Tisková zpráva ze dne 29. listopadu 2013
Starostové odsud i z jiných částí obou krajů se dozvěděli návrh řešení – uzavřít silnici druhé třídy,která je z půlky v majetku obou krajů, v době od 22. hodiny večerní do 6. hodiny ranní pro tranzitní nákladní dopravu nad 12 tun. Návrh společně předložili radní obou krajů pro dopravu – Jaroslav Komínek z Ústeckého a Vladimír Mastník z Libereckého kraje. Navržené dopravní omezení vstoupí v platnost až po rozhodnutí správního orgánu a představitelé samosprávy do procesu budou ještě mít možnost vstupovat. Přínos, kterým by mělo být alespoň částečné zklidnění dopravy na silnici,která není pro tranzitní dopravu stavěna, ale dopravci ji z ekonomických důvodů stále častěji využívají používají ji jako náhradní trasu k silnicím v majetku státu (I/9, I/15, I/13), bude vyhodnocen až poněkolika měsících od nabytí účinnosti.
Pracovní jednání, s místy bouřlivou diskusí především starostů sídel u II/262, ale také od „jedniček“, kde se zase představitelé samosprávy obávají zvýšení počtu kamionů, začalo prezentací dopravního průzkumu, který objednaly oba kraje. Ten na předmětné trase provedla společnost B & C – Dopravní systémy s. r. o. ve dnech 2., 4. a 6. září l. r.. Čísla ze směrového dopravního průzkumu byla zajímavá, například denně projede v těsné blízkosti domů v Březinách, Benešově n. Pl., Františkově n. Pl., Žandově, Stružnici a dalších obcích u „dvojky“ s č. 262 v obou směrech až 485 kamionů přes den a dalších téměř 250 v noci. Jak řekl spoluautor studie dr. Pavel Beneš, asi 80 % z vozidel, která tvoří tzv. zbytný tranzit, přitom zásobuje automobilku v Mladé Boleslavi. Města mezi Děčínem a Českou Lípou tedy pro ně nejsou zdrojem ani cílem a de facto sem vůbec nepatří. Zmíněná studie navíc analyzovala situaci i na trasách, které přivádějí dopravu k II/262, a to v několika uzlových bodech.
Zmíněné rozhodnutí není elegantním řešením, jak z pléna zaznělo, tím by bylo úplné uzavření dopravy pro kamiony, postavení obchvatů v mnoha městech, nové státní páteřní komunikace (alespoň zahájení projektů), urychlené dokončení dálnice D8 a podobně.
Návrh obhajoval Jaroslav Komínek, jenž mimo jiné také řekl: „V tuto chvíli je náš návrh jediným možným řešením. Víme, jak je situace složitá a pro samosprávy citlivá. Proto jsme se s představiteli obcí už opakovaně sešli a mohu také říci, že je to poprvé v historii krajů, kdy se Ústecký a Liberecký kraj spojily k řešení jednoho problému dopravní situace mezi oběma územími. Jiný společný konsensus jsme nenalezli.“
Mail: sebesta.z@kr-ustecky.cz
Pracovní jednání uvedl Jindřich Franěk, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství
Krajského úřadu Ústeckého kraje.
Zprava jsou na snímku radní ÚK Jaroslav Komínek, radní LK Vladimír Mastník
a Jan Čáp, vedoucí odboru dopravy z Krajského úřadu Libereckého kraje.
Vlevo je při prezentaci výsledků dopravního průzkumu Pavel Beneš.
Jednání se v benešovském kinu zúčastnilo několik desítek starostů.