Tisková zpráva ze dne 17. června 2015
Odpoledne plné nových potřebných informací i zajímavých ukázek se konalo díky projektu Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Seminář zahájil ředitel gymnázia Jaroslav Zahrádka. Po představení školy předal slovo manažerce projektu Alexandře Zdeňkové. Ta informovala o klíčových aktivitách projektu, jeho cílech a partnerech. V odborné části semináře hovořila učitelka chemie a biologie chomutovského gymnázia Daniela Čapounová o problematice připravenosti žáků v předmětu chemie při přestupu ze základní na střední školu. Uznala, že je velmi důležité, aby předmět děti bavil a byl pro ně zajímavý, zároveň však apelovala na pedagogy ze základních škol, aby nevynechávali teorii, jako jsou pravidla názvosloví, značky prvků či základní terminologie. “Některé věci se žáci zkrátka musejí naučit v teorii a neustále tyto vědomosti opakovat, aby je nezapomněli. Na střední škole už musí znát různé značky či názvy a je důležité, aby je uměli používat,” uvedla Daniela Čapounová. Tato slova potvrdila učitelka chemie a biologie ze Střední průmyslové školy a Střední odborné školy Gastronomie a služeb v Mostě Romana Ernestová. Zamýšlela se také nad tím, co si děti myslí o chemii, zda je pro ně zábavná, proč se jí bojí i co by mohlo pomoci ke zvýšení zájmu.
Že chemie není mezi současnými studenty příliš oblíbený předmět, ví i Michael Londesborough. Ten se narodil v Londýně, nyní pracuje v Ústavu anorganické chemie Akademie věd v České republice. Kromě výzkumů zaměřených na borany, karborany a metalakarborany věnuje mnoho času zpřístupňování vědy široké veřejnosti. Jeho přednášky jsou mnohdy nazývány show a dokáže při nich zaujmout i laické publikum. O metodách této práce hovořil v přednášce při chomutovském workshopu. Snažil se vysvětlit, jak důležité je, aby výklad lektora byl pro děti zajímavý, měl energii a dokázal je vtáhnout do přednášky. „Když potřebuji, aby mi někdo ze studentů pomohl například při pokusu výbuchu s mýdlovými bublinami, vyvolám si nějakou sympatickou žákyni. Ukáži jí, jak svůdně se dá voda s jarem míchat a neváhám jí k tomu pustit známou píseň Sex bomb. Baví se u toho nejen ona, ale i zbytek třídy a o to lépe si informace i následný třesk dlouho pamatují,” ukázal jednu z mnoha možností chemik.
Zájem dětí o studium chemie stále klesá, přestože je tato profese velmi potřebná a žádaná. Projekt Přírodovědné a technické vzdělávání se snaží zvýšit zájem nejen o studium chemie, ale i dalších přírodovědných či řemeslných oborů. Při seminářích se pedagogové těchto předmětů nejen dozví, jak s dětmi pracovat, ale také se mezi sebou seznámí a mohou si i v budoucnu předávat své zkušenosti.
Ing. Petr Donát, odbor strategie, přípravy a realizace projektu, věcný manažer projektu PTVÚK