Komentář k investičnímu plánu


Investiční plán byl sestaven na základě požadavků předložených jednotlivými odbory investičnímu odboru. Dle schválené metodiky pro sestavování rozpočtu  na r. 2003 obsahuje požadavky na veškeré investice  a na velké opravy nad 500 tis. Kč do nemovitého majetku příspěvkových organizací  a požadavky na investice a opravy odborů krajského úřadu. 

První souhrn veškerých požadavků na investice  a opravy byl ve výši téměř 2 mld. Kč, z toho byly v 1. kole vyřazeny požadavky nepodložené či s možným odkladem (garantem prvního výběru byly svodné odbory), po této redukci činí celkové požadavky na r. 2003 751 413 tis. Kč (požadavky  včetně zařízení , která přejdou od 1.1. 2003 – viz souhrnná tabulka č.1). V dalších kolech   byl proveden  výběr nejnutnějších  požadavků na r. 2003 tak, aby investiční rozpočet byl vyrovnaný ( garantem opět svodné odbory ve spolupráci s investičním odborem,  posouzení z hlediska priorit a technického stavu).

Základ návrhu celkové výše finančních prostředků  směrovaných do oblasti  investic a velké údržby  na majetku kraje byl ekonomickým odborem sestaven po úpravách po 1. čtení ve finanční komisi a  v RÚK  z následujících položek :

-         investice a velká údržba cca dle r. 2002                        148 337 tis. Kč

-         odpisy nemovitého majetku odborů         

      SMT, KP, SV v r. 2002                                                25 966 tis. Kč

-         dotace státního rozpočtu na reprodukci majetku kraje    90 000 tis. Kč

-         podíl z dotace na úhradu povodňových škod

na majetku kraje                                                            10 034 tis. Kč.

         -    velká údržba v oblasti sociálních věcí                              24 544 tis. Kč

 

Součet  těchto položek činí celkem 298 881 tis. Kč , které jsou rozděleny na 162 918 tis. Kč v oblasti kapitálových výdajů  a 135 963 tis. Kč v oblasti běžných výdajů  ( velká údržba). K těmto finančním prostředkům  jsou dále přiřazeny  položky :

-         dotace na obnovu majetku kraje ( fond  obnovy)           159 966 tis. Kč

-         příspěvky z fondu rozvoje                                               35 000 tis. Kč

-         reprodukce majetku obcí                                                30 923 tis. .

 

Včetně těchto položek činí celkové výdaje investičního odboru  524 770 tis. Kč ( z toho 388 807 tis. kapitálové a 135 963 tis. Kč běžné ). Při sestavování  investičního plánu bylo přihlíženo  k prioritám schváleným Zastupitelstvem Ústeckého  kraje.

 

Komentář k jednotlivým tabulkám :

Tabulka č. 1  - sumární tabulka požadavků  a rozdělení financí po jednotlivých odborech . V levé části  jsou požadavky jednotlivých odborů na investice a velké opravy na rozpočet kraje  ( po 1. redukci   provedené svodnými odbory). Požadavky jsou včetně zařízení přecházejících od 1.1. 2003 ( podrobný rozpis je v tabulce č. 3 ).

V pravé části  jsou finanční požadavky obsažené v návrhu rozpočtu opět rozdělené na investice a velké opravy ( neboli v rozpočtu  kapitálové a běžné výdaje ), návrh rozpočtu  dle dohodnuté metodiky zatím neobsahuje zařízení , která přejdou od 1.1. 2003 ( budou doplněny  až  na základě  známé příjmové části tvořené v rámci odpisů majetku). Podrobný rozpis položek je v tabule č. 2. 

Tabulka č. 2  - obsahuje rozpis jednotlivých položek po odborech zařazených do návrhu rozpočtu jak investičních (kapitálových ) výdajů, tak velké údržby ( běžné výdaje), aby bylo mimo jiné zřejmé, na kterých akcích  se prolínají kapitálové i běžné výdaje. V tabulce jsou dále uvedeny celkové náklady, jiné zdroje (např.stát) a stručný popis položky.

Oblast školství , mládeže a tělovýchovy je dále rozdělena na:

a)      eliminaci povodňových škod  v oblasti investic a oprav  (31 443 tis.Kč, z toho kapitálové  10 034,
běžné 21 409, v jiných zdrojích jsou uvedeny finance z pojistek, provozních prostředků apod.)

a)      realizaci úprav vyplývajících z požadavků zákona č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo
ochranné výchovy ve školských zařízení a o preventivně výchovné péči ve  školských zařízení
( celkem 23 172 tis. v kapitálových výdajích). Zákon je v platnosti od 1.7. 2002 a lhůta pro jeho
 naplnění  je 24 měsíců ( tj. do 30.6. 2004).

b)      ostatní akce, které byly  vybrány odborem SMT ve spolupráci s odborem INV na základě posouzení
perspektivy , technického stavu  nebo např. požadavků  ze zákona  107/2001 Sb. a hygienických požadavcích na stravovací služby a  požadavků OHES ( na základě těchto požadavků se jedná o akce ve výši 19 210 tis.  Kč). Mimo přístavby šaten gymnázia Děčín se vesměs jedná o rekonstrukce  a opravy stávajících objektů a pokračování rozestavěných akcí.

Tabulka č. 2 neobsahuje požadavky příspěvkových organizací na pořízení movitého majetku, neboť dle odsouhlasené metodiky  se předpokládá k obnově použití vlastních  investičních fondů . Dále neobsahuje Masarykovu nemocnici a krajskou SÚS, neboť tyto organizace jsou řešeny samostatným plánem obnovy  s použitím vlastních odpisů  a jiných zdrojů . V položce investičního odboru  je vyčleněno 10 034 tis. Kč na investice a opravy na zařízení, která přejdou do majetku kraje od 1.1. 2003 ( odbory  SV, KP, ZD), neboť  při fyzických  prohlídkách bylo evidentně zjištěno, že některá zařízení  ( zejména v oblasti sociální ) jsou v takovém stavu, že odpisy nebudou stačit na potřebné opravy a investice. Položkově budou rozepsány po převodu  majetku na základě dohod se svodnými odbory. V oblasti sociální byla dodatečně přiřazena položka ve výši 24 544 tis. Kč (dotace ze státního rozpočtu), která byla zatím vyčleněna na investice a opravy objektů sociální péče, ale její skutečná účelovost použití bude teprve známa.

Tabulka č. 3 – obsahuje rozpočtový  zásobník požadavků na investice a opravy  na stávajícím majetku, které zatím nebyly dle stanovených priorit  zařazeny do rozpočtu na r. 2003 v oblasti školství, kultury a dopravy.

Dále tabulka  č. 3 obsahuje rozpočtový zásobník požadavků na investice a opravy na majetku, který přejde pod Ústecký kraj od 1.1.2003 ( včetně předpokládaných cizích zdrojů ). Jedná se o požadavky v oblasti sociální , zdravotnictví  a kultury a památkové péče.

Požadavky z tabulky č.3 budou zařazovány do rozpočtu na základě navýšení zdrojů dle definované výše odpisů převáděného majetku nebo případného navýšení financí na investice a opravy z jiných zdrojů.