Orientační nabídka


 

Jak fungují Regionální operační programy

1
Autorský text Jaroslava Komínka, předsedy Výboru regionální rady regionu soudržnosti Severozápad
 

 
 

Blíží se volby! Ještě jste to nepostřehli? Je to poznat mimo jiné i proto, že se začínají projevovat a vyjadřovat tací lidé, o kterých jste doposud ani neslyšeli. Smutné je to, že i díky médiím je podsouván občanům kraje ne zrovna objektivní pohled. Ne vždy ovšem ten skutečný či reálný. Konkrétní vzorovou ukázkou je například Krajská zdravotní či ROP Severozápad. Z těchto dvou subjektů se stalo velké volební téma a kdekdo se stal odborníkem na nákup zdravotního zařízení či nařízení a předpisy Ministerstva financí (MF), Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) a Evropské komise (EK). Vzhledem k tomu, že k lékaři chodím výjimečně a o přístrojích vím jen to, že by měly fungovat, pozastavím se spíše nad principem fungování ROPu Severozápad. Podotýkám, že to nebude žádné záživné čtení, protože nebudu používat výrazy jako zřejmě, údajně, možná…. Takže pouze skutečná realita, kterou někteří kritici tak nějak vynechávají.

Operační programy nastavovalo MF a MMR před 12 lety. Měl to být způsob, jak vyrovnávat  sociální, ekonomické a další rozdíly mezi kraji. Proto vše probíhalo v součinnosti s hejtmany krajů, kteří byli nastavení systému nápomocni. Každému z těch, kdo stojí o objektivní informace, je potřeba připomenout, že jak vedení krajů, tak státu bylo tehdy pravicové – konkrétně vládla na všech úrovních ODS. Po tříleté přípravě vše schválila a posvětila EK. MMR vytvořilo úřady regionálních rad. Zaměstnanci tohoto úřadu spadají pod MMR. Nikoliv pod kraje. Následně na to poslanci a senátoři schválili zákon, kterým nařídili krajům, aby do řídícího orgánu – výboru, zvolily své zástupce, konkrétně zastupitele kraje – v našem případě 8 zastupitelů Karlovarského a 8 zastupitelů Ústeckého kraje.

Operační programy se po složitém procesu schvalování rozběhly. Začaly se vyhlašovat výzvy pro jednotlivé projekty. Ovšem konkrétní výše financí v programech nenastavoval řídící orgán – výbor. Výše objemů prostředků ve výzvách byla stanovena jinými orgány. Pokud se projekt realizuje, tak nejdříve musíte k tomuto zabezpečit finance – především úvěrem. Tyto finance po dokončení jsou žadateli zpětně propláceny. A to až poté, kdy MF hotový projekt „certifikuje“, překontroluje a finance uvolní.

Přišly volby v roce 2010 a to byl první vstup do chodu operačních programů, konkrétně ministrem financí Kalouskem. Do té doby spoluúčast na projektech ve výši 7,5%, kterou hradil stát – aby podpořil projekty v krajích, odmítlo ministerstvo dále hradit. Pan ministr se tehdy domníval, že tento krok fungování operačních programů naruší. A rozhodování nad evropskými dotacemi převezmě ministerstvo. Nestalo se tak  i proto, že Ústecký kraj se jako jediný z krajů rozhodl tuto spoluúčast hradit ze svého rozpočtu, jako pomoc žadatelům v našem kraji.

Operační program běžel nějakou dobu dál, než se přišlo na další možnost, jak by si ministerstvo mohlo tyto finance převzít pod sebe. Způsob velmi důmyslný kdy MF si najalo za několik desítek miliónů korun auditorskou firmu, která provedla kontrolu vzorku projektů. Po provedení auditu se k výsledkům Úřad regionální rady vyjádřil a většinu nedostatků zpřesnil. Ovšem tyto připomínky nikdo nezapracoval a dokonce audit byl zaslán přímo do EK. Samozřejmě, že se při každé kontrole nějaká chyba najde, samozřejmě, že „kdo hledá najde“, ovšem zarážející je důvod, proč EK, MF a MMR pozastavili činnost ROP Severozápad. Podmínky ke znovuobnovení je změna postupů při přidělování dotací. Jinak řečeno, „nadřízené“ orgány operačního programu ROP Severozápad se tímto vyjádřily, že ony při vytváření operačích programů pochybily. A na nás je nyní náprava.

Toto je realita, která ovšem nekončí. Úmyslně jsem přeskočil několik nepříjemných věcí, které se nevyhnuly ani Úřadu ROP Severozápad. A není to jen zatčení úředníků, kteří se snažili systém obcházet, či ho ohýbat ve svůj prospěch. V tomto konají orgány činné v trestním řízení.  Já jen doufám, že tyto „šrámy“ z minulosti, které nás dohnaly v současné době, v době kdy současný výbor má nést podle některých kritiků odpovědnost za to, co nerozhodl, ale schválil to někdo jiný, dokonce i z jiných politických stran, budou dořešeny. To ale nikoho bohužel až tak nezajímá a i někteří novodobí kritici, kteří se rozhodli prostřednictvím tohoto Úřadu udělat svou osobní volební kampaň, úmyslně fakta překrucují. A to mnohdy zcela bez znalosti fungování ROPu Severozápad.

Jak jsem napsal v úvodu, operační programy jsou k tomu, aby vyrovnávali určité rozdíly mezi regiony, a právě proto například i byla schválena EK třetí fáze hodnocení, která je nyní pro někoho největším problémem. Domnívám se, že by měla zůstat a pokud v této třetí fázi hodnocení budou politici, kteří budou hodnotit, jestli ten daný projekt je pro region vhodný, tak má smysl. Ovšem i tak jsme ustoupili a tuto fázi měníme, respektive rušíme, stejně tak jak zapracováváme do změn i mnoho dalších připomínek. Jen doufám, že následně opět MF, MMR či EK nenajde další pochybení, které provedly při nastavování tohoto systému…..

 
Zodpovídá: Mgr. Magdalena Hanáčková
Vytvořeno / změněno: 1.9.2012 / 1.9.2012 | Zveřejnit od: 1.9.2012
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém