Zakázku se podařilo uzavřít včas
a provoz na železnici v Ústeckém kraji od prosince 2026 tak není ohrožen. „Vítám
závěry ÚOHS, který neshledal na zakázce pochybení. Jsem spokojený i
s nabídkovou cenou vítězného dopravce, která je proti dnešním cenám na
srovnatelných linkách řádově o 60 Kč/km nižší,“ komentoval uzavření smlouvy
hejtman Schiller. Teoretická nabídková cena RegioJet, a.s. pro rok 2023
by byla 180,35 Kč/km, současný dopravce (České dráhy a.s.) jezdil na
srovnatelných linkách v roce 2023 až za 238,80 Kč/km.
Rozsahem počtu objednaných
vlakových kilometrů a hodnoty zakázky se jedná o dosud největší smluvní
kontrakt na zajištění dopravní obslužnosti nejen v Ústeckém kraji, ale i
v rámci České republiky. Průměrný počet objednaných vlakových kilometrů
dosahuje hodnoty 3 345 850 km za rok při délce kontraktu 15 let od
prosince 2026 do prosince 2041. Průměrná modelově valorizovaná cena jednotky
dopravního výkonu činí 220,59 Kč. V celkovém součtu tak smlouva
představuje objem finančních prostředků ve výši 11 070 915 772,5
Kč, což je o cca 3 mld. Kč méně, než Ústecký kraj očekával při plánování
zakázky.
Elektrická páteř zahrnuje páteřní
linky dopravního systému Doprava Ústeckého kraje:
-
U1 Děčín – Ústí nad Labem – Teplice – Most – Chomutov – Kadaň
-
U3 (Děčín -) Ústí nad Labem – Teplice – Litvínov
-
U32 Ústí nad Labem – Litoměřice – Mělník – Lysá nad Labem
-
U51 Ústí nad Labem – Teplice – Most – Chomutov – Klášterec n. O.
(– Karlovy Vary)
-
U54 (Děčín -) Ústí nad Labem – Roudnice nad Labem (- Hněvice)
(posilové spoje k lince U4).
Těžištěm kontraktu je
nejdůležitější a nejdelší páteřní linka v Ústeckém kraji s číslem U1
vedená v intervalu 60 minut po celý týden napříč aglomeracemi kraje
z Děčína až do Kadaně. Nová smlouva přinese na linkách U3 a U51 rozšíření
objednaných dopravních výkonů. Ke stávajícím vlakům Litvínov – Ústí nad Labem
provozovaných v pracovních dnech v intervalu 60 minut přibydou nové
vlaky v relaci Litvínov – Teplice, které budou v Teplicích vzájemně
navazovat na linku R15/U51. O víkendech na této lince dojde k objednání
vlaků Litvínov – Ústí nad Labem v intervalu 120 minut. Návrh jízdního řádu
U51 uvažuje se zajištěním spojů v intervalu 120 minut v pracovní dny.
Pokračování vlaků a zlepšení obslužnosti dále na území Karlovarského kraje
smlouva umožňuje v případě dohody mezi objednateli v rámci přípravy
příslušných jízdních řádů, zřejmě však až po roce 2029, kdy Karlovarskému kraji
skončí stávající smlouva.
Pro zajištění dopravních výkonů
bude dopravce využívat celkem 23 elektrických dvousystémových jednotek, přičemž
7 jednotek bude třívozových a 13 jednotek bude dvouvozových. Zbývající 3
jednotky budou využívané jako záložní a budou dvouvozové. „Díky nasazení
nových nízkopodlažních jednotek s plnou výbavou, vč. např WiFi a
klimatizace zmizí z páteřních linek v naší objednávce poslední staré
vlaky, které nesplňují současné požadavky cestujících. Jsem rád, že jsme
zajistili pro občany vyšší kvalitu a pro kraj dobrou, trhem prověřenou cenu,“
zhodnotil radní pro dopravu Ústeckého kraje Marek Hrabáč. Kromě toho
bude ve vlacích i více míst se stolky, více míst pro jízdní kola, moderní
informační systém a budou samozřejmě v barevném provedení Dopravy
Ústeckého kraje.
Nabídkové řízení zahájil Ústecký
kraj 20. března 2023. Vítězný dopravce byl vybrán 22. listopadu 2023. Kromě
nabídky vítězného dopravce RegioJet, a.s. obdržel Ústecký kraj nabídku dvou
dalších dopravců, Českých drah a.s. a Arriva vlaky s.r.o., které nabízely méně
výhodné podmínky. Poté, co kraj velmi detailně definoval kvalitativní parametry
provozu a vlakových jednotek, byl při hodnocení kladen největší důraz na cenu
(90 %) a na celkový počet míst v pořizovaných vlacích (10 %).
Postup zadavatele v rámci
nabídkového řízení byl na základě dvou podaných podnětů předmětem šetření Úřadu
pro ochranu hospodářské soutěže. V rozsahu podaných podnětů neshledal ÚOHS
v postupu objednatele pochybení a v šetření tak dále nepokračoval.
Proto Ústecký kraj až nyní přistoupil k podpisu smlouvy s vítězným
dopravcem.