozpočtu na r. 2003 v oblasti školství, kultury a dopravy.
Dále tabulka č. 3
obsahuje rozpočtový zásobník požadavků na investice a opravy na majetku,
který přejde pod Ústecký kraj od 1.1.2003 ( včetně předpokládaných cizích
zdrojů ). Jedná se o požadavky v oblasti sociální , zdravotnictví a
kultury a památkové péče.
Požadavky
z tabulky č.3 budou zařazovány do rozpočtu na základě navýšení zdrojů dle
definované výše odpisů převáděného majetku nebo případného navýšení
financí na investice a opravy z jiných zdrojů.