Orientační nabídka


 

Hejtman odpovídá na otázky k autobusové dopravě

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Hejtman Jiří Šulc odpovídá na otázky, které položil prostřednictvím svého mluvčího Dopravní podnik Ústeckého kraje dne 9.8.2006.
 

 
 

TISKOVÁ ZPRÁVA ze dne 10.8.2006

 

Hejtman odpovídá na otázky k autobusové dopravě

 

Hejtman Jiří Šulc odpovídá na otázky, které položil prostřednictvím svého mluvčího Dopravní podnik Ústeckého kraje dne 9.8.2006.

 

1. Je cena požadovaná DPÚK v souladu s platnou legislativou?

 

Cena požadovaná ze strany DPÚK není v souladu s platnou legislativou, a to ani ve vztahu k minulosti ani ve vztahu k současnosti. Ve vztahu k údajným dlužným částkám minulosti není cena oprávněná, jelikož vysoce přesahuje cenu, se kterou sama DPÚK ve smlouvě vyjádřila svůj bezvýhradný souhlas. Ve vztahu k současnosti nejsou požadavky DPÚK oprávněné z toho důvodu, že DPÚK již není dopravcem, který by provozoval dopravu v závazku veřejné služby a měl tudíž jakýkoliv nárok na úhradu tzv. prokazatelné ztráty. Výjimku v tomto ohledu tvoří ve vztahu k určeným spojům pouze období od 8.8. do 8.9. 2006, pro které bylo DPÚK ve správním řízení nařízeno poskytovat dopravní služby. Za toto období náleží DPÚK finanční kompenzace, jejíž oprávněnost a výše budou předmětem separátního správního řízení.

Ohledně výběru dopravce, který bude poskytovat dopravní služby v závazku veřejné služby, vychází DPÚK z naprosto mylného a lživého argumentu, že jej jeho tradiční postavení coby dominantního dopravce a schválený privatizační projekt opravňují plnit závazek veřejné služby a dostávat dotace ve formě prokazatelné ztráty neomezeně i do budoucna zcela bez ohledu na jeho nákladovou efektivitu. Pokud však objektivně na trhu existují dopravci, kteří jsou schopni závazky veřejné služby plnit nákladově efektivněji a za menší úhradu prokazatelné ztráty, postupoval by kraj v rozporu se zákonem a evropským právem, pokud by si i nadále objednával závazky veřejné služby od DPÚK.


2. Podle kterých právních předpisů se financuje základní dopravní obslužnost?

 

Tato otázka je od základu špatně položena. Financována z veřejných zdrojů není základní dopravní obslužnost, ale pouze prokazatelná ztráta vznikající z plnění závazku veřejné služby. Ne všechna základní dopravní obslužnost musí být nutně provozována v závazku veřejné služby. Právě naopak, evropské právo vyžaduje, aby veškeré závazky veřejné služby byly zrušeny s výjimkou, kde není možné základní dopravní obslužnost zajistit jinak, a aby byl vždy volen co nejméně nákladný způsob zajištění základní dopravní obslužnosti.

Závazek veřejné služby vzniká na základě smlouvy nebo na základě správního rozhodnutí. Smlouva o závazku veřejné služby s DPÚK však byla platně ukončena a žádné správní rozhodnutí ukládající společnosti DPÚK závazek veřejné služby neexistuje. Takovým správním rozhodnutím pak zejména nejsou licence udělené DPÚK, jelikož žádnou povinnost zajišťovat závazek veřejné služby neobsahují a jelikož je DPÚK oprávněna kdykoliv dle svého svobodného rozhodnutí požádat o jejich odnětí. Jak již bylo řečeno, určitou omezenou výjimku v tomto ohledu tvoří ve vztahu k určeným spojům pouze období od 8.8. do 8.9. 2006, pro které bylo DPÚK ve správním řízení nařízeno poskytovat dopravní služby.

 

3. Proč se pan hejtman ptá, kdy DPÚK vrátí licence, když k tomu není jediný důvod?

 

Je čistě na svobodném podnikatelském rozhodnutí DPÚK, zda tato požádá o odnětí licencí či nikoliv. DPÚK však nemůže pouze na základě licencí požadovat úhradu prokazatelné ztráty, protože licence nepředstavují závazek veřejné služby. Pokud tedy DPÚK tvrdí, že si bez úhrady prokazatelné ztráty nemůže dovolit příslušné linky provozovat, má jedinou možnost, jak postupovat v souladu se zákonem – požádat o odnětí licencí s alespoň tříměsíčním předstihem a po odnětí licencí přestat provozovat příslušnou dopravu. V tomto tříměsíčním období pak kraj nemá problém zajistit adekvátní náhradu.


4. Kdo rozhoduje o tom, které spoje jsou ve veřejném zájmu? Hejtman nebo požadavky obecních úřadů, jak říká zákon?

 

O rozsahu základní dopravní obslužnosti rozhoduje dle krajského zřízení zastupitelstvo kraje, které přitom bere v úvahu (ale nemusí nutně zohlednit) mimo jiné požadavky obecních úřadů. Jak však již bylo řečeno výše, ne všechny linky a spoje zařazené do základní dopravní obslužnosti musí být nutně provozovány v závazku veřejné služby. V závazku veřejné služby jsou provozovány pouze ty linky a spoje v rámci základní dopravní obslužnosti, kde není možné zajistit dopravní služby jinak a kde o tom uzavře kraj s dopravcem smlouvu nebo mu závazek veřejné služby nařídí správním rozhodnutím. Přitom je kraj dle platného práva povinen hledat vždy takovou alternativu, která dosáhne zajištění dopravní obslužnosti s nejnižšími náklady.

 

 

Ing. Jiří Šulc

hejtman Ústeckého kraje

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 10.8.2006 / 10.8.2006 | Zveřejnit od-do: 10.8.2006-10.9.2006
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém