Orientační nabídka


 

Názor Jaroslava Foldyny, zástupce hejtmana Ústeckého kraje, k budoucnosti a ekonomice vodní dopravy

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
 

 
 

Zpracováno dne 2.8.2002

Názor Jaroslava Foldyny, zástupce hejtmana Ústeckého kraje, k budoucnosti a ekonomice vodní dopravy

Ochránci přírody proti přírodě a lidem   

Zlepšení plavebních podmínek na Labi v úseku Ústí nad Labem-Střekov po státní hranici-Hřensko - tak se nazývá schválený vládní materiál. Předpokládá vybudování dvou plavebních stupňů, jeden v Malém Březně u Ústí nad Labem a druhý v Prostředním Žlebu u Děčína.

Česká republika  investovala do splavnosti Labe miliardy korun - od Pardubic, přesněji řečeno od Přelouče - až po ústecký Střekov je Labe moderní mezinárodní vodní dálnicí. Ale od Střekova po státní hranici ve Hřensku není ničím jiným, než polní cestou! V tomto úseku je po většinu roku Labe nesplavné pro nedostatek vody, a právě to řeší ony dva plavební stupně.

Řeka Labe je podle mezinárodní smlouvy mezinárodní řekou a spojuje nás s celou Evropou. V německém Magdeburku vodními kanály jak se západní částí Evropy, tak s východní, dále po proudu Labe s námořním přístavem Hamburk a Lubeck. Obchod s těmito částmi Evropy znamená pro českou ekonomiku ročně vývoz a dovoz 5 miliónů tun zboží. Kvůli špatným plavebním podmínkám ale musí 4 milióny tun zboží cestovat po železnici. Touto cestou stojí českou ekonomiku každá přepravená tuna asi 18 EUR - dalšími 18 EUR dotuje Německá spolková republika německé dráhy, které tuto přepravu zajišťují, aby byly vůči české vodní dopravě konkurenceschopné. Doprava tuny zboží po vodě, jsou-li dobré plavební podmínky, ale stojí českou ekonomiku pouze 12 DM. Tyto číselné argumenty jsou sice přesvědčivé, ale bohužel kvůli neřešeným plavebním podmínkám se ve zmíněném úseku Labe Střekov –Hřensko, státní hranice převáží pouhý jeden jediný milión tun zboží.

Oč tedy jde?

Nebudou-li na Labi ony vodní stupě, padne česká vodní doprava, a nejde tady o jeden konkrétní podnik, ale o jeden konkrétní segment české dopravy. Dá se očekávat, že německá spolková vláda přestane německým dráhám vyplácet dotaci 18 EUR, aby byla konkurenceschopná. A česká vodní doprava padne... Každou po silnici vyvezenou či dovezenou tunu zaplatí český průmysl celkovými náklady 35 EUR, zhruba tedy bude naše ekonomika zatížena o 3 miliardy vyššími náklady na dovoz a vývoz. A právě o to jde!

Zajímá tzv. ochránce přírody, že bude a je poškozována příroda stovkami vlaků a tisícovkami kamionů, když existuje téměř „čistá“ vodní doprava?

Bude ještě konkurenceschopný český chemický průmysl, který své suroviny pro výrobu vozí  zejména po Labi?

Bude pád vodní dopravy jedním z hřebíků do rakve českých zemědělců, neboť i pro ně je vodní doprava významným přepravcem?

Nezmiňuji se o tisícovce lidí, kteří jsou se svými rodinami přímo na vodní cestě závislí…

Oč tedy jde tzv. ochráncům přírody, kdo je platí? Že by jako ti, co bojují proti Temelínu, dostávali peníze z podivných nadací, které naplňují přepravci, pro které bude likvidace labské vodní cesty výhodná?

Já doufám, že jedinou záchranou bude česká vláda, placená z daní občanů a českého průmyslu. Obrátím se proto na ni s žádostí o udělení výjimky podle § 43 zákona 114. To je poslední možnost pro vodní dopravu i pro český průmysl. Bude-li vláda souhlasit, jistě to ocení lidé nejen v Děčíně a Ústí nad Labem.

 

Vydala: Mgr. Romana Konečná, tisková mluvčí Ústeckého kraje

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 2.8.2002 / 2.8.2002 | Zveřejnit od-do: 2.8.2002-2.11.2002
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém