Orientační nabídka


 

Informace o pracovní skupině VRT a hodnocení odpovědí Správy železnic Atelierem T-Plan

UK_logo
 

 
 

Jak bylo uvedeno v dřívějším článku, dne 22. 5. 2017 byl usnesením vlády ČR č. 389/2017 schválen Program rozvoje Rychlých železničních spojení jako výchozí strategický dokument, v němž se již pracuje s variantou napojení VRT na město Ústí nad Labem. V bodě IV. zmiňovaného usnesení vláda žádá hejtmany a primátory statutárních měst respektovat při plánování modernizace krajské a městské dopravní infrastruktury rozvoj Rychlých spojení v České republice v územně plánovacích dokumentacích a zajistit kvalitní napojení regionální infrastruktury na dálkovou.

Dne 7.9.2017 se uskutečnilo jednání za účasti zástupců Ministerstva pro místní rozvoj ČR (MMR), Ministerstva dopravy ČR (MD), Správy železnic dopravních cest (SŽDC) s.o., KÚÚK, Magistrátu města Ústí nad Labem a zpracovatele ZÚR ÚK. Předmětem jednání bylo vyjasnit si předpokládané požadavky MD na aktualizaci ZÚR ÚK a vyjasnit stav prověřování koridoru VRT. Z jednání vyplynulo, že  SŽDC s.o. zadala zpracování studie proveditelnosti na úsek Praha – Ústí nad Labem – Drážďany, přičemž předpokládaný termín dokončení studie bude rok 2019. Bylo dohodnuto, že následně bude oprávněným investorem podán návrh na samostatnou aktualizaci ZÚR ÚK, jejímž obsahem bude vymezení koridoru dle schválené varianty studie proveditelnosti. 

Dle usnesení vlády č. 389/2017 mají být VRT  řešeny jako rychlostní spoje (v případě VRT Praha – Drážďany jde konkrétně o RS4) s napojením krajských měst, proto byly na území Ústeckého kraje hledány trasy, které by daný požadavek splnily. Byla prověřena i možnost připojení Ústí nad Labem na koridor územní rezervy vymezený v platných ZÚR ÚK s přestupem v oblasti Chabařovic, což však nevyhovělo dopravním požadavkům z hlediska požadovaných časových dostupností jednotlivých měst (Drážďany, Ústí nad Labem). 

Dne 26.2.2019 Centrální komise Ministerstva dopravy rozhodla o dopracování „Studie proveditelnosti  Nového železničního spojení Praha – Drážďany“ (Studie) s variantou počítající s průjezdem přes Ústí nad Labem. Dne 22.12.2020 Centrální komise MD dopracovanou Studii schválila. 

Dne 16.2.2021 se uskutečnila videokonference za účasti zástupců Ústeckého kraje a Správy železnic k problematice plánovaného vedení vysokorychlostní trati (VRT), jenž má propojit Prahu s Drážďanami se zastávkou v Ústí nad Labem. K jednání byli přizváni rovněž předsedové politických klubů zastupitelů Ústeckého kraje. Zástupci Správy železnic na jednání uvedli důvody, proč bylo upuštěno od využití původně vymezeného koridoru územní rezervy – tento koridor by neumožnil cílový čas Praha – Drážďany za 56 minut a nebyl by obsloužen dostatečný počet cestujících. Zástupci Ústeckého kraje přesto vyslovili požadavek prověřit využití původní trasy, tj. vymezeného koridoru územní rezervy s tím, že bude opětovně prověřena možnost napojení města Ústí nad Labem. Nebude-li možné stávající koridor využít, je nezbytné navrhnout taková opatření, která budou maximálně eliminovat negativní dopady na území Ústeckého kraje nově navrhovanými úseky II. a III.

Další videokonference k dané problematice, kterou iniciovalo Ministerstvo dopravy, se uskutečnila dne 26.2.2021. Na toto jednání byli z pověření hejtmana Ústeckého kraje přizváni rovněž zástupci města Ústí nad Labem, Litoměřice, Lovosice a Roudnice nad Labem a obcí Trnovany, Žitenice, Chodouny, Polepy, Křešice, Hrobce, Židovice a Travčice.

Na jednáních několikrát zazněl požadavek na využití koridoru územní rezervy vymezeného v ZÚR ÚK. V této souvislosti je nutno uvést, že ani dosud platný koridor územní rezervy není bezkonfliktní, neboť mnoho dotčených obcí, na jejichž území je územní rezerva vymezena, s realizací VRT na svém území zásadně nesouhlasí a požadují ji z platných ZÚR ÚK vypustit.

Rovněž je třeba upozornit na to, že v případě stávajícího koridoru se nejedná o prověřenou trasu. Jde o koridor územní rezervy, dle stavebního zákona (§ 23b) musí dojít ke změně územní rezervy na koridor umožňující stanovené využití a to na základě aktualizace ZÚR ÚK. Tato aktualizace by tedy koridor rezervy „převedla“ do návrhového koridoru, přičemž by došlo k jeho zúžení, tzn. zpřesnění jeho trasování na základě veškerých prověření a průzkumů.  Rozhodně lze předpokládat, že v průběhu pořízení takové aktualizace ZÚR ÚK dotčené obce opětovně vznesou námitky proti vymezení návrhového koridoru v jejich správním území.

Vzhledem k tomu, že projednávaný rozvojový záměr má být realizován nejen ve značně urbanizovaném území, ale rovněž v území obsahujícím přírodní a krajinné hodnoty, včetně omezujících limitů pro vlastní realizaci stavby a její následný provoz (jako je například záplavové území řeky Labe), bylo na daných jednáních dohodnuto, že bude v co nejkratším čase zřízena pracovní skupina pod vedením hejtmana Ústeckého kraje. Pracovní skupinu mají tvořit zástupci Ústeckého kraje, obcí Ústeckého kraje, MD a Správy železnic, s.o. (SŽ). Účelem pracovní skupiny je nutnost zajištění úzké spolupráce mezi Ústeckým krajem, MD a SŽ na přípravě vedení VRT Praha - SRN na území Ústeckého kraje, aby byla nalezena taková řešení, která v co nejmenší míře budou zatěžovat dotčená území Ústeckého kraje a jejich obyvatele.

O dosavadním vývoji přípravy VRT na území Ústeckého kraje a o záměru zřídit pracovní skupinu byli zastupitelé informování na jednání ZÚK dne 22. 3. 2021.

Následně byla pracovní skupina pod vedením pana hejtmana sestavena a její 1. jednání se uskutečnilo 14.4.2021; do dnešního dne se uskutečnilo již 5 jednání. Předmětem jednání je vzájemná komunikace, kladení dotazů a argumentů všech zúčastněných. Po 3. jednání Ústecký kraj položil Správě železnic ke zpracování odpovědí několik zásadních dotazů, které byly jakýmsi průřezem dosud diskutovaných otázek a problematik. 

Na 4. jednání, které se konalo 22. 7. 2021, SŽ představila „novou“ trasu (označenou zeleně), jakousi podvariantu k červené a modré. Tato zelená trasa je ve své podstatě vyhověním části připomínek vznesených na jednáních pracovní skupiny se splněním potřebných parametru pro rychlostní trať a při respektování podmínek a limitů dotčeného území. Představená 3. varianta trasy nesplnila očekávání členů pracovní skupiny a opět zazněl požadavek využít koridor rezervy tak, jak je v ZÚR ÚK a když napojit Ústí nad Labem, tak ale vést koridor po levé straně Labe. Dále zazněl návrh na umístění nádraží v Předlicích. Zástupce Chlumce zopakoval nesouhlas s Krušnohorským tunelem a to nejen z důvodu jeho umístění ale i negativních vlivů při jeho realizaci, která by měla údajně trvat 10 let.  Ke 4. jednání byly předloženy Správou železnic odpovědi na dříve formulované otázky Ústeckého kraje k problematice vedení jednotlivých tras VRT přes území Ústeckého kraje. Vycházeje ze 4. jednání pracovní skupiny, konkrétně ze skutečnosti, že odpovědi Správy železnic na otázky Ústeckého kraje nebyly přesvědčivě přijaty, jevilo se jako žádoucí nechat odpovědi odborně prověřit, tzn. nechat zpracovat jakousi oponenturu či rešerši (dále jen Posouzení). Pro zpracování byl vybrán Atelier T–plan s.r.o. Praha. Tato společnost zpracovala první ZÚR ÚK, ve kterých je vymezen koridor územní rezervy pro VRT. Hlavním projektantem zpracovatele je ing. arch. Karel Beránek, CSc., který je nejen specialista na urbanismus a územní plánování, ale rovněž zná podmínky na území Ústeckého kraje, neboť je nejen zpracovatelem původních ZÚR ÚK, ale i několika územních plánů obcí v Ústeckém kraji. V kolektivu zpracovatele je rovněž Ing. Marie Wichsová, Ph.D., specialista pro vymezování koridorů pro dopravní infrastrukturu. Smyslem Posouzení bylo prověřit, zda Správa železnic ve svých odpovědích vycházela z relevantních podkladů a zda jsou uvedené informace interpretovány věcně správně a korektně. Součástí posouzení je i zhodnocení územních hledisek VRT v Ústeckém kraji. Posouzení muselo být zpracováno ve velmi krátkém časovém rámci, čemuž odpovídá podrobnost zpracování a nemožnost zabývat se lokálními záležitostmi. Výsledky Posouzení naleznete pod článkem v příloze.

Pro 5. jednání pracovní skupiny, které se konalo 18. 1. 2022, bylo zpracované Posouzení poskytnuto všem členům k dispozici. Z diskuse vyplynulo, že ani Posouzení zpracované Atelierem T-plan nebylo členy pracovní skupiny přijato pozitivně. Připomínky k němu zformuloval písemně pan Musil, zástupce města Chlumec. Připomínky byly předány zpracovateli Posouzení k vyjádření, které naleznete také samostatně ke stažení pod článkem. 

Termín dalšího jednání pracovní skupiny není zatím stanoven.

 

Odkazy

 
Zodpovídá: Ing. Lukáš Morche
Vytvořeno / změněno: 4.2.2022 / 4.2.2022
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém