Orientační nabídka


 

Jiří Šulc: Vláda s kraji nespolupracuje

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Odpověď pro Hospodářské Noviny
 

 
 

ODPOVĚĎ NA DOTAZ Hospodářské Noviny (David Macháček a Petr Holub) ze dne 30.6.2005

 

Dotaz (v původním znění):

Vážený pane hejtmane,

 

po středečním vystoupení Jiřího Paroubka na Žofínském fóru připravujeme s kolegou Petrem Holubem do pondělního vydání Hospodářských novin následující téma:

 

Chceme porovnat aktuální vládní priority a strategii s tím, jaká vládní politika by nejvíce vyhovovala krajům. Chceme zjistit, co z nynějších Paroubkových představ může být pro regiony užitečné, kde se vládní záměry shodují s vašimi a kde naopak jsou vaše strategie a žebříčky priorit odlišné.

Bez Vaší pomoci takové téma vzniknout nemůže. Proto vám posíláme tento dotazník a chceme vás požádat, zda byste si našli chvíli času a napsali nám do pátečního večera (nebo do nedělního poledne) vaše postřehy.

 

Děkujeme za cennou pomoc.

 

1) Jiří Paroubek uvedl, že do rozvoje infrastruktury by měly nyní proudit stovky miliard. Existuje již nyní koordinace krajských plánů na rozvoj např. silnic a dálnic s vládními představami? Už jste vy sami ve vašem kraji realizovali podobné akce prostřednictvím Public Private Partnership (PPP)? Myslíte si, že vláda může krajům pomoci s využíváním PPP? Co byste od vlády potřebovali, aby PPP fungovalo lépe? A co by podle vás bylo nejúčinnější pro dobudování infrastruktury?

 

2) Jiří Paroubek dále uvedl, že podobným způsobem bude stát investovat do bytové výstavby a že bude podporovat novou družstevní výstavbu bytů. Otázky jsou opět stejné – umíte si tady představit účinnou spolupráci vlády a krajů? Nebo máte na zlepšení bytové otázky jiný recept? Co ve vašem kraji funguje?

 

3) Jiří Paroubek chce do ČR přivést další velké investory (typu Toyota v Kolíně). Jaká je ve vašem regionu situace s nabídkou/poptávkou míst v průmyslových zónách? Potřebujete ve vašem kraji „velké“ investory? Nebo by vám více vyhovovalo „více středních“ firem? Co podle vás může skutečně investory přilákat?

 

4) Můžete prosím uvést, jak „hodně“ či „málo“ se i v jiných oblastech (zdravotnictví, školství, sociální péče, problémy venkova, kultura, podnikání) shoduje vaše krajská strategie a priority s vládním programem současného premiéra? Pomohou nám jakákoliv upozornění a příklady toho, kde se kraj a stát dobře doplňují a kde naopak stojí proti sobě.

 

Odpovědi Jiřího Šulce:

1. „Neexistuje žádná koordinace mezi zájmy regionu a Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD) v záležitosti výstavby dálnic a silnic. Ministerstvo dopravy ČR (MD) a ŘSD si léta tvoří „své“ koncepce a na zájmy regionu nedbají. Dálnice D8 a rychlostní silnice R7 měly být do vstupu ČR do EU už zprovozněny, tj. v květnu loňského roku. Současnost je ale úplně jiná, dokončení dálnice D8 nelze, vzhledem k vývoji v soudních přích vedených ekologickými organizacemi, očekávat dříve než v roce 2008, či spíše v roce 2011 a dokončení R7 se dokonce nedočkáme dříve než za deset let. Řešení samozřejmě musí přijít a z mého pohledu jsou v současné situaci nezbytná, jednoduchá a pro někoho možná razantní. Je potřeba zrušit ŘSD jako organizaci, ta nyní poškozuje zájmy občanů Ústeckého kraje. Prospělo by také zrušení Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) s tím, že by tento fond byl přetvořen do odboru MD ČR. A že chybí peníze? Naplnění rozpočtu MD ČR (SFDI) lze dosáhnout jednoduše - transferem minimálně 70 % vybrané daně z uhlíkatých paliv do tohoto fondu, a zbytek může být alokován do ochrany životního prostředí (protože silnice životní prostředí poškozují), do zdravotnictví (na silnicích se zraňují lidé) a sociální sféry (na silnicích lidé umírají nebo jim nehody působí trvalé zdravotní následky). Není zkrátka žádný důvod, aby se těmito vybranými penězi saturoval děravý státní rozpočet v jiných oblastech. Bez řádné legislativy jsou projekty PPP na vládní úrovni odsouzeny do role typu dálnice z Brna do Ostravy, kdy celá akce byla velmi prapodivná a zamlžená.“

 

2. „Pan premiér těmito výroky představuje cestu, která je v rozporu s komunitárním právem, horní hranice dotace je jen do 100 tisíc €!. Je potřeba přijmout zákon o neziskových bytových společnostech, které by fungovaly podobně jako akciové společnosti, ovšem osvobozené od daňových povinností budou-li zpětně investovat v oblasti bytové výstavby. Neříkám, že v naší zemí není zapotřebí výstavba bytů, ovšem žádná ze socialistických vlád se zatím neuměla řádně vypořádat alespoň s narovnáním pokřiveného trhu s byty už existujícími a setrváváním na regulovaném nájemném dokonce dohnala tisíce vlastníků bytů a domů k podání žalob ve Štrasburku. Byl sice prezentován návrh na deregulaci nájemného, ale ten je opět svou polovičatostí nicneřešící a páni ministři by měli začít střádat na pořádné odškodné.“

 

3. „V kraji skutečně potřebujeme alespoň jednoho velkého investora a pro takového je připravena strategická průmyslová zóna TRIANGLE o rozloze 300 ha. Neměl by to však už být investor z oblasti automobilové výroby. Jednostranné zaměření velké části české ekonomiky na jeden výrobní sektor nese velké riziko destabilizace v okamžiku poklesu odbytu osobních aut a důsledky této jednostrannosti v severních čechách dodnes pociťujeme po útlumu hornictví. Měl by to být investor v oblasti špičkových HI-TECH technologií s důrazem na propojení s výzkumem, vývojem a vzděláváním na úrovni vysokoškolských technických nebo v jiném slova smyslu odborných oborů.

Pro všechny ostatní malé a střední investory postačí snížení daní, snížení daňových odvodů z ceny práce, zjednodušení byrokracie úřadů a zlepšení činnosti soudů.

 

4. „Další oblasti nelze shrnout do jedné jednoznačné odpovědi. Zasahování státu do činnosti krajských příspěvkových organizací, nemocnic, zařízení sociální péče nebo škol nemá obdoby a s příchodem nové vlády změna k lepšímu nenastala. Vezměme si úvodem jako příklad nemocnice. Nařízené navýšení platů v pěti krajem zřizovaných nemocnicích, na které jsme pochopitelně žádné peníze ze státního rozpočtu nedostali, stálo občany Ústeckého kraje 135 milionů korun. Celou tuto částku musí nemocnice ušetřit a protože už nemají kde brát, zákonitě se to odrazí v poskytované zdravotní péči. Zdravotnická zařízení zkrátka mají konstantní příjmy a co vyplatí navíc na mzdách, to pochopitelně musí ušetřit na provozních nákladech a tak občané Ústeckého kraje platí a platí a pokud potřebují ošetření, nemusejí ho, a není to vina krajské samosprávy, dostat v kvalitě jakou právem požadují. A i v dalších resortech se naše záměry s těmi vládními rozcházejí. Pokud si vezmu školství o jehož směřování a koncepci máme zcela jasné představy, tím že nebylo zahrnuto do novely zákona o rozpočtovém určení daní je naprosto mimo kontrolu samosprávných orgánů. Jiným důsledkem negativního působení vlád pro život v Ústeckém kraji je vylidňování a stárnutí venkovských nebo horských oblastí, v sociální oblasti zase můžeme jen udiveně kroutit hlavami nad takovými paskvily, jakým byl nedávný návrh zákona o neziskových organizacích, který legislativní rada vlády doslova smetla pod stůl a s kterým jsme v podstatě už na úrovni krajů počítali. Konkrétně v oblasti sociální péče je centrem pozornosti státu lůžko v ústavu, nikoliv člověk a jeho zdravotní  či sociální postižení. Stát se chová k zdravotně či duševně postiženým vyloženě asociálně, zatímco různí zneužívatelé různých dávek a vyžírkové zažívají zlaté časy a v létě mají na cesty k moři. A když se zmíním o ještě o jedné oblasti, takzvané podpoře podnikání, musím jen konstatovat, že slovo podnikatel má ve společnosti pejorativní nádech a pro státní orgány je terčem jejich kontrol nebo teroru – to je pochopitelně stav, s nímž jsem jako hejtman Ústeckého kraje hrubě nespokojen. Sliby levicových vlád zní mnoha uším v krajích vždy sladce a mámivě. Vládní priority a strategie jsou vždy plné líbivých gest – čím sladší, tím lepší. Mám ale silný pocit, že po té přeslazené limonádě nás všechny bude hodně brzo bolet žaludek. Kdy nám naši představitelé konečně nalijí čistého vína, řeknou nám pravdu a začnou nabízet a prosazovat ozdravná a tolik potřebná, byť krátkodobě nepopulární opatření?“

 

Vydala: Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 754, mobil 603 192 631

e-mail: zatecka.r@kr-ustecky.cz

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 4.7.2005 / 13.7.2005 | Zveřejnit od-do: 4.7.2005-4.8.2005
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém