TISKOVÁ ZPRÁVA ze dne 8.9.2006
Jiří Šulc : Nevyhlášená stávka zmátla odboráře, zaměstnavatele i cestující
Ústecký kraj je nucen reagoval na tvrzení předsedy Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka uvedeného ve včerejší zprávě ČTK, ve které je uvedeno, že: "Výpověď smlouvy s ČSAD je projev bezcharakternosti a přezíravosti ústeckého hejtmana Jiřího Šulce. Ještě před několika dny říkal, že smlouvy jsou závazné pro obě strany. Nyní porušuje zákony tím, že provozuje zdarma příležitostnou dopravu a snaží se zlikvidovat konkurenci."
Je těžké pochopit, co pan Pomajbík svými výroky myslí. Na začátku srpna 2006 byla vyvolána bezprecedentní krize veřejné linkové dopravy, když společnost Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK) zneužila své postavení a náhle přerušila provoz na více než 2000 spojích. Ústecký kraj reagoval okamžitě a tentýž den objednal v souladu s platnými smlouvami plnění závazku veřejné služby od společnosti ČSAD Česká Lípa. Tato společnost však svým závazkům nedostála a dopravní služby neposkytla, přestože pouze několik dnů předtím informovala Ústecký kraj o svém připravenosti zahájit provoz dne 1.8. 2006.
Ústecký kraj se za této situace spoléhal na to, že ČSAD Česká Lípa bude plnit tedy své závazky nejpozději 9.9. 2006. Toto datum dopravce uvedl jako závazný termín, kdy je připraven zahájit provoz objednaných spojů. Toto očekávání se bohužel ukázalo jako nesprávné. Společnost ČSAD Česká Lípa zpochybnila závaznost uzavřených smluv, mařila probíhající licenční řízení, nepožádala o schválení nezbytných jízdních řádů, vynucovala si změnu řádně vysoutěžených smluvních podmínek a nereagovala na výzvy, aby potvrdila svoji připravenost smluvní závazky nejpozději k datu 9.9. 2006 splnit.
Ústecký kraj nemohl dále nečinně čekat na další porušování povinností ze strany ČSAD Česká Lípa, jehož následky by nesly desetitisíce občanů Ústeckého kraje. Plnění smluv je vždy závislé na dvou stranách a společnost ČSAD Česká Lípa toto plnění odpírala. Nebyla tedy jiná možnost než smlouvy vypovědět a hledat řešení zajištění dopravní obslužnosti v Ústeckém kraji bez účasti této společnosti. Toto řešení bude mít formu veřejné linkové dopravy, příležitostná doprava je zajišťována pouze v rozsahu nezbytném k překlenutí kritického období, které bylo vyvoláno protiprávním jednáním ČSAD Česká Lípa a její sesterské společnosti DPÚK.
Je proto s podivem, proč pan předseda Odborového svazu dopravy kritizuje vedení Ústeckého kraje a nikoliv zaměstnavatele svých odborářů. Rada kraje rozhodla o kritizovaném ukončení smluvní spolupráce s ČSAD Česká Lípa v době, kdy odboráři odmítali odvolat hrozbu své stávky a vyčkávali, zda kraj ustoupí požadavkům jejich zaměstnavatele. To také nabízí odpověď na otázku, proč vlastně odbory ve středu (6.9.2006) vyčkávaly s odvoláním své stávky. Rada kraje zajistila doručení výpovědi smlouvy společnosti ČSAD Česká Lípa ještě ve středu večer. To, že odbory stávku ve středu ve večerních hodinách odvolali není tedy zřejmě projevem jejich náhlé snahy nevyhrocovat situaci v dopravě, ale projevem praktického přístupu, i když by mohlo jít i o reakci na vyjádření hejtmana Ústeckého kraje, že jejich stávku považuje za nezákonnou.
připravila : Šárka Roudnická, tisková mluvčí
kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení informací a vnějších vztahů
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 756, 737 203 663
roudnicka.s@kr-ustecky.cz
.