Projekt celkové úpravy a využití prostor východního nádraží v Děčíně včetně budovy rakouské dráhy je jedním z bodů aktuálně připravovaného Akčního plánu Strategického rámce hospodářské restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje, který vláda schválila na začátku letošního roku (viz např. www.restartregionu.cz) .
„Jsem potěšen, že celý areál chce v budoucnu využít děčínská pobočka dopravní fakulty ČVUT a mělo by zde vzniknout moderní multifunkční vzdělávací centrum se špičkovým technickým vybavením. Přispěje to ke zlepšení technického vzdělávání a udržení mladých odborníků v kraji. Plány jsou to dalekosáhlé a také mají velkou podporu Děčína i kraje,“ řekl před podpisem memoranda hejtman Oldřich Bubeníček.
Cílem spolupráce je vznik zázemí pro efektivní spojení vzdělávacích, výzkumných a kulturních aktivit, doplněných o služby v oblasti kongresové turistiky. „S Fakultou dopravní ČVUT dlouhodobě spolupracujeme při řešení dopravních situací a hledání nových možností v rozvoji města. Rádi bychom, aby se počty studentů v Děčíně neustále zvyšovaly. Kvalitní zázemí a vědecká pracoviště jejich renomé jistě významně posílí,“ řekla Marie Blažková, primátorka města.
Záměr totiž mimo jiné počítá s vytvořením prostor pro děčínské pracoviště Českého vysokého učení technického v Praze – Fakulty dopravní včetně studentských kolejí a s realizací technického parku pro studenty včetně laboratorních a simulačních vybavení, s možností využití i pro vzdělávání podnikatelské sféry.
Koordinátorem aktivit projektu bude České vysoké učení technické v Praze, Fakulta dopravní. Jejím úkolem je zejména koordinace postupů při realizaci společných aktivit, distribuce informací, svolávání jednání, řízení jednání a prezentace aktivit vyplývajících z Memoranda.
Areál nádraží byl budován v letech 1870 až 1874 společností Rakouská severozápadní dráha ve velmi výpravném imperiálním architektonickém stylu. Nádraží v Děčíně bylo součástí velkého evropského dopravního projektu, společnost vlastnila i flotilu nákladních plavidel na Labi a zajišťovala spojení s přístavem Hamburk, následně železnicí do Prahy a Vídně. V Praze měla budova téměř identické dvojče v budově nádraží Praha-Těšnov, zbořené v roce 1985.
Zleva rektor ČVUT Petr Konvalinka a hejtman Oldřich Bubeníček
Zprava primátorka Děčína Marie Blažková a předsedkyně HSR-ÚK Gabriela Nekolová