„Jsem rád, že jsme se
potkali a že se podařilo společně pojmenovat klíčová témata pro dopravní
obslužnost kraje. Železnice má být nosným páteřním prvkem naší integrované
dopravy, a protože si uvědomujeme její důležitost, klademe vysoké nároky na
její kvalitu, spolehlivost a rychlost,“ řekl radní pro dopravu Marek Hrabáč. „Správě
železnic jsme jmenovali řadu míst nových zastávek, které kraj potřebuje, nebo
tratě, které je vhodné zmodernizovat a zrychlit,“ doplnil.
Jednání po prezentaci Správy železnic ve své větší části
diskutovalo právě tyto okruhy s konkrétními požadavky kraje: modernizace
hlavních tratí, elektrizace tratí pro budoucí bezemisní provoz, vznik nových
zastávek nebo jejich posuny blíže k obcím, zvyšování nástupišť na výšku
podlahy nových vlaků, které v našem kraji již jezdí prakticky na všech
linkách a také oprava tratě poškozené sesuvem v Českém středohoří před 10
lety. V diskuzi byly zmíněny snad všechny regiony kraje, např. Šluknovsko,
kde se uvažuje o elektrizacích, tratě na Lounsku s nízkými rychlostmi a
absencí vyšších nástupišť nebo páteřní tratě v pánevní oblasti, které čeká
velká modernizace. Zástupci obou stran se shodli na přínosnosti
vzájemného informování, které nasměruje starost o infrastrukturu do míst, která
jsou prioritou rozvoje krajské dopravy. Jedině pokud železnici bude ze strany
státu věnována potřebná podpora a na tratě bude směřovat patřičné financování,
může plnit na ni kladená očekávání a pokračovat v zásadní úloze v systému
veřejné dopravy DÚK.