Odpověď pro Elišku Cesarovou, ČTK (
Dotaz (v původním znění):
a) Dne 27. září začal platit zákon, který zakazuje krajům převádět nemocnice na obchodní společnosti. 4. října zveřejnil na úřední desce Ústecký kraj výběrové řízení na obsazení funkcí ředitelů k založení připravovaných akciových společností Ústeckého kraje - Nemocnice Děčín, Chomutov, Most, Teplice a Ústí nad Labem. Nerozumím vazbě ....na obsazení funkcí ředitelů k založení připravovaných akciových společností.... Čeho tedy mají být ředitelé od 1. ledna 2006?
b) Nepřipravuje se kraj k porušení přijatého zákona?
c) Pokud spoléhá na Ústavní soud, byla již podána stížnost?
d) Čeho budou vybraní zájemci řediteli, pokud to Ústavní soud nestihne do 1. ledna 2006?
Odpověď:
a) Dle zákona o ochraně veřejného zdraví a o změně některých zákonů (zákon č. 392/2005 Sb.) nesmí územní samosprávný celek do přijetí zákona o veřejných neziskových ústavních zdravotnických zařízeních převést stávající zdravotnické zařízení do formy obchodní společnosti a ani nesmí jeho provozování svěřit obchodní společnosti jinak vytvořené. Ústecký kraj v současné době připravuje založení nových akciových společností, které budou provozovat nestátní zdravotnická zařízení, což je zcela v souladu s platnými právními předpisy.Proto Ústecký kraj vypsal výběrové řízení na obsazení míst ředitelů těchto budoucích akciových společností Ústeckého kraje. Podmínky výběrového řízení pochopitelně pamatují i na případ, že tyto akciové společnosti nebudou k 1. 1. 2006 existovat a uchazečům je tato informace sdělena touto formou: „Vyhlašovatel důrazně upozorňuje, že výběrové řízení je vyhlašováno s odkládací podmínkou spočívající ve skutečnosti založení a vzniku výše uvedených akciových společnosti, které ke dni vyhlášení tohoto výběrového řízení dosud nejsou založeny. V případě, že k nedojde k založení a vzniku do 1.1.2006, nedojde též k naplnění odkládací podmínky a funkce ředitele/ky akciových společností nemůže být obsazena. Uchazeč tím, že podá přihlášku na toto výběrové řízení je s těmito skutečnostmi srozuměn.“
b) Ústecký kraj a jeho představitelé plně dodržují všechny platné a účinné právní předpisy. Jak vyplývá z dostupných právních stanovisek renomovaných právníků, je samotný zákaz převodu a svěření zdravotnického zařízení něčím, co je v případě provozování zdravotnických zařízení procedurou zřejmě nemožnou. Veškeré připravované kroky Ústeckého kraje jsou v souladu s platnými právními předpisy.
c) Představitelé Ústeckého kraje se o novele zákona o ochraně veřejného zdraví vyjádřili jako o protiústavní, protože zasahuje do zaručeného práva kraje na samosprávu a do jeho vlastnických práv . Zastupitelstvo Ústeckého kraje schválilo změnu způsobu organizace a zabezpečení poskytování zdravotní péče z nemocnic, které jsou dosud příspěvkovými organizacemi Ústeckého kraje, na akciové společnosti, a to za přesně vymezených podmínek. , Vedení kraje činí veškeré kroky k naplnění tohoto usnesení. V současné době je připravován, a zastupitelstvu kraje má být 26. října 2005 předložen ke schválení, podnět k podání ústavní stížnosti, s požadavkem na zrušení dotčených ustanovení zákona o ochraně veřejného zdraví, konkrétně § 99a.
d) viz a)
připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení informací a vnějších vztahů
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 788
janacik.f@kr-ustecky.cz