„Máme vážné obavy, že reforma v této podobě dopadne na obce, kraje a v prvé řadě na občany. Dostupnost služeb jak živnostenských, stavebních a dopravních úřadů, tak výplata různých druhů dávek se již nebude uskutečňovat na obecních úřadech tak jako dosud, ale výplatu dávek bude nově provozovat Úřad práce ČR, na jehož pobočky přijdou noví ministerští úředníci,“ uvedla radní. V praxi to znamená především posilování státní správy na úkor samospráv. Lidé budou muset cestovat na úřady po celém regionu. „Toto považujeme za krok zpět a budeme se spolu se starosty ve Svazu měst a obcí ČR těmto nesystémovým změnám bránit,“ dodala Jana Ryšánková.
Druhý problém vidí v tom, že některé obce již mají vlastní účinný systém výplaty sociálních dávek. Jejich úředníci mají informace o jednotlivých žadatelích, znají jejich rodinnou a materiální situaci a podle toho se snaží zabránit zneužívání dávkového systému. Navíc tyto informace jsou propojeny s bytovou politikou obcí i se sociálním bydlením. „Po přechodu agendy na úřady práce o tyto informace o svých občanech města a obce přijdou. Nebude to dle mého ku prospěchu věci a určitě to nepovede ke snižování výdajů státu. Navíc každá takto rozsáhlá reforma něco státní pokladnu stojí,“ řekla radní. Stanovisko krajů a výzva ke spolupráci byly prezentovány na nedávném setkání starostů a primátorů v Ústeckém kraji s hejtmankou Janou Vaňhovou.
Úřady práce již dnes vyplácí přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, rodičovský příspěvek, porodné, pohřebné a dávky pěstounské péče. Na obecní úřady obcí s pověřeným obecním úřadem si lidé chodí pro příspěvek na živobytí, mimořádnou okamžitou pomoc, doplatek na bydlení, příspěvek nevidomým na krmivo pro vodícího psa a příspěvek na užívání bytu a garáže. V obcích s rozšířenou působností je vyplácen příspěvek na péči, mimořádná okamžitá pomoc osobám ohroženým sociálním vyloučením, jednorázové příspěvky na opatření zvláštních pomůcek, příspěvek na úpravu bytu, příspěvek na zakoupení, celkovou opravu a zvláštní úpravu motorového vozidla, příspěvek na provoz motorového vozidla, příspěvek na individuální dopravu a průkazy TP, ZTP a ZTP/P.
Členové SK AKČR žádají o schůzku, na níž budou podrobně seznámeni se skutečnými cíli, ekonomikou a obsahem reformy. Především se jedná o zodpovězení následujících otázek:
Jaké budou ekonomické náklady takové reformy?
Jaký dopad bude mít převod agend sociálních odborů z obcí a krajů na úřady práce na zaměstnanost?
Jaký dopad bude mít tento krok na dostupnost pro občany?
Jak tyto záměry MPSV korespondují s dosud platným zákonem, který stanovuje rok 2012 jako rok přechodu dotačního řízení v oblasti sociálních služeb na kraje?
Je tento krok v souladu se záměrem reformy veřejné správy z roku 2002 – přiblížit veřejnou správu občanům? Není pokusem o další centralizaci státní moci?
Připravila:
Bc. Alena Tichá
oddělení tiskových informací
Kancelář hejtmana Ústeckého kraje
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
Tel.: 475 657 741, ticha.a@kr-ustecky.cz,
www.kr-ustecky.cz