Souhrnný komentář k rozpočtu Ústeckého kraje na rok 2004

 

Rozpočet Ústeckého kraje na rok 2004 je schválen jako schodkový při porovnání příjmů a výdajů ve smyslu zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, s vyrovnáním ve formě použití finančních prostředků minulých let ve výši 140 000 tis. Kč a úvěru ve výši 100 000 tis. Kč, v absolutní výši 7 802 688
tis. Kč.

                                              

Členění:

 

Příjmy v celkové výši                                               7 562 688 tis. Kč

Z toho :

                          

                                                                                            v tis. Kč

Běžné příjmy a přijaté dotace (tř.1,2,4)                            7 403 958

Kapitálové příjmy (tř.3)                                                       37 807

Investiční dotace                                                             120 923

 

Financování (tř.8)                                                         240 000 tis. Kč

                                                                                         v tis. Kč  

- finanční prostředky minulých let                                   140 000                                               

- dlouhodobé přijaté půjčené prostředky                          100 000                                               

 

Výdaje v celkové výši                                               7 802 688 tis. Kč

Z toho :

                                                                                        v tis. Kč

Běžné výdaje (tř.5)                                                       7 250 075

Kapitálové výdaje (tř.6)                                                    552 613

 

Rozpočet vychází ze stávající legislativní úpravy zákona č. 243/2000 Sb.,o rozpočtovém určení daní.

 

Součástí rozpočtu nejsou výdaje na silnice II. a III. třídy, které jsou majetkem kraje. Předpokládá se, že prostředky na jejich financování bude nadále poskytovat Státní fond dopravní infrastruktury přímo Správě a údržbě silnic Ústeckého kraje, příspěvkové organizaci.                               

 

V rozpočtu nejsou zahrnuty dotace ze státního rozpočtu na financování programů reprodukce majetku ve smyslu informačního systému programového financování (ISPROFIN).

Pokud Ministerstvo financí ČR poskytne ze státního rozpočtu dotace ISPROFIN, budou zahrnuty do rozpočtu kraje během roku 2004 formou rozpočtových opatření.

 

PŘÍJMY

 

Příjmová část rozpočtu ve výši 7 562 688 tis. Kč je členěna na příjmy daňové, nedaňové, neinvestiční a investiční přijaté dotace.

 

I. – třída 1 – daňové příjmy – 1 104 098 tis. Kč

        

·           výtěžnost z daní ve výši 1 102 732 tis. Kč

Systém daňových příjmů a dotací ze státního rozpočtu zůstává stejný jako v předchozím roce. Příjmy zahrnují prognózované daňové příjmy, které byly sestaveny na základě odhadů daňové výtěžnosti z Ministerstva financí ČR  a upraveny procentem z celostátního hrubého výnosu daně podle § 3, odstavce 1, písm. b až f, zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, ve znění pozdějších předpisů.

Částka pro rok 2004 byla propočtena dle údajů z Ministerstva financí ČR (predikce pro rok 2004), kdy očekávaná skutečnost představuje pro Ústecký kraj 1 102 732 tis. Kč. Ústecký kraj se podílí na daňové výtěžnosti krajů 8,530216 procenty. Údaje Ministerstva financí ČR vychází ze stávajícího znění zák. č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní. Nezohledňuje dopady z možného přijetí zákonů v oblasti daně z přidané hodnoty, daně z příjmu právnických osob a daně z příjmu fyzických osob z podnikání. Tyto změny mají dopad do příjmové oblasti návrhu rozpočtu kraje na rok 2004. U daně z přidané hodnoty dochází k navýšení, u ostatních daní ke snížení, přitom celkově je avizováno mírné navýšení daňových příjmů krajů.

 

Daňové příjmy zahrnují tyto daně:

  1. daň z příjmů fyzických osob                                      325 666 tis. Kč
  2. daň z příjmů právnických osob                                 307 574 tis. Kč
  3. obecné vnitřní daně ze zboží a služeb (DPH)             469 492 tis. Kč

 

·           přijaté správní poplatky ve výši 1 366 tis. Kč, a to :

-         poplatky ve výši 176 tis. Kč vyměřené odborem organizačním a vnitřních věcí za vydaná osvědčení strážníkům obecní policie a za ověřování podpisů listin

-         poplatky ve výši 300 tis. Kč vyměřené odborem dopravy a silničního hospodářství za vydaná správní rozhodnutí (stavební povolení, zvláštní užívání vozovek)

-         poplatky ve výši 140 tis. Kč vyměřené odborem zdravotnictví za vydaná registrační rozhodnutí pro nestátní zdravotnická zařízení

-         poplatky ve výši 750 tis. Kč vyměřené odborem životního prostředí a zemědělství za vydání integrovaných povolení (IPPC)

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s  rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je u tř. 1 – daňové příjmy – oproti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (1 007 718 tis. Kč) vyšší o 96 380 tis. Kč, tj. nárůst na 109,56%. Zvýšení se uvažuje zejména na položce 1211 – obecné vnitřní daně ze zboží a služeb (DPH), v souladu s predikcí Ministerstva financí ČR a na položce 1361 – správní poplatky.

 

  

II. – třída 2 – nedaňové příjmy

 

        rozpočet ve výši 31 855 tis. Kč tvoří příjmy:

 

·        příjmy z úroků 22 000 tis. Kč

·        odvody příspěvkových organizací v oblasti dopravy 4 780 tis. Kč

·        ostatní nedaňové příjmy v celkové výši 3 670 tis. Kč zajištěné odborem životního prostředí  

      a  zemědělství :

         -    příspěvky Provincie Jižní Holandsko v celkové výši            :           920 tis. Kč

               z toho:

  - na Povodňový plán Ústeckého kraje                              :           400 tis. Kč

  - na Plán odpadového hospodářství Ústeckého kraje         :           300 tis. Kč

  - na zajištění managementu přírodních parků                   :           220 tis. Kč

-         příspěvek Severočeské vodárenské společnosti, a.s. na zpracování Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací Ústeckého kraje ve výši  :        2 200 tis. Kč

-         příspěvek na zpracování posudků EIA (refundace žadatelů) ve výši                                                                                           :           550 tis. Kč

·        příjmy z pronájmu ostatních nemovitostí a jejich částí 1 209 tis. Kč

·        poplatky a daně z vybrané činnosti (vstupní vzdělávání pro obce, nostrifikace) 98 tis. Kč

·        přijaté sankční platby ve výši 50 tis. Kč vyměřené odborem zdravotnictví (pokuty za porušení předpisů ve zdravotnictví)

·        splátky půjček zaměstnanců z Fondu zaměstnavatele ve výši 48 tis. Kč

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s  rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je u tř. 2 – nedaňové příjmy – oproti upravenému rozpočtu k 15.10.2003

(63 654 tis. Kč) nižší o 31 799 tis. Kč, tj. pokles na 50,04%. Snížení je zejména na položce 2141 u příjmů z úroků z důvodu, že dochází v této oblasti k zásadnímu snížení úrokových sazeb.

 

III. – třída 3 – kapitálové příjmy

        

    Rozpočet je ve výši 37 807 tis. Kč.

·            V roce 2004 se předpokládá prodej nemovitostí ve výši  36 507  tis. Kč. Jedná se  o prodej zbytného majetku Ústeckého kraje.

·            Odhad příjmů z prodeje  pozemků činí 1 300 tis. Kč.

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočet na rok 2004:

Rozpočet r. 2004  je u tř. 3 – kapitálové příjmy – oproti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (63 461 tis. Kč) nižší o 25 654 tis. Kč, tj. pokles na 59,58%, z důvodu menšího objemu majetku, který nabízí Ústecký kraj k prodeji. 

 

IV. – třída 4 – přijaté dotace

 

       a) neinvestiční přijaté dotace

           rozpočet ve výši 6 268 005 tis. Kč byl sestaven z následujících dotací :

 

·      dotace na krytí přímých nákladů obecních škol (na platy učitelů, učební pomůcky, učebnice atd.) poskytovaná z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR ve výši 2 888 871 tis. Kč

·      dotace na krytí přímých nákladů regionálního a soukromého školství (na platy učitelů, učební pomůcky, učebnice atd.) poskytovaná z kapitoly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR ve výši 2 144 606 tis. Kč

·      dotace na výkon zřizovatelských funkcí a činností převedených z OkÚ ve výši           751 011 tis. Kč

·      dotace na dopravní obslužnost autobusové a drážní dopravy ve výši 448 520 tis. Kč (z toho se jedná o dotaci na autobusovou dopravu ve výši 230 900 tis. Kč a na drážní dopravu  ve výši 217 620 tis. Kč

·      dotace na činnost Krajského úřadu Ústeckého kraje v přenesené působnosti ve výši              25 781   tis. Kč  (výše stanovena Ministerstvem financí)

·      dotace na jednotky sborů dobrovolných hasičů ve výši 5 880 tis. Kč (výše stanovena Ministerstvem financí)

·      dotace Ministerstva životního prostředí ČR ve výši 1 455 tis. Kč na:

-         Koncepci ochrany přírody a krajiny

-         Záchranné programy zvláště ohrožených druhů

-         Přípravu vyhlášení přírodního parku Litvínovská údolí

-         Péči o zvláště chráněné území

-         Úhradu škod způsobených zvláště chráněnými živočichy

-         Zpracování ročenky ŽP

·        dotace Státního fondu životního prostředí ČR ve výši 1 381 tis. Kč na zpracování:

-         Koncepce snižování emisí a imisí Ústeckého kraje

-         Plán odpadového hospodářství Ústeckého kraje

-         Zajištění managementu přírodních parků

-         Péče o zvláště chráněná území

·        dotace MF ČR na likvidaci prošlých léčiv ÚZ 98297 ve výši 500 tis. Kč (odbor ZPZ)

 

b) investiční přijaté dotace

 

·        dotace z Ministerstva financí ČR na investiční výdaje ve výši 120 923 na reprodukci 

       majetku územních samosprávních celků

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je u tř. 4 – přijaté dotace – oproti upravenému rozpočtu k 15.10.2003

(6 599 403 tis. Kč) nižší o 210 475 tis. Kč, tj. pokles na 96,81%. Snížení ovlivňuje zejména skutečnost, že v rozpočtu na rok 2004 nejsou rozpočtovány účelové dotace ministerstev, zejména z Ministerstva financí ČR, včetně dotací v rámci programů na reprodukci majetku (ISPROFIN).    

 

Příjmy celkem – porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s  rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je proti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (7 734 236 tis. Kč) nižší                  o 171 548 tis. Kč, tj. pokles na 97,78 %. Rozdíl obou rozpočtů tvoří zejména zapojení finančních prostředků vlastních i dotačních na odstranění povodňových škod v rámci regionu v průběhu roku 2003, zapojení účelových dotací poskytnutých z ministerstev na konkrétní programy (ISPROFIN), snížení úrokových sazeb na bankovních účtech Ústeckého kraje a kapitálových příjmů z prodeje majetku.

 

FINANCOVÁNÍ

Rozpočet Ústeckého kraje na rok 2004 je předkládán jako schodkový s vyrovnáním ve formě použití finančních prostředků minulých let ve výši 140 000 tis. Kč a úvěru ve výši 100 000 tis. Kč.

 

třída 8 – financování – 240 000 tis. Kč

 

Položka 8115 – finanční prostředky minulých let

Položka 8123 – dlouhodobé přijaté půjčené prostředky je tvořena úvěrem

 

Původně byl rozpočet navrhován s investičním úvěrem ve výši 100 000 tis. Kč s 5% úrokovou sazbou dle usnesení Zastupitelstva Ústeckého kraje č. 16/19/2003 ze dne 3.9.2003, které vzalo tento návrh v rámci rozpočtového výhledu na období 2004 – 2008 na vědomí. Při projednání návrhu rozpočtu Ústeckého kraje v radě v I. čtení bylo uloženo ekonomickému odboru sestavit rozpočet jako vyrovnaný, s možností zapojení úvěru pouze pro řešení problémů zdravotnictví. Přesunem do oblasti zdravotnictví přestaly být investiční akce ve výši uvažovaného úvěru finančně kryty.

V souvislosti s aktualizací finančního plánu Ústeckého kraje na rok 2003 se předpokládá zlepšený hospodářský výsledek kraje za rok 2003 (více než 195 000 tis. Kč). Z tohoto důvodu je navrhováno použití zlepšeného výsledku hospodaření do oblasti investic na zajištění investičních akcí v objemu 140 000 tis. Kč.

V souladu s usnesením Rady Ústeckého kraje č. 5/76/2003 ze dne 29.10.2003 je uvažovaný úvěr směrován do oblasti zdravotnictví na revitalizační projekty zdravotnických zařízení na území kraje.

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s návrhem rozpočtu na rok 2004:

Na rozdíl od rozpočtu na rok 2004 bylo v rámci rozpočtu na rok 2003 financování kompletně kryto vlastními zdroji včetně finančních prostředků z minulých let.

 

VÝDAJE

 

I. Běžné výdaje

 

Běžné výdaje na rok 2004 jsou rozpočtovány v celkové výši 7 250 075 tis. Kč. Rozpočet r. 2004 vychází z rozpočtového výhledu na období 2004-2008 a z očekávané skutečnosti roku

2003. Zohledňuje zřizovatelskou funkci kraje k příspěvkovým organizacím, dále obsahuje výdaje vyplývající z uzavřených smluv, provoz krajského úřadu a odborné odhady nově rozpočtovaných výdajů.

 

Při sestavování návrhu rozpočtu běžných výdajů bylo ekonomickým odborem doporučeno navýšení z důvodu uvažované inflace včetně zohlednění předpokládané platnosti nových zákonů od 1.1.2004 ve výši 3,5%. Státní rozpočet ČR na rok 2004 uvažuje s inflačním nárůstem 2,6%. 

 

V souladu s „Metodikou tvorby a projednávání rozpočtu Ústeckého kraje na rok 2004“, schválené Usnesením Rady Ústeckého kraje č. 79/68/2003 dne 6.8.2003  si odbory zařadily do rozpočtu rezervu na nepředvídané události ve výši 2%, která byla stanovena z rozpočtovaných výdajů odboru hrazených z vlastních zdrojů kraje (vyjma výdajů hrazených dotacemi – nevztahuje se na dopravní obslužnost). Uvolňování prostředků z rezervy bude v kompetenci jednotlivých odborů ve spolupráci se svodným politikem. Celková výše rezerv Ústeckého kraje činí 186 093 tis. Kč (včetně rezerv odborů, z toho rezerva na revitalizační projekty ve zdravotnictví je 100 000 tis. Kč), tj. 2, 57 % z objemu běžného rozpočtu.

 

Tabulky běžných výdajů obsahují mimo jiné:

- schválený rozpočet na r. 2003 (sloupec F)

- upravený rozpočet k 15.10.2003 (sloupec G)

- skutečnost k 30.9.2003 (sloupec H)

- rozpočtový výhled na rok 2004 (sloupec I)

- návrh rozpočtu na rok 2004 (sloupec J)

- porovnání navrhovaného rozpočtu na r. 2004 s upraveným rozpočtem r. 2003 (J)-(G)

  (sloupec K)

- procentuelní změnu rozpočtů roků 2004 a 2003 (J)/(G) (sloupec L)

 

 

1) Sekretariát hejtmana – rozpočet ve výši 43 226 tis. Kč

 

      Sekretariát hejtmana finančně zajišťuje činnost Zastupitelstva Ústeckého kraje. Rozpočet r.  2004 vychází z rozpočtového výhledu na léta 2004-2008 a z očekávané skutečnosti roku 2003. Jeho největší výdaje tvoří položky 5019-5039, které zahrnují odměny za výkon funkce členům zastupitelstva, včetně sociálního i zdravotního pojištění. Při sestavování rozpočtu bylo v této položce postupováno v souladu s Přílohou č. 2 k nařízení vlády č. 122/2002 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev. U částky pro  neuvolněné zastupitele došlo k navýšení vzhledem ke změně zákona č. 129/2000 Sb., kumulace odměn za členství ve výborech a komisích. Podle návrhu sekretariátu hejtmana jsou ostatní běžné výdaje rozpočtovány na předplatné tisku, nákup odborných publikací, kancelářského a veškerého ostatního  materiálu, nákup pohonných hmot, služby pošt, telekomunikací, nájemné, studie, analýzy, školení a vzdělávání, služby zpracování dat, ostatní služby, cestovné, výdaje na pohoštění, věcné dary a poplatky.

Součástí rozpočtu sekretariátu hejtmana jsou výdaje na integrovaný záchranný systém a krizové řízení a příspěvek Asociaci krajů.V rozpočtu je také zahrnut příspěvek na jednotky sborů dobrovolných hasičů, krytý státní dotací.   

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s  rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je oproti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (61 775 tis. Kč) nižší                o 18 549 tis. Kč, tj. pokles na 69,97%. V  rozpočtu na rok 2004 není zahrnut příspěvek do havarijního fondu jako v roce 2003.

 

2) Sekretariát ředitele – rozpočet ve výši 208 092 tis. Kč

 

     Sekretariát ředitele zajišťuje služby spojené s chodem budovy krajského úřadu. Jsou to výdaje na energie, vybavení  kanceláří nábytkem, výpočetní technikou a všeobecným   materiálem. Rozpočet odboru také  zahrnuje opravy a udržování, revize (el. zařízení, el. spotřebičů, výtahů, hasících přístrojů, hydrantů, opravy aut, servisní prohlídky atd.) nákup pohonných hmot, výdaje na programové vybavení, ostatní služby (ostraha objektu, úklidové práce, odvoz odpadu, deratizace, dezinsekce, atd.), služby telekomunikací včetně internetu a mzdové výdaje včetně odvodů.

V oblasti mezd se v roce 2004 počítá se             zachováním stávajícího limitu ve výši                   394 zaměstnanců. U rozpočtu na mzdy je promítnuta 3,5% inflace, o kterou jsou zvýšeny mzdové prostředky roku 2003. V roce 2004 je počítáno s nárůstem kvalifikovaných úředníků, a to zejména v oblasti využití fondů EU na odboru regionálního rozvoje a        dále na odborech dopravy a silničního hospodářství, územního plánování a stavebního řádu,

životního prostředí a zemědělství, kontroly a legislativně-právním. Příspěvek státu na výkon           přenesené působnosti, kterou vykonává dle popisu práce cca 53% zaměstnanců úřadu umožňuje nárůst až  na cca 460 zaměstnanců.Ve zdůvodněných a schválených případech nových nástupů je počítáno s postupným odpovídajícím nárůstem mzdových prostředků z rezervy, která byla vytvořena na ekonomickém odboru. Dalšími stěžejními položkami je navazující povinné sociální a zdravotní pojištění. Ostatní osobní výdaje jsou vynakládány   v rámci dohod o provedení práce a pracovní činnosti na jednorázové práce.

Sekretariát ředitele dále zajišťuje školení a vzdělávání všech zaměstnanců krajského úřadu         dle zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků. Jedná se zejména o vstupní vzdělávání a odbornou přípravu zaměstnanců k povinnému vykonávání zkoušky zvláštní odborné způsobilosti. Součástí rozpočtu sekretariátu ředitele jsou také výdaje na cestovné za celý krajský úřad.

Pod odborem je  zahrnuta částka na tvorbu fondu zaměstnavatele s rozpisem do jednotlivých výdajových položek (rozpočtováno dle zákonné povinnosti 2% z celkového objemu mezd) a     zapojení splátek půjček poskytnutých z fondu zaměstnavatele splácených zpět do fondu.

     

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je oproti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (201 848 tis. Kč) vyšší             o 6 244  tis. Kč, tj. nárůst na 103,09%. Toto je zejména z důvodu inflačního navýšení mezd a vytvoření rezervy. Došlo také k navýšení položky 5137 za účelem vybavení kanceláří nábytkem zejména v budově „B“ a položky 5152 za dálkově dodávanou tepelnou energii.

 

 

3) Odbor legislativně-právní – rozpočet ve výši 2 691 tis. Kč

 

Běžné výdaje odboru legislativně-právního jsou rozpočtovány pouze na zabezpečování posudků znalců, náklady notářů a exekutorů, odměny za právní služby, zabezpečení aktuálních výpisů z obchodního rejstříku vlastních organizací, nebo výpisů pro případ vedených soudních řízení, výpisy z rejstříku trestů u přísedících krajského soudu, poplatky za         lustrační osvědčení pro přísedící krajského soudu, překladatelské služby apod.

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je proti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (2 369 tis. Kč) vyšší                  o 322 tis. Kč, tj. nárůst na 113,59%, zejména na překladatelské služby a ostatní náhrady placené obyvatelstvu.

 

4) Odbor organizační a vnitřních věcí – rozpočet ve výši 2 000 tis. Kč

 

V rozpočtu běžných výdajů jsou zahrnuty výdaje spojené s poštovními službami. Největší částku položky 5161 z rozpočtu organizačního odboru tvoří poštovné za doporučené dopisy a dodejky.

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je proti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (1 800 tis. Kč) vyšší                 o 200 tis. Kč, tj. nárůst na 111,11%. K navýšení rozpočtu dochází v důsledku změny skladby odesílaných písemností, neboť více dopisů je odesíláno na dodejky a doručenky.

 

5) Odbor správy majetku kraje – rozpočet ve výši  15 267 tis. Kč

Prostřednictvím rozpočtu odboru správy majetku kraje jsou zajišťovány výdaje všech odborů Krajského úřadu Ústeckého kraje v oblasti konzultačních  a poradenských služeb, pojištění majetku a ostatních služeb, které jsou navýšené oproti loňskému roku zejména o provizi realitní kanceláři na zprostředkování prodeje nemovitostí. Rozpočet dále obsahuje

 

výdaje na nákup kolků a úhradu daní. Především jde o daň z převodu nemovitostí (bývalé školy v přírodě, ostatní prodeje). Dále byl předložen požadavek na zajištění provozních výdajů na objekty bývalých škol v přírodě ve Volyni a v Koutu na Šumavě, u kterých se předpokládá prodej, nebo převod, ve II. čtvrtletí 2004.

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je proti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (24 401 tis. Kč) nižší                 o 9 134 tis. Kč, tj. pokles na 62,57%. V roce 2004 se předpokládá zejména snížení položky  daně z převodu nemovitostí, která odpovídá plánovaným prodejům a snížení výdajů spojených s bývalými školami v přírodě, naproti tomu se navyšuje položka ostatní služby o provizi realitní kanceláři.

 

6) Odbor ekonomický – rozpočet ve výši  180 910 tis. Kč

 

Výdaje jsou rozpočtovány v položkách nákup pokutových bloků, služby peněžních ústavů a  audity.

Pod ekonomickým odborem jsou vedeny rezervy vztahující se k celému rozpočtu Ústeckého kraje. Jsou to:

 

a)            Rezerva na havárie, mimořádné události a nepředvídatelné výdaje ve výši
22 000 tis. Kč zahrnuje prostředky na havárie a mimořádné události v průběhu roku 2004.

b)            Rezerva na propad v příjmech ve výši 11 248 tis. Kč. Rezerva je rozpočtována z důvodu nevyjasněnosti zákonných podkladů pro stanovení  daňových výnosů, které tvoří jednu ze stěžejních částí příjmů Ústeckého kraje.

c)            Rezerva na platy ve výši 4 412 tis. Kč byla vytvořena pro navýšení pracovníků    krajského úřadu a s tím spojeným navýšením mzdových prostředků a povinných odvodů.

d)            Rezerva na revitalizaci zdravotnictví je vytvořena v souladu usnesením Rady Ústeckého kraje č. 5/76/2003 ze dne 29.10.2003 a je určena na revitalizační projekty zdravotnických zařízení na území kraje. Tato rezerva je kryta případným úvěrem ve výši 100 000 tis. Kč.

     

V rozpočtu ekonomického odboru jsou vedeny finanční prostředky na dotační politiku Ústeckého kraje pro všechny odbory ve výši 41 650 tis. Kč, která bude po schválení jednotlivých dotačních programů Zastupitelstvem Ústeckého kraje přesunuta do rozpočtu příslušných odborů.

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je oproti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (197 228 tis. Kč) nižší o 16 318 tis. Kč, tj. pokles na 91,73 %. Snížení odpovídá nižšímu stavu vytvořených rezerv, vedených na ekonomickém odboru, které se vztahujících k celkovému rozpočtu Ústeckého kraje.

 

7) Odbor regionálního rozvoje – rozpočet ve výši 6 222 tis. Kč

 

V běžných výdajích jsou zahrnuty výdaje spojené s prezentací Ústeckého kraje na

veletrzích cestovního ruchu, vydáváním propagačních materiálů (cyklomapa, kalendář kulturních a sportovních akcí, katalog ubytování, internetová prezentace, CD-ROM)

a se zakoupením kvalitních fotografií s exkluzivními právy na jejich používání.

Pro úspěšné využívání prostředků strukturálních fondů je nutné zajistit maximální informovanost možných žadatelů a také proškolení všech aktérů zapojených do přípravy projektů (žadatelů a zpracovatelů projektů) a implementačních struktur na úrovni kraje. Pro efektivní zajištění předávání informací se počítá s realizací pravidelného bulletinu o strukturálních fondech. Školení bude zajištěno využitím služeb rozvojových agentur či konzultantských firem.

     

V rozpočtu regionálního rozvoje je dále zahrnut příspěvek Klubu českých turistů na obnovu značení turistických cest a cyklotras.

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je proti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (32 630 tis. Kč) nižší  o 26 408 tis. Kč, tj. pokles na 19,07%. Podstatně vyšší upravený rozpočet v roce 2003 zahrnuje přijatou dotaci z Fondu solidarity z MMR ČR na odstranění následků po povodních a obnovu majetku.

 

8) Odbor územního plánování a stavebního řádu - rozpočet  je  918 tis. Kč

 

Odbor uplatňuje výdaje na zpracování územně plánovacích podkladů, na participaci  specialistů při konferencích s vazbou na územní plánování a v procesu správních řízení (analýzy, oponentní posudky, účast při řešení rozporů dle stavebního zákona, ověřovacích a vyhledávacích studií atd.).

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je proti upravenému rozpočtu  k 15.10.2003 (104 901 tis. Kč) nižší  o 103 983 tis. Kč, tj. pokles na 0,88%. Podstatně vyšší upravený rozpočet v roce 2003 je způsoben tím, že zahrnuje přijaté dotace z MMR ČR na odstraňování škod  a obnovu majetku po povodních.

 

9) Odbor školství, mládeže a tělovýchovy – rozpočet ve výši 5 450 289 tis. Kč

 

Pro rok 2004 zřizuje Ústecký kraj 165 škol a školských zařízení (sloučením v roce 2003  zanikly 3 organizace) a 41 škol soukromých.

 

Rozpočet r. 2004 vychází z rozpočtového výhledu na roky 2004-2008, z provedeného porovnání hospodaření v minulých letech i finančních plánů na rok 2004, které zpracovaly  jednotlivé příspěvkové organizace.

V rozpočtu na rok 2004 je zahrnutá dotace na přímé náklady ve výši 35,50% rozpočtu odboru a příspěvek na běžné výdaje příspěvkovým organizacím ve výši 7,21% rozpočtu odboru.   

Finanční plány příspěvkových organizací na rok 2004 byly zpracovány tak, aby příspěvek zřizovatele nepřesáhl 3,5% navýšení, dle očekávané inflace, za  odbor celkem.  Z tohoto          příspěvku jsou hrazeny provozní  náklady související s hlavní činností příspěvkových     organizací: materiálové náklady, energie, opravy, služby, odpisy, nájemné apod.

Součástí rozpočtu odboru SMT je příspěvek na soutěže a přehlídky, olympiádu dětí a mládeže, spoluúčast na programech MŠMT ČR v rámci projektů vyrovnávání disproporcí ve vzdělávací nabídce kraje a projektu na podporu rozvoje odborného vzdělávání, projektu na podporu primární prevence sociálně patologických jevů, zdravotní prevence na školách apod. Příspěvek na mimoškolní činnost příspěvkových organizací je určen na činnost odborných kroužků, praktika se zahraničními studenty, mezinárodní soutěže nad rámec výuky apod. Po schválení Koncepce environmentální výchovy vzdělávání a osvěty v Ústeckém kraji bude třeba realizovat environmentální výchovu v příspěvkových organizacích. V rámci multikulturní výchovy bude pro každou organizaci proškolen pracovník, který bude zajišťovat asimilaci žáků různých národností do procesu výchovy a vzdělávání ve školách Ústeckého kraje (Vietnamci, Číňané, Srbové, Rusové, Ukrajinci, Slováci apod.)  

 

Na základě žádostí škol odbor předložil požadavek na zajištění počítačového vybavení ve výši  4 000 tis. Kč (celkem požadováno 793 počítačů). Rozpočtovaný příspěvek pokryje cca  1/5 žádostí.

Příspěvky jednotlivým školám, zřizovaných krajem, na přímé náklady (platy učitelů, učební pomůcky, učebnice, další vzdělávání pedagogických pracovníků atd.) jsou hrazené z dotací Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR. Dotace na přímé náklady (platy učitelů, učební pomůcky, učebnice, další vzdělávání pedagogických pracovníků atd.) škol a školských zařízení, zřizovaných obcemi, prochází přes rozpočet kraje. V  rozpočtu přímých nákladů není zohledněno proklamované navýšení mzdových tarifů, o jehož výši Vláda ČR jedná.

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je oproti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (5 401 621 tis. Kč) vyšší o 48 668 tis. Kč, tj. nárůst na 100,90%. Navýšení v roce 2004 se projevuje zejména u dotací na přímé náklady, poskytovaných z MŠMT ČR.

 

10) Odbor kultury a památkové péče – rozpočet ve výši 109 781 tis. Kč

 

 Hlavní částí rozpočtu odboru je příspěvek 13 příspěvkovým organizacím v oblasti kultury.

Příspěvek na běžné výdaje těchto organizací tvoří 97,92% rozpočtu odboru.

Rozpočet r. 2004 vychází z rozpočtového výhledu na roky 2004-2008, z provedeného porovnání hospodaření minulých let i finančních plánů na rok 2004, které zpracovaly  jednotlivé příspěvkové organizace.

Finanční plány příspěvkových organizací na rok 2004 byly zpracovány tak, aby příspěvek zřizovatele nepřesáhl 3,5% navýšení, dle očekávané inflace, za  odbor celkem. Z tohoto příspěvku jsou hrazeny provozní  náklady související s hlavní činností příspěvkových organizací: mzdové náklady, materiálové náklady, energie,  opravy, služby. Tyto náklady souvisejí s provozováním muzeí, galerií, knihoven, archeolog. ústavu  a hvězdárny. Jedná se o shromažďování sbírek výtvarného umění i zahraniční provience, pořádání tuzemských i zahraničních výstav, služby pro veřejnost v oblasti knihovnictví, práce související s archeologickým výzkumem a  seznamování široké veřejnosti s poznatky v astronomii a příbuznými přírodními a technickými vědami. U některých organizací byl inflační nárůst překročen v oblasti mzdových nákladů (přijetí nového pracovníka, organizační změny), v oblasti služeb (plánováno více zahr. výstav, připravovaná putovní výstava celokrajského významu), dále se jedná o nákup výpočetní techniky a s tím související nárůst nákladové položky – odpisy.   

S účinností od 1.1.2004 se předpokládá sloučení příspěvkových organizací  Galerie výtvarného umění v Mostě, Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem a Galerie Benedikta Rejta v Lounech a Severočeské galerie výtvarného umění v Litoměřicích. Majetek, práva a závazky, těchto organizací přecházejí na přejímací Severočeskou galerii výtvarného umění v Litoměřicích, příspěvkovou organizaci. Výše uvedené sloučení příspěvkových organizací nebude mít vliv na celkovou výši návrhu rozpočtu na r. 2004. 

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je proti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (130 849 tis. Kč) nižší  o 21 068 tis. Kč, tj. pokles na 83,90%.Vyšší upravený rozpočet v roce 2003 je způsoben zapojením  dotací z Ministerstva kultury ČR na obnovu kulturních památek postižených povodněmi v roce 2002 a na zachování a obnovu kulturních památek, které nejsou pro rok 2004 rozpočtovány.

 

11) Odbor sociálních věcí - rozpočet ve výši 383 546 tis. Kč

 

Rozpočet r. 2004 zahrnuje příspěvek 19 příspěvkovým organizacím. Na rok 2004 je rozpočtován příspěvek na běžné výdaje těchto organizací v celkové výši 98,00% rozpočtu odboru. Návrh rozpočtu vychází z rozpočtového výhledu na roky 2004-2008,  z provedeného porovnání hospodaření minulých let i finančních plánů na rok 2004, které  zpracovaly   jednotlivé příspěvkové organizace. 

Finanční plány příspěvkových organizací na rok 2004 byly zpracovány tak, aby příspěvek  zřizovatele nepřesáhl 3,5% navýšení, dle očekávané inflace, za  odbor celkem.

U jednotlivých příspěvkových organizací je upravený nárůst příspěvku na provoz    rozpočtován ve výši 1,01 až 3,49 %.

Příspěvky příspěvkových organizací vychází z předpokládaného nárůstu finančních  potřeb  z důvodu zvýšení DPH u vybraných druhů zboží a služeb v r. 2004 a realizace platových úprav dle nařízení vlády č. 330/2003 Sb., které je platné od 1.1.2004. Příspěvek ale nezohledňuje veškeré změny, které jsou v roce 2004 předpokládány, v plné výši. Tržby z vlastních činností organizací jsou stanoveny zákonem a jejich výše zůstává na úrovni roku 2003.

Dále odbor nárokuje výdaje na zdravotní výkony a na zabezpečení činností vyplývajících ze zákona o sociálně právní ochraně dětí.

Úhrada zdravotních výkonů souvisí s rozhodováním odboru v samostatné působnosti o přijetí do ústavů sociální péče a domovů důchodců, posuzování zdravotního stavu v rámci  mimoodvolacího  řízení  a zajišťování zdravotního posouzení pro náhradní rodinnou péči. 

Je zde také  zahrnut finanční příspěvek na uspořádání Sportovních her mentálně postižených  Ústeckého kraje, které pro klienty ústavů sociální péče každoročně organizuje Centrum sociální pomoci v Litoměřicích, příspěvková organizace. Služby související s náhradní rodinnou péčí zahrnují výdaje spojené s výkonem státní správy v přenesené působnosti.  Jedná se o služby dané povinností zajišťovat konzultace pěstounům a organizovat jejich setkání v rámci kraje.

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je proti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (377 551 tis. Kč) vyšší   o 5 995 tis. Kč, tj. nárůst na 101,59%, z důvodu navýšení příspěvků jednotlivým organizacím.

 

12) Odbor zdravotnictví – rozpočet ve výši 308 853 tis. Kč

 

Rozpočet odboru zdravotnictví zohledňuje zřizovatelskou funkci kraje k 18 zdravotnickým zařízením, zákonnou povinnost úhrady péče nehrazené ze zdravotního pojištění a výkon  přenesené působnosti.V rozpočtu na rok 2004 je zahrnut příspěvek na běžné výdaje příspěvkových organizací v celkové výši 91,50% rozpočtu odboru.

Rozpočet r. 2004 vychází z rozpočtového výhledu na roky 2004 – 2008, z provedeného porovnání hospodaření minulých let i finančních plánů na rok 2004, které zpracovaly jednotlivé organizace. V rozpočtu je zohledněn předpoklad převedení nemocnice Kadaň na město Kadaň k 1.1.2004. Proto je této organizaci rozpočtována pouze dotace na úhradu zákonem povinných činností (zdravotnická záchranná služba).

Rozpočet příspěvkových organizací odboru zdravotnictví vychází z potřeb jednotlivých zdravotnických zařízení na výkony, které je zřizovatel z obecně platných předpisů ve zdravotnictví povinován uhradit.  Jedná se  o financování zdravotnické záchranné služby a dále se jedná o financování  krizového managementu, archivů, lékařské knihovny, vzdělávání zdravotnických pracovníků, registry NZIS, toxikologie, soudní lékařství, nemoci z povolání,  sociální činnosti, pojištění majetku.

 

Odbor zdravotnictví předložil požadavky nemocnic Děčín, Chomutov, Louny, Most, Teplice a Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem na úhradu rozpočtované ztráty z provozu na rok 2004 a dále vyrovnání příspěvku na provoz nemocnice následné péče Most a Ryjice a Dětské ozdravovny Jetřichovice v celkové výši  cca 104 000 tis. Kč. Vzhledem ke specifikaci smluvních vztahů s pojišťovnami, mechanismu stanovení úhrady za poskytovanou zdravotní péči vycházející ze zák. č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, i skutečnosti, že nastavení záloh nezohledňuje očekávané výše úhrad, vznikly většině nemocnic při vyúčtování záloh v roce 2003 závazky vůči zdravotním pojišťovnám, jimž se v předkládaném rozpočtu na rok 2004 snaží vyvarovat. V souladu s usnesením Rady Ústeckého kraje č. 5/76/2003 ze dne 29.10.2003 je do oblasti zdravotnictví směrován uvažovaný úvěr ve výši 100 000 tis. Kč na revitalizační projekty zdravotnických zařízení na území kraje. Rezerva na revitalizaci zdravotnictví ve výši 100 000 tis. Kč je součástí rozpočtu ekonomického odboru. Po konkretizaci jednotlivých výdajů budou prostředky převedeny do rozpočtu odboru zdravotnictví pro konkrétní účely, či příspěvkové organizace.

Úvěr, společně s finančními prostředky, poskytnutými ze státního rozpočtu na revitalizaci zdravotnictví, by měly částečně řešit nejnaléhavější problémy zdravotnictví kraje. Ze státního rozpočtu jsou pro Ústecký kraj vyčleněny finance v celkovém objemu 287 496 tis. Kč, z toho 63 522 tis. Kč v roce 2004. Tyto prostředky jsou určeny přednostně na úhradu závazků vzniklých k 31.12.2002.

 

V rámci položky „ostatní činnosti ve zdravotnictví“ budou prostředky použity na odvodní řízení, na činnost znaleckých komisí, na registr TBC, na ambulantní pohotovostní péči, na posudkovou činnost, na analýzy projektů, rozborů a činností směřujících k zajištění krajem definovaných principů koncepce zdravotnictví, na informační systémy pro zdravotnictví, na protidrogovou politiku, na programy pro zdravotně postižené apod.

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s  rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je proti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (343 155 tis. Kč) nižší  o 34 302 tis. Kč, tj. pokles na 90,00%. Vyšší upravený rozpočet v roce 2003 tvoří zejména příspěvek na úhradu ztráty v rámci Lékařské služby první pomoci, dále zohlednění útlumových programů ve zdravotnictví (Nemocnice Louny) a převedení některých příspěvkových organizací na jiného zřizovatele.

 

 

13) Odbor dopravy a silničního hospodářství – rozpočet je 495 614 tis. Kč

 

Odbor dopravy a silničního hospodářství uplatňuje výdaje na diagnostiku silnic  II. a III. třídy, znalecké posudky v případě havárií na silnicích II. a III. třídy, zakrývání   reklam, monitoring skalních masivů u silnic I. třídy a na bezpečnost silničního provozu.

Stěžejní částí rozpočtu odboru jsou výdaje na dopravní obslužnost, kterou tvoří autobusová a drážní doprava. Finanční objem na dopravní obslužnost zahrnuje úhradu prokazatelné ztráty v rámci zajištění základní dopravní obslužnosti v kraji vykázané jednotlivými dopravci na základě uzavřených smluv o závazku veřejné služby jak ve veřejné linkové dopravě (autobusy) dle § 19 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů,   tak pro veřejnou drážní dopravu dle § 39 zákona č.266/1994Sb.,o drahách v platném znění.

Příspěvek na dopravní obslužnost je poskytnut v rámci souhrnného dotačního vztahu státního rozpočtu a rozpočtu kraje.

Součástí rozpočtu je také příspěvek na činnost specializované nově založené akciové společnosti IDS Ústeckého kraje, a.s., která bude zajišťovat pro Ústecký kraj dopravní obslužnost  a  koordinační  činnost. Dále  je  součástí  návrhu  rozpočtu  příspěvek Správě a údržbě silnic Ústeckého kraje ve výši 30 000 tis. Kč poskytovaný na  opravy silnic II. a III. třídy.

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je proti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (452 929 tis. Kč) vyšší   o 42 685 tis. Kč, tj. nárůst na 109,42 %. Zvýšení je zejména způsobeno zařazením příspěvku na opravy silnic II a III. třídy pro Správu a údržbu silnic Ústeckého kraje, který byl v roce 2003 rozpočtován na investičním odboru.

 

 

14) Odbor životního prostředí a zemědělství – rozpočet ve výši 18 360 tis. Kč

 

Rozpočet r. 2004 odboru zohledňuje zákonnou povinnost kraje v rámci přenesené působnosti a oprávnění a povinnosti kraje v jeho samostatné působnosti zpracovávat krajské koncepce a plány rozvoje v jednotlivých úsecích ochrany životního prostředí a zemědělství a zajišťovat péči o chráněná území. Pro koncepce je zapotřebí v určitých případech zpracovávat podkladové studie, na které pak navazují konkrétní programy. Většina koncepcí a podkladových studií  je v letošním roce rozpracována  a přechází do roku 2004. Do dalších let pak budou přecházet navazující programy. Na financování některých koncepcí a programů      se podílí kromě kraje i jiné subjekty (dotace SFŽP ČR, MŽP ČR, MF ČR, ostatní nedaňové příjmy: Provincie Jižní Holandsko, Severočeská vodárenská společnost, refundace žadatelů o       zpracování posudků EIA). Nejvýznamnější z rozpočtovaných výdajů na zpracování krajských koncepcí a programů jsou: Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Ústeckého kraje a jeho změny, Koncepce ochrany přírody a krajiny Ústeckého kraje a Plán odpadového hospodářství Ústeckého kraje. Zákonem dané zpracování koncepcí tvoří 75,1% výdajů odboru. Péče o zvláště chráněná území a příprava vyhlášení nových chráněných území pak tvoří 21% výdajů rozpočtu odboru. Rozpočet počítá i s výdaji navazujícími na jiné zákonné postupy    (např. zpracování odborných posudků pro správní řízení, zajištění kontrolních rozborů pro provedení kontrolní činnosti v návaznosti na zákon o odpadech). Z koncepcí zajišťovaných z hlediska samosprávných činností kraje bude zahájeno např. zpracování Koncepce stabilizace zemědělské výroby.

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je proti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (38 929 tis. Kč) nižší   o 20 569 tis. Kč, tj. pokles na 47,16%. Vyšší upravený rozpočet r. 2003 je způsoben zapojením účelových dotací především z Ministerstva zemědělství ČR. 

 

15) Odbor investiční  - rozpočet ve výši 12 780 tis. Kč.

 

V rozpočtu jsou zahrnuty výdaje na velkou údržbu krajského úřadu a příspěvkových organizací, pokryté z vlastních příjmů kraje.

U velké údržby byly do rozpočtu zařazeny zejména akce, jejichž nutnost plyne z havarijního stavu objektu, případně ze snahy zamezit škodám většího rozsahu.

 

- běžné výdaje                                                                               12 780 tis. Kč

            z toho:


oblast školství                                                                                 11 630 tis. Kč
oblast sociálních věcí                                                                          500 tis. Kč

oblast zdravotnictví                                                                              650 tis. Kč

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet investic a velkých oprav je proti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (255 851 tis. Kč) nižší o 243 071 tis. Kč, tj. pokles na 5,00%. Vyšší upravený  rozpočet v roce 2003 tvoří zejména eliminace povodňových škod (Fond obnovy Ústeckého kraje) a    v oblasti kultury dotace ISPROFIN poskytnutá Ministerstvem kultury ČR. Dále je snížení   způsobeno zařazením příspěvku na opravy silnic II. a III. třídy pro Správu a údržbu silnic             Ústeckého kraje v roce 2004 do rozpočtu odboru dopravy a silničního hospodářství.

 

16) Odbor hospodářské strategie kraje - rozpočet ve výši 11 526 tis. Kč   

                              

Běžné výdaje odboru hospodářské strategie kraje jsou rozpočtovány v návaznosti na přípravu průmyslových zón Triangle a Integrované zóny Teplice - Ústí nad Labem - Chlumec. Výdaje          jsou určeny na posudky související s přípravou zón, služby spojené s jejich současným provozem, inženýrské činnosti, výdaje na koordinaci postupu přípravných prací, včetně sanací a demolicí.

Dále jsou výdaje uplatňovány na pokrytí poplatků za účast na výstavách týkajících se problematiky investičních příležitostí, přímých zahraničních investic a restrukturalizace hospodářství ve strukturálně postižených regionech atd.

 

Porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je proti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (14 270 tis. Kč) nižší  o 2 744 tis. Kč, tj. pokles na 80,77%,  neboť část původně uvažovaných běžných výdajů (studie) byla převedená do výdajů kapitálových.

 

Běžné výdaje celkem – porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je proti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (7 642 107 tis. Kč) nižší  o 392 032 tis. Kč, tj. pokles na 94,87%. Vyšší upravený rozpočet v roce 2003 tvoří zejména zapojení finančních prostředků vlastních i dotačních na odstranění povodňových škod v rámci regionu a  zapojení účelových dotací poskytnutých v průběhu roku z ministerstev na konkrétní programy.

 

II. Kapitálové výdaje

 

Kapitálové výdaje na rok 2004 jsou rozpočtovány v celkové výši 552 613 tis. Kč. Rozpočet vychází zejména z rozpočtového výhledu na období 2004-2008. Prioritně jsou zařazeny rozestavěné akce, které přecházejí z letošního roku. Dále jsou zařazeny akce v takové stavební připravenosti, že je reálný předpoklad jejich realizace a dokončení v roce 2004, případně maximálně s přechodem do roku 2005. Preferují se akce, za splnění výše uvedených podmínek, kdy je nutné zajistit investice a opravy do objektů vyplývající ze zákonné povinnosti (z důvodu hygienických, bezpečnostních, požárních, ohrožení životního prostředí apod.).

Většina investičních akcí Ústeckého kraje, včetně příspěvkových organizací, je zajišťována prostřednictvím investičního odboru. Pouze příspěvkové organizace Správa a údržba silnic Ústeckého kraje a nemocnice realizují investiční činnost samostatně z důvodu zásadního financování z jiných zdrojů, rozsahu těchto akcí a využití vlastních investičních odborníků.

Rozpočet r. 2004 je rozdělen na jednotlivé oblasti a dle předložených a projednaných priorit. Kapitálové výdaje jsou v návrhu rozpočtu kryty z příjmů Ústeckého kraje ve výši 412 613 tis. Kč, z toho:

 

kapitálové příjmy                                                                               37 807 tis. Kč

investiční dotace                                                                             120 923 tis. Kč

vlastní příjmy                                                                                  253 883 tis. Kč (přebytkový provozní rozpočet)

 

V rozpočtovém výhledu  na období 2004 – 2008 bylo uvažováno o krytí kapitálových výdajů v roce 2004 investičním úvěrem ve výši 100 000 tis. Kč.

V souladu s usnesením Rady Ústeckého kraje č. 5/76/2003 ze dne 29.10.2003 byl případný úvěr nasměrován pouze do oblasti zdravotnictví. Nedostatek finančních prostředků na investice je navrženo řešit zapojením financování ve formě finančních prostředků z minulých let z předpokládaného přebytku hospodaření Ústeckého kraje za rok 2003 (předpoklad více než 195 000 tis. Kč). Z tohoto důvodu je navrhováno použití zlepšeného výsledku hospodaření do oblasti investic na zajištění investičních akcí v objemu 140 000 tis. Kč.

Prostředky v kapitálových výdajích jsou složeny z následujících oblastí:

 

      z toho:

 

Součástí kapitálových výdajů jsou příspěvky z Fondu regionálního rozvoje Ústeckého kraje, které tvoří 25 000 tis. Kč na rozvojové programy kraje, 50 000 tis. Kč na spoluúčast programů strukturálních fondů EU a 8 350 tis. Kč na Program záchrany a obnovy kulturních památek na území Ústeckého kraje. Proti roku 2003 vzrostl celkový objem příspěvků z Fondu regionálního rozvoje (k upravenému rozpočtu ve výši 54 010 tis. Kč) o 29 340 tis. Kč, ale snížily se finanční prostředky na rozvojové programy kraje ve prospěch spolufinancování strukturálních fondů EU.

 

V souladu s usnesením Rady Ústeckého kraje č. 5/76/2003 ze dne 29.10.2003 je i v roce 2004 uvažováno s další pomocí postiženým povodněmi z 08/2002 prostřednictvím Fondu obnovy Ústeckého kraje. Finanční prostředky ve výši 20 000 tis. Kč jsou obdobně jako v roce 2003 určeny pro obce, fyzické a právnické osoby sídlící v regionu na obnovu majetku po povodních. Proti  roku 2003 se snížil celkový objem příspěvků z Fondu obnovy (k upravenému rozpočtu ve výši 166 050 tis. Kč) o 146 050 tis. Kč. Tento rozdíl zhruba odpovídá darům, které kraj obdržel na obnovu regionu v souvislosti se srpnovými povodněmi roku 2002. Ústecký kraj přislíbil poskytovat ze svého rozpočtu každý rok až do roku 2005 finanční prostředky ve výši    20 000 tis. Kč do Fondu obnovy Ústeckého kraje na obnovu majetku po povodních.

 

Ostatní investice Ústeckého kraje jsou směrovány do majetku kraje včetně majetku spravovaného příspěvkovými organizacemi, dále jsou určeny pro pořízení vybavení v rámci integrovaného záchranného systému a krizového řízení a na rozvojové plány kraje. Proti  roku 2003 vzrostl celkový objem těchto investic (k upravenému rozpočtu ve výši 379 046 tis. Kč) o 39 294 tis. Kč. Nárůst představují zejména investice do majetku kraje spravovaného příspěvkovými organizacemi.

 

 

Finanční prostředky na reprodukci majetku obcí byly v návrhu rozpočtu na rok 2004 vyčleněny ve stejné výši jako v roce 2003. Žádosti jednotlivých obcí jsou řešeny na základě schválených Zásad pro poskytování finančních prostředků na reprodukci majetku obcí.

 

Kapitálové výdaje celkem – porovnání upraveného rozpočtu na rok 2003 s rozpočtem na rok 2004:

Rozpočet r. 2004 je proti upravenému rozpočtu k 15.10.2003 (465 780 tis. Kč) vyšší o 86 833  tis. Kč, tj. nárůst na 118,64%. Nárůst vyplývá z předpokládaného vyššího čerpání kapitálových výdajů proti provozním výdajům, tzv. velké údržbě, v souvislosti s přehodnocením charakteru prací investičním odborem. Dále je nárůst způsoben vyšším přídělem finančních prostředků do Fondu regionálního rozvoje.