TISKOVÁ ZPRÁVA ze dne 21. 12. 2007
Jiří Šulc a Karl Noltze zlikvidovali v Českém Jiřetíně zrezivělé zbytky železné opony
Nová přeshraniční spojení v Ústeckém kraji se Svobodným státem Sasko slavnostně otevřeli v poledne v Českém Jiřetíně hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc, Karl Noltze, vládní prezident Chemnitz, Volker Uhlig, zemský rada Freibergu, Peter Haustein, starosta města Nauhausen, Věra Ličková, starostka obce Český Jiřetín a další hosté. Na hraničním mostě byla nejprve přestřižena stuha v saských národních barvách a hejtman s vládním prezidentem potom společně, za pomoci dělníků s autogenem, odstranili železnou bránu uzavírající komunikaci přes hraniční most. V Ústeckém kraji byla zlikvidována poslední překážka, bránící volnému pohybu mezi státy, sdruženými tzv. Schengenskou smlouvou.
„Je to skutečně historická událost. Zde, v Českém Jiřetíně odstraňujeme poslední zbytky zrezivělé železné opony. Dnes dáváme nový obsah slovu sousedé, společně začínáme novou kapitolu naší společné historie,“ řekl na místě hejtman Jiří Šulc. Na obnovení přeshraničního spojení v Českém Jiřetíně - Deutschgeorgentalu - Nauhausenu se přišlo podívat na dvě stovky lidí, hrála dechová hudba, bouchaly petardy a nechyběl přípitek šampaňským. „Nemáme obavy z otevření hranice, s Ústeckým krajem máme vynikající vztahy,“ pronesl ve své zdravici mimo jiné vládní prezident Noltze.
Od půlnoci z 20.prosince na 21. prosince je v Ústeckém kraji možné přejet státní hranici osobním automobilem na 21 místech. Z tohoto počtu přeshraničních silničních spojení je v 7 lokalitách možný průjezd vozidel s celkovou nosností do 7,5 t, kamionová doprava může opustit Ústecký kraj na Chomutovsku, Ústecku a Děčínsku. Novinkou k 21. prosinci je mezinárodní tranzit kamionové dopravy bez omezení přes hraniční přechod Hora Sv. Šebestiána – Reitzhaim na silnici I/7. K dalším novinkám pak patří změny některých turistických stezek v místa, která je možné přejet automobilem s celkovou nosností do 3,5 t. Jedná se o lokality, kde vede z jedné země do druhé komunikace, která zůstala i přes násilné uzavření hranic v 30. až 50. letech 20. století zachovalá natolik, aby tam automobil projel. V těchto lokalitách, a také na stávajících hraničních přechodech, na silnicích ve správě Ústeckého kraje, zajistila krajská Správa a údržba silnic v regionu odpovídající dopravní značení, vymezující kategorii vozidel, která budou silnice používat. Výměny dopravního značení provedly také obce nebo správce silnic I. tříd, Ředitelství silnic a dálnic ČR. Náklady kraje na výměnu dopravního značení na obnovení silničního spojení našeho regionu se Saskem představovaly přibližně 1,468 milionu korun, Správa a údržby silnic Ústeckého kraje uvedla, že k 20. prosinci bylo osazeno 296 dopravních značek. Ústecký kraj také realizoval opravu komunikace na silnici Varnsdorf (Žitavská) – Großschönau v hodnotě cca 6,5 milionů korun. Další investiční akce budou zahájeny na jaře 2008 na dalších místech, na krajských silnicích budou prováděny opravy k zlepšení kvality silničního povrchu a šířkového uspořádání a opravy hraničních mostů, které chce Ústecký kraj hradit společně se SRN. Na plánované investice v lokalitách České Hamry – Hammerunterwiesenthal, Brandov – Olbernhau, Hora Svaté Kateřiny – Deutschkatharinenberg, Nová Ves v Horách – Deutschneudorf, Lobendava /Severní – Steinigtwolmsdorf a Jiříkov – Ebersbach má Ústecký kraj připraveno v roce 2008 přibližně 14,2 milionů korun. Zahájení investičních akcí v Hoře Svaté Kateřiny a v Brandově však předpokládá uzavření dohod s obcemi. Opravy související s obnovou silničních přeshraničních spojení budou prováděny i v dalších letech a celkem si v období 2007 – 2009 mohou vyžádat 60 milionů korun.
Ústecký kraj na své hranici vytipoval z více než stovky míst 45 lokalit, kde by podle dobových záznamů bylo teoreticky možné přeshraniční silniční spojení obnovit. V řadě míst však silniční přeshraniční provoz k 21. prosinci 2007 obnoven není. Mimo jiné kvůli zamítavým stanoviskům samospráv v jedné nebo v druhé zemi, nebo kvůli pravidlům jedné nebo druhé země pro ochranu přírody, případně kulturního dědictví.
Silniční přeshraniční spojení v Ústeckém kraji k 21.12.2007
Vejprty – Bärenstein |
Vozidla do 7,5 t |
|
Hora Svatého Šebestiána – Reitzenhain |
bez omezení |
|
Kalek – Rübenau |
Vozidla do 3,5 t |
|
Nová Ves v Horách – Deutschneudorf |
Vozidla do 3,5 t |
|
Mníšek - Deutscheinsiedel |
Vozidla do 3,5 t + autobusová doprava |
|
Český Jiřetín - Deutsch-Georgental |
Vozidla do 3,5 t |
|
Cínovec – Altenberg |
Vozidla do 7,5 t +BUS |
|
Moldava - Neurehefeld |
vozidla do 3,5 |
|
Cínovec – Zinwald |
Vozidla do 3,5 t + BUS |
|
Petrovice – Bahratal |
Vozidla do 3,5 t + autobusová doprava |
|
Hřensko – Smilka |
vozidla do 3,5 t + BUS |
|
Dolní Poustevna - Sebnitz/Soběnice |
vozidla do 3,5 t |
|
Rožany – Hohberg |
vozidla do 3,5 t+BUS |
|
Jiříkov – Ebersbach |
vozidla do 3,5 t +BUS |
|
Jiříkov - Neugersdorf/Hauptstraße |
vozidla do 3,5 t +BUS |
|
Rumburk - Seifhennersdorf |
vozidla do 3,5 t |
|
Rumburk - Neugersdorf |
veškerá doprava |
|
Varnsdorf (Žitavská) - Großschönau |
vozidla do 7,5 t + BUS |
|
Krásný Les (D8) |
Bez omezení |
|
Varnsdorf - Seifhennersdorf |
vozidla do 7,5 t + BUS |
|
Hora Svaté Kateřiny – Deutschkatharinenberg
|
vozidla do 3,5 t |
|
Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení tiskových informací
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 788
janacik.f@kr-ustecky.cz
Nauhausenští navštívili Český Jiřetín na koních
Jako první si obnovené silniční spojení v Českém Jiřetíně vyzkoušel služební Superb s krajskou vlajkou
Karl Noltze převzal od hejtmana Jiřího Šulce pamětní list
Zprovoznění silničního spojení bylo pro místní obyvatele událostí
Sousedům, starostce Českého Jiřetína Věře Ličkové a starostovi Nauhausenu Peteru Hausteinovi, bránila v obnovení silničního provozu jen zelenobílá stuha
Poslední překážku volného pohybu mezi státy zlikvidovali (zleva) Karl Noltze a Jiří Šulc
"Likvidujeme poslední zbytky zrezivělé železné opony," řekl hejtman Jiří Šulc v Českém Jiřetíně