Hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc: Šel bych do přímé volby
Tento rok lze bez nadsázky považovat za volební. Ještě před prázdninami budeme hlasovat o svých zástupcích v evropském parlamentu, na podzim nás čekají doplňovací volby do senátu a výměna krajských zastupitelstev. Male strany by rády změnily volební systém, některé z nich by stály o takzvanou přímou volbu, ať už hejtmana nebo například prezidenta země. A co si o přímé volbě myslí hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc?
Jaký je váš názor k přímým volbám?
Obecně je třeba říci, že demokracie se osvědčila, nicméně je potřeba vnímat a reflektovat určité problémy panujícího poměrného volebního systému. Ten nás už od roku 1995 vede k nestabilním vládám, a tak se mi jako nejvýhodnější jeví posílení tohoto systému o některé prvky systému většinového. Ať už ve volbách do poslanecké sněmovny, senátu nebo prezidenta, tak i ve volbách starostů obcí nebo krajského hejtmana.
Souhlasil byste s okamžitým zavedením přímých voleb?
Z komplexu volebních zákonů jen tuto jednu věc, tedy přímou volbu, nelze vytrhovat. Jedná se o komplex provázaných aktů – od voleb do obecních zastupitelstev až po parlamentní volby.
Pro přímé volby starosty nebo hejtmana je zapotřebí si uvědomit určité konsekvence. Například to, že v Evropě nemá tradici a nepraktikuje ji mnoho zemí. Kdyby měla být zavedena v našich podmínkách, bylo by potřeba výrazně měnit systém komunálních politických voleb včetně hejtmanských. V zemích, kde je zavedena, nejsou starosta nebo hejtman členy zastupitelstev, mají větší a úplně jiné kompetence a zastupitelstva fungují jako jakési kontrolní a hlídací orgány. Nikoli tak, jako je tomu dnes u nás, kdy volíme zastupitelstva a ta teprve politicky dohadují obsazení rady a nejvyššího představitele samosprávy. Muselo by dojít k velmi důrazným legislativním úpravám a není zřejmé, jak dalece jsme zralí a demokraticky vyspělí, tedy, jak by takovéto rozšíření kompetencí bylo přijato současnou českou společností.
Přesto byste přímou volbu zřejmě uvítal?
Výhody tu jsou. Občané by si starostu nebo hejtmana vybrali přímo, byl by konkrétní osobou a ne politicky dosazeným zástupcem nějaké politické strany. Současný poměrný systém bohužel není transparentní, umožňuje, že leader kandidátky úspěšné strany, který dostal největší množství hlasů, je v kuloárových koaličních jednáních nahrazen někým jiným, méně úspěšným. Jsou tu ale i nevýhody - pokud lidé vyberou špatně, zvolí člověka s rozsáhlými pravomocemi, který může obci skutečně ublížit, například ji výrazně zadlužit. Mimochodem, přímá volba politiků by nám v této souvislosti přinesla i výrazné změny v trestním zákoníku. Také bychom museli vyřešit, zda v přímé volbě volit jednokolově nebo ve dvou kolech. Jak vidíme na volbách do senátu, v druhém kole chodí k volbám už velmi málo voličů a dochází k významnému deformování názoru veřejnosti.
Dejme tomu že došlo ke všem nutným úpravám zákonů a v můžeme volit přímo. Předstoupil byste před voliče jako kandidát?
Samozřejmě že ano. Jako leader jedné politické strany v tom nevidím výraznější rozdíl.