Komise pro sociální záležitosti Asociace krajů ČR v průběhu roku 2011 opakovaně upozorňovala na nepřipravenost tzn. sociální reformy I., kterou připravilo Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR. I přes nesouhlas většiny dotčených orgánů v rámci připomínkového řízení k zákonům, jež tvoří tzv. sociální reformu I., byly tyto změny schváleny.
Sociální reforma I. zásadně mění systém vyplácení sociálních dávek bez bližší přípravy na tuto změnu, navíc je v plném rozporu s reformou veřejné správy, jejímž základním smyslem je decentralizace (tedy přenesení kompetencí ze státní správy na územní samosprávu v maximálně dosažitelné míře) a dekoncentrace (tedy přenesení kompetencí ve výkonu státní správy z ústřední úrovně na správní stupně subordinačně nižší v maximálně dosažitelné míře,
tedy v podmínkách spojeného modelu na krajský, resp. obecní stupeň samosprávy).
Na základě desetileté zkušenosti s praktickým fungováním spojeného modelu lze potvrdit,
že jeho zavedení se jeví v podmínkách veřejné správy České republiky jako optimální. Naopak nelze považovat za vhodnou cestu vytváření specializovaných správních úřadů v území, což je systém pro adresáty veřejné správy nejméně přehledný a z hlediska financování a organizačního zajištění zcela neefektivní.
Komise pro sociální záležitosti Asociace krajů ČR dále upozorňuje, že v rámci tzv. delimitace došlo k přechodu některých zaměstnanců obecních úřadů na krajské pobočky úřadu práce. Tito zaměstnanci se nyní, díky naprosté nepřipravenosti reformy, ocitají v extrémně zátěžových situacích.
Miloslav Čermák, předseda Komise Rady Asociace krajů ČR pro sociální záležitosti
Pavel Petráček, místopředseda Komise Rady Asociace krajů ČR pro sociální záležitosti
Mgr. Ivana Stráská, místopředsedkyně Komise Rady Asociace krajů ČR pro sociální záležitosti