Úvod
Návrh rozpočtu Ústeckého
kraje na rok 2004 byl sestaven na základě zákona č. 129/2000 Sb., o krajích,
zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů a zákona č.
243/2002 Sb.,
o rozpočtovém určení daní, byl vytvořen v souladu s rozpočtovým výhledem na
období 2004 – 2008, který byl vzat na vědomí Zastupitelstvem Ústeckého kraje dne
3. 9. 2003.
Dále byl návrh rozpočtu zpracován v souladu s principy ekonomického modelu Ústeckého kraje, schválenými Radou Ústeckého kraje č. 33/54/2003. Při sestavení návrhu rozpočtu byla dodržena základní a nezbytná pravidla pro sestavení rozpočtu, daná Metodikou tvorby a projednávání rozpočtu Ústeckého kraje na rok 2004, schválené Radou Ústeckého kraje usnesením č 79/68/2003 ze dne 6. 8. 2003.
Plnění stanovených základních a nezbytných pravidel pro sestavování rozpočtu:
1) Rozpočet vychází z rozpočtového výhledu sestaveného pro období roku 2004-2008 s přihlédnutím ke zpřesnění ekonomických ukazatelů – splněno.
2) Rozpočet Ústeckého kraje se sestavuje jako vyrovnaný, včetně zahrnutí třídy 8 – financování, s přebytkovým běžným rozpočtem. Ve smyslu zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů – při porovnání příjmů a výdajů – půjde případně o rozpočet schodkový – splněno.
3) Zabezpečuje financování činností kraje a organizací jím zřízených – splněno.
4) Obsahem rozpočtu jsou jeho příjmy a výdaje a ostatní peněžní operace, včetně tvorby a použití peněžních fondů – splněno.
5) Umožňuje v oblasti samostatné působnosti směrovat finanční prostředky do hlavních priorit kraje schválených Zastupitelstvem Ústeckého kraje – splněno.
6) Rozpočet je zpracován dle platné rozpočtové skladby dle druhového (rozdělení na příjmy a výdaje) a odvětvového třídění (rozdělení na jednotlivé oblasti např. zdravotnictví, školství, kultura, sociální věci, doprava, územní plánování, krajský úřad a zastupitelstvo) – splněno.
7) Zohlední zkušenosti z průběhu krizového řízení mimořádných situací v jednotlivých složkách Integrovaného záchranného systému obyvatelstva a obnovy postižených území – splněno.
8) Vytvoří prostor pro zpracování koncepcí ve všech oblastech, což umožní předkládat kvalifikované návrhy do rozpočtu kraje – splněno.
9) Obsahuje investiční plán, který vychází z investičního výhledu s přihlédnutím k nově vzniklým aktuálním skutečnostem a je směřován pouze na investice do majetku kraje. Bude zpracován jako výčet investičních akcí bez finančního ocenění, pouze s celkovým finančním objemem na investice v rámci Ústeckého kraje – rozpočet kapitálových výdajů tvoří nejenom investice do vlastního majetku kraje, ale také výdaje na obnovu majetku ostatních subjektů v Ústeckém kraji z Fondu obnovy Ústeckého kraje, z Fondu regionálního rozvoje Ústeckého kraje a z prostředků určených na reprodukci majetku obcí.
10) Veškeré požadavky předkládané do návrhu rozpočtu musí být řádně podložené kalkulacemi nebo minimálně odbornými odhady s tím, že za předložený požadavek nese příslušný předkládající plnou odpovědnost – splněno.
11) Cizí
zdroje lze využít pouze na kapitálové výdaje, které jsou zásadního charakteru
pro Ústecký kraj. O zdrojích pro tyto výdaje rozhodne Zastupitelstvo Ústeckého
kraje – Rada uložila usnesením
č. 5/76/2003 ze dne 29. 10. 2003 sestavit rozpočet jako vyrovnaný s možností
zapojení úvěru ve výši 100 000 tis. Kč pouze pro řešení problémů zdravotnictví.
12) Půjčky, úvěry či návratné finanční výpomoci budou přijímány maximálně v objemu přebytku provozního rozpočtu – splněno.
Bez výjimky byla dodržena základní kritéria sestavení rozpočtu na rok 2004 schválená Zastupitelstvem Ústeckého kraje usnesením č. 17/19/2003 ze dne 3. 9. 2003 v rámci priorit rozpočtu na rok 2004:
· Rozpočet pro rok 2004 bude včetně financování vyrovnaný, při použití pouze příjmů roku 2004 schodkový
Dále jsou v rámci rozpočtu zajištěny finanční prostředky na priority Ústeckého kraje na rok 2004 schválené Zastupitelstvem Ústeckého kraje dne 3. 9. 2003:
1) ekonomický rozvoj, podpora aktivní politiky zaměstnanosti a zvyšování počtu pracovních příležitostí
2) rozvoj a modernizace dopravní infrastruktury
3) příprava využívání Fondu soudržnosti a strukturálních fondů Evropské Unie
4) podpora rozvoje cestovního ruchu
5) rozvoj lidských zdrojů a vzdělávání
6) podpora v oblasti životního prostředí a zemědělství
Rozpočet Ústeckého kraje na rok 2004 plní všechna kritéria a podmínky schválené Radou a Zastupitelstvem Ústeckého kraje.