Orientační nabídka


 

Názor Ústeckého kraje na změnu v systému vyplácení dotací poskytovatelům sociálních služeb

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Odpověď pro M.Jenčíkovou, TV Prima
 

 
 

Odpověď pro M.Jenčíkovou, TV Prima ze dne 26. 4. 2007

 

Dotaz (v původním znění):

Ministerstvo práce a soc. věcí uvažuje, v souvislosti s plánovanou novelizací zákona o sociálních službách, o změně v systému vyplácení dotací poskytovatelům sociálních služeb v území. Změna spočívá v záměru převést veškeré finanční prostředky, jenž procházely rozpočtem Ústeckého kraje přes KÚÚK - odbor sociálních věcí a zdravotnictví, do samostatné působnosti krajů, tedy aby o příjemcích dotace rozhodovala krajská zastupitelstva.

 

Jaký je váš názor?

 

Odpověď:

Návrh novely zákona předložený ministerstvem považujeme za nevyhovující. Domníváme se, že současná praxe, zakotvená v platném znění zákona o sociálních službách, vyhovuje. 

 

Zásadní připomínky:

A) Novela zákona zakládá kraji nevymahatelnou povinnost:

Navrženou úpravou je krajům ukládána povinnost zajišťovat dostupnost poskytování sociálních služeb na svém území. Formulace v novele dokonce zakládá povinnost kraje zajistit provozování těchto služeb včetně jejich finančního zabezpečení. Této povinnosti ve stávajícím systému vícezdrojového financování však nelze dostát a proto není z našeho pohledu reálně uskutečnitelná a vymahatelná.

 

B) Kraj převezme práci státu, ale ten už ji nyní nechce zaplatit:

Novela zákona v sobě zahrnuje skutečnost, že kraj zajistí veškerou administrativu dotačního programu. S přijetím novely by ale bylo nutné navýšit počet pracovníků krajských úřadů, oproti tomu však již novela zákona nepředpokládá přiměřené navýšení podílu krajů na rozpočtovém určení daní, tj. nezmiňuje se prostředcích na hrazení navýšených nákladů na zajištění této činnosti. Jinými slovy, tuto administrativní činnost, kterou chce stát předat krajům, by krajský úřad musel hradit, aniž by mohl od státu očekávat odpovídající finanční příspěvek.

 

C) Riziko pozdního vyplácení:

MPSV může o dotaci do rozpočtu kraje rozhodnout až po schválení státního rozpočtu a po převedení finančních prostředků krajům. K jejich rozdělení je dále třeba rozhodnutí rady a zastupitelstva kraje. Reálným termínem výplaty dotací podle novely zákona konečným příjemcům se tak podle navržené stal duben daného roku. Tato skutečnost je však zejména pro služby sociální prevence, u kterých dotace ministerstva tvoří majoritní část rozpočtu, ohrožující. Odpovědnost za pozdní výplatu by však byla zcela připisována kraji.

 

Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje

oddělení tiskových informací

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 788

janacik.f@kr-ustecky.cz

 

 

 

 

 
Zodpovídá: Bc. Lucie Jarolímková
Vytvořeno / změněno: 30.4.2007 / 30.4.2007 | Zveřejnit od-do: 30.4.2007-30.5.2007
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém