Záměrem výstavy je představit výsledky projektu na české straně a spolupráci mezi Ústeckým krajem a Vysokou školou výtvarných umění Drážďany (Hochschule für Bildende Künste Dresden). Společné česko-německé aktivity a výměna poznatků a zkušeností jsou zaměřeny na vědecký výzkum, záchranu a propagaci kulturního dědictví z období pozdního středověku v krušnohorské hornické oblasti. Projekt tak vznikl a do roku 2019 probíhal jako podpora česko-německého úsilí o zápis Hornického regionu Krušnohoří / Erzgebirge na Seznam světového dědictví UNESCO. Výstava je zaměřena na umělecký vývoj česko-saského pomezí v době největšího rozmachu krušnohorské těžby. Zdejší pohyblivá hranice nijak nebránila intenzivní kulturní výměně a na poli vizuálního umění se prakticky ztrácí. Kulturní a ekonomické propojení české a saské strany hraničních hor tak dokládá význam jednotné Evropy a společného evropského prostoru.
Ústředním symbolem vzájemné česko-německé spolupráce se stalo tondo sv. Anny Samotřetí ze sbírky Oblastního muzea a galerie v Mostě, restaurované na Vysoké škole výtvarných umění Drážďany. Řezba původně tvořila výzdobu svorníku klenby severní předsíně děkanského kostela Nanebevzetí Panny Marie v Mostě. Kostel sám je pojítkem severozápadních Čech se saským Krušnohořím, neboť odtamtud k jeho stavbě a výzdobě přicházeli nejen umělci a řemeslníci, ale také nemalá finanční podpora na jeho vybudování.
Autorka a kurátorka výstavy: Jitka Šrejberová
Výtvarné řešení výstavy: Pavel Koch