Orientační nabídka


 

Jaké místo má Krajský úřad při vytváření územních limitů těžby?

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Odpověď pro p.Sedláka - Deníky Bohemia (inzerce.lt@sever.vlp.cz)
 

 
 

ODPOVĚĎ NA DOTAZ, p.Sedláka - Deníky Bohemia (inzerce.lt@sever.vlp.cz) ze dne 21.10. 2004

 

Dotaz (v původním znění):

 

1. Jaké místo má Krajský úřad ,resp.zastupitelstvo Ústeckého kraje při vytváření územních limitů těžby ?Můžete přípravu ovlivnovat ?

 

2.Jaký je Váš osobní názor na těžbu? Odpovídá soušasným potřebám státu,nebo by se měla změnit ?

 

3.Těžba uhlí ovlivňuje krajinu a životní prostředí, je náprava formou rekultivací a sanací dostatečně efektivní  a probíhá optimálním tempem.Nemáte obavu, že  když se sníží limity , bude méně prostředků na tyto činnosti ?

 

4.V čem vidíte perspektivu energetických zdrojů v Ústeckém kraji, pokud bude docházet k útlumu těžby uhlí?

 

5.Nemáte obavy  z toho, že lidé při neustálém zdražování zemního plynu a elektřiny se začnou vracet ke spalovnání uhlí a tím opět zvýší zatížení ovzduší znečištěním?

 

 

Odpověď:

Odpovídá Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje

 

1. Krajský úřad, pověřený výkonem státní správy na úseku ochrany životního prostředí a energetiky, je především povinen zajišťovat plnění zákonů a dalších legislativních opatření v jeho pravomoci. Takže z našeho pohledu je nutné při přezkoumávání podmínek případného prolomení územních ekologických limitů těžby hnědého uhlí zkoumat také únosnou míru zatížení životního prostředí pro obyvatelstvo Ústeckého kraje a zvláště obyvatele měst a obcí v okolí ložiskových území hnědého uhlí. Z hlediska energetiky je krajský úřad povinen dbát naplňování cílů Územní energetické koncepce Ústeckého kraje tak, jak bude schválena samosprávnými orgány.

Krajskému zastupitelstvu je v souladu se zákonem o krajích vyhrazeno koordinovat rozvoj územního obvodu kraje a schvalovat programy rozvoje svého územního obvodu. Jedním z nejdůležitějších nástrojů pro koordinaci rozvoje územního obvodu kraje je územní plán velkého územního celku, který se v současné době zpracovává. V rámci tohoto územního plánu mají zastupitelé kraje právě pravomoc postavit se i k otázkám rozsahu těžby hnědého uhlí u jednotlivých ložiskových území. Tady je nutné zdůraznit, že bez ohledu na to, jestli vláda této republiky schválí či neschválí pokračování platnosti tzv. ekologických limitů těžby hnědého uhlí, které v současné době platí do roku 2005, bude případné další pokračování těžby výhradně svázáno s naplňováním územních plánů obcí, které budou vycházet ze schváleného územního plánu VÚC Ústeckého kraje. Tento významný územně plánovací dokument bude pochopitelně v několika stupních zpracování s obcemi projednáván tak, aby došlo k souladu výhledových cílů Ústeckého kraje a jednotlivých obcí.

 

2. Těžba je v současné době ovlivněna především poptávkou po uhlí, které má jako energetický zdroj v České republice ještě stále nezastupitelné místo. Předpokládáme, že již v dohledné budoucnosti bude možno realizovat výrobu elektrické energie na takových technologických principech, které umožní šetrné využívání našich neobnovitelných přírodních zdrojů. Zde je nutno připomenout, že těžební společnosti se dnes snaží přistupovat k těžbě hnědého uhlí zodpovědně, uplatňovat jasná ekologická pravidla a přistupují na návrhy rekultivace území postižených těžbou takovým způsobem, aby ji bylo možné skloubit s dalším rozvojem Ústeckého kraje.

 

3. Zkušenosti například z Mostecka ukazují, že lze území poškozené těžbou účinně rekultivovat a revitalizovat. Zastupitelé Ústeckého kraje již několikrát upozornili na to, že v tomto případě nelze zajišťovat pouhou rekultivaci území dotčeného těžbou, ať už na bázi zalesňování, vytváření nových vodních ploch či vracení půdy zemědělské výrobě, protože krajina vytvářená pouze z hlediska naplňování potřebných rekultivačních prací nedává prostor pro další rozvoj regionu. Musí tedy dojít k revitalizaci, tedy znovuvytvoření území, která byla těžbou zdevastována. Krajinu je nutné vrátit lidem.

Pokud jde o finanční prostředky na obnovu území poškozeného těžbou hnědého uhlí v době před privatizací těžebních hnědouhelných společností. platí z pohledu Ústeckého kraje stejný požadavek, jako u 15 miliard korun uvolněných vládou na revitalizaci Severozápadních Čech: Stát desítky let tento region hrubě drancoval a musí se tedy ke svým dluhům přihlásit.

Dnešní plány rekultivací by měly být zajišťovány již uhelnými společnostmi, zabývajícími se těžbou hnědého uhlí po jejich privatizaci. Báňský úřad by v tomto případě měl stanovovat z každé tuny vytěženého hnědého uhlí takové prostředky do fondu rekultivací, aby bylo možno předepsané rekultivační práce provést. Většina plánů rekultivací, které se v současné době naplňují, již byla projednávána za období platnosti územních ekologických limitů těžby. To znamená, že rekultivace by měly být zajištěny tak, aby bylo možno těžbu ukončit v liniích vládou schválených územních ekologických limitů těžby. Ústecký kraj je přesvědčen, že pokud těžební organizace splní naplňování fondů rekultivací podle rozhodnutí příslušného správního orgánu a finanční prostředky na rekultivace nebudou postačovat, měla by se o potřebné dorovnání finančních zdrojů pro dokončení rekultivací postarat vláda této republiky.

 

4. Nejdůležitější je zajistit, aby energie vyráběná z hnědého uhlí byla co nejefektivněji vyrobena a co nejefektivněji využívána. Bude zapotřebí napřít síly do snižování energetické spotřeby a do úsporných opatření  u jednotlivých odběratelů energie.

Z hlediska možnosti využívání obnovitelných zdrojů energie má Ústecký kraj zajisté určité možnosti z hlediska využívání energie větru, biomasy, podzemních vod, ale i tyto druhy využívaných energií mají své územní limity. Pokud chceme založit alespoň část rozvoje Ústeckého kraje na rozvoj cestovního ruchu, je nutné v tomto území pečlivě zvažovat územní limity pro výstavbu větrných elektráren a plantáže rychle rostoucích dřevin, či rostlin pěstovaných výhradně pro jejich energetické využití. I zde budou mít nezastupitelnou úlohu územní plány obcí a v některých případech i vyhlášená evropsky chráněná území, v rámci systému NATURA 2000.

 

5.Ve snaze zlepšit kvalitu ovzduší v nejpostiženějších regionech ČR byla vypsána v první polovině devadesátých let celá řada programů vedoucích k výraznému zlepšení kvality ovzduší. Ústecký kraj je přesvědčen, že zdražování tzv. čistých energií, ke kterému dochází v současné době na základě rozhodnutí Regulačního úřadu, je velice kontraproduktivní a že by skutečně mohlo vést k plošnému zhoršování kvality ovzduší v některých oblastech Ústeckého kraje.

je ovšem třeba připomenout je, že za posledních deset let došlo i k výraznému zvýšení kvality spalovacích zařízení využívajících pevná paliva. Pokud si tedy dnes domácnost či jiný spotřebitel pořídí kvalitní zdroj tepla, lze spalovat i pevná paliva bez výrazného bezprostředního zhoršení kvality ovzduší na dotčeném území.

 

 

Vydala: Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 754, mobil 603 192 631

e-mail: zatecka.r@kr-ustecky.cz

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 29.10.2004 / 17.7.2006 | Zveřejnit do: 31.12.2004
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém