TISKOVÁ ZPRÁVA ze dne 19.5.2006
Hejtman Jiří Šulc v Mostě: Ústecký kraj DPÚK nic nedluží
Hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc dnes vysvětlil starostům z Mostecka a Teplicka, proč kraj vypověděl Dopravnímu podniku Ústeckého kraje a.s. smlouvu o závazku veřejné služby. Zároveň je informoval, že podklady o koncesním výběrovém řízení na nové smluvní dopravce na zajištění základní dopravní obslužnosti ve veřejné autobusové dopravě si vyzvedlo již 25 společností. Hejtman znovu zopakoval, že k vypovězení smlouvy donutily kraj nepřijatelné podmínky ze strany majoritního dopravce. „Za v podstatě stejnou službu, jakou nabízel DPÚK v roce 2005, si pro rok 2006 řeklo její vedení navíc o řádově 130 miliónů korun,“ řekl mimo jiné hejtman Jiří Šulc. Vítěze řízení by kraj oznámil na konci května tak, aby byli od 2. června připraveni zahájit přepravu osob.
Hejtman ujistil přítomné starosty, že se ani oni ani obyvatelé kraje nemusí obávat autobusové výluky po uplynutí platnosti smlouvy uzavřené s DPÚK. Podle jeho slov kraj současnou, vyhrocenou situaci řeší a koncesní řízení je toho důkazem. „Šance jsou otevřené pro všechny, ale dopravce, kterého chce kraj, musí myslet na občany a nejenom na 30 % přiměřeného zisku.“ Zatímco průměrná cena veřejné autobusové dopravy v České republice je kolem 30 korun na kilometr, DPÚK požaduje 39 korun. Hejtman Jiří Šulc upozornil, že v Libereckém kraji si společnost Dopravní podnik Česká Lípa účtuje 31 Kč na kilometr. Přitom se podle Šulce jedná o stejné vlastníky, kteří vlastní Dopravní podnik Ústeckého kraje a.s. a podle něho se neliší ani ekologičnost dopravy v Libereckém a Ústeckém kraji. DPÚK totiž argumentuje tím, že vyšší částka, kterou si v Ústeckém kraji proti celostátnímu průměru účtují, je způsobena vyššími náklady na provoz autobusů na plyn. „Příklad z Libereckého kraje mě znovu ubezpečil, že koncesní řízení je krok správným směrem,“ dodal Šulc.
Hejtman se dále ohradil proti mediální kampani ze strany DPÚK. Jako příklad uvedl například lživé informace, že kraj dluží DPÚK za dotace na provoz autobusové dopravy několik desítek miliónů korun. „Společnost DPÚK uvádí tuto částku jako dluh kraje, přestože ještě neproběhla doba splatnosti,“ upřesnil. Na četné dotazy starostů také vysvětlil, že zánikem smlouvy mezi Ústeckým krajem a DPÚK, nebo potencionálním příchodem nového dopravce, nehrozí cestujícím razantní změny cen jízdného. „Jedná se o regulované jízdné, věcně usměrňované ceny tvořené podle závazných norem. DPÚK nemůže skokově změnit ceny jízdného ve chvíli, kdy se připravil o krajské dotace. Stejné normy brání razantnímu zvýšení cen jízdného každému dopravci ve veřejné autobusové dopravě,“ uvedl Jiří Šulc.
Co platí občané v ČR za provoz na 1 km v rámci ZDO
Ústecký kraj |
39 Kč/km |
Jihočeský kraj |
30 Kč/km |
Vysočina |
28 Kč/km |
Středočeský kraj |
28,50 Kč/km |
Karlovarský kraj |
29,25 Kč/km |
Liberecký kraj |
28,84 Kč/km |
Moravskoslezský kraj |
29,70 Kč/km |