SONDY (ze dne 18.2.2003)
OT: Váš kraj patří mezi ty, které mají největší míru nezaměstnanosti v naší republice. Které podniky v posledních letech zde skončily s výrobou, které propouštěly a budou propouštět a co vše se ještě podílelo na tomto stavu?
1/ Původ současné situace je třeba hledat v polovině dvacátého století, kdy se ze severních Čech a jejich pánevních oblastí stala strategická základna těžkého průmyslu celého tehdejšího Československa. V regionu převládla těžba uhlí, energetika a chemický průmysl. S tím byla spojená likvidace tradičního malého a středního podnikaní a celková deformace ekonomické základny ve prospěch především těžkého průmyslu. Tím, že se po roce ´89 přešlo od centrálně plánovaného hospodářství na ekonomickou soutěž a došlo k útlumu v těžbě uhlí tyto úzce zaměřené, nepružné podniky s velkou přezaměstnaností, neobstály v nové konkurenci a buď zanikly nebo výrazně snížily zaměstnanost nadbytečných pracovníků.
OT: Jak se vám daří ve spolupráci s vládou řešit současnou situaci nezaměstnanosti, co se týče tvorby nových pracovních míst , rekvalifikací a zapojení lidí do terciální sféry, která je u nás stále proti zemím EU velmi málo rozvinutá?
2/Je třeba říct, že v posledních letech se v našem kraji podařilo vytvořit mnoho pracovních míst, a to buď stavbou nových továren nebo prostřednictvím aktivní podpory zaměstnanosti například prostřednictvím rekvalifikací. Nicméně proti trvalému nárůstu nezaměstnanosti jsme bohužel stále v deficitu.
OT: Osvědčily se vládní pobídky zahraničním investorům?
3/ Vládní pobídky zahraničním investorům se osvědčily. Také díky nim do Ústeckého kraje přišly nové investice. Výsledkem jsou to například nové podniky v Lovosicích, Lounech, Chomutově, Klášterci, Mostě nebo v Podbořanech. Problém vidím spíš v tom, že investorů nepřišlo víc.
OT: Máte vypracovanou svou strategii, která by vycházela ze specifiky vašeho kraje při postupném naplňování politiky zaměstnanosti?
4/ Ano, tato strategie je obsažená v Plánu rozvoje Ústeckého kraje. Strategie kraje, jak řešit problém nezaměstnanosti, má čtyři hlavní body. V prvé řadě je to vytváření podmínek pro tvorbu nových pracovních míst a s tím spojené lákání investorů. Noví investoři a další investice jsou však zásadně závislé především na výstavbě nové dopravní infrastruktury v kraji. Je to zejména dálnice D8, která by spojila region s Prahou a německými Drážďany a Berlínem, a silnice R7 ve směru Praha, Louny, Chomutov, Chemnitz a Lipsko. Nezbytná je jistě i silnice která by protnula celý Ústecký kraj, tedy komunikace I/13. Myslím si, že tyto dopravní stavby by možná i bez dalších investičních pobídek přilákaly investory a vytvořily tisíce dalších pracovních příležitostí už jen tím, že by kraj byl napojen na Německo a jeho ekonomický a výrobní potencionál. V souvislosti s tím je však třeba zabezpečit i to, aby dopravci na hranicích nestáli 48 hodin při čekání na odbavení.
Další částí strategie je změna kvalifikovanosti a zvýšení vzdělanosti v regionu, a to zejména v technických oborech. Pracujeme na tom, aby se tu rozšířila zejména bakalářská studia technických vysokých škol, které svým zaměřením budou kopírovat zaměření vznikajících nových podniků a zajistí pro ně kvalifikovanou sílu.
Čtvrtou částí, kterou je potřeba realizovat a kterému věnujeme mnoho pozornosti, je snaha o změnu pohledu na kraj. Myslím, že například v oblasti životního prostředí se toho za těch dvanáct let podařilo udělat opravdu hodně a právě v ruku v ruce s tím jde i o pověst kraje. Jde o to, aby se na kraj nenahlíželo jako na zakouřený region a aby se mu v budoucnu vrátil původní přídomek Zahrada Čech. Severní Čechy by podle nás neměly být koncem České republiky, „pohraničím“, ale naopak by pro návštěvníky, kteří k nám přijíždějí, měly být takříkajíc výkladní skříní.
OT: Váš kraj patří mezi ty, které mají největší míru nezaměstnanosti v naší republice. Které podniky v posledních letech zde skončily s výrobou, které propouštěly a budou propouštět a co vše se ještě podílelo na tomto stavu?
1/ Původ současné situace je třeba hledat v polovině dvacátého století, kdy se ze severních Čech a jejich pánevních oblastí stala ekonomická základna celého tehdejšího Československa. V regionu převládla těžba uhlí a chemický průmysl. S tím byla spojená likvidace základny malého a středního podnikaní a celková deformace ekonomické základny ve prospěch především těžkého průmyslu. Tím, že se po roce ´89 přešlo od centrálně plánovaného hospodářství na ekonomickou soutěž a došlo k útlumu v těžbě uhlí tyto úzce zaměřené, nepružné podniky, neobstály v nové konkurenci a začaly masově propouštět.
OT: Jak se vám daří ve spolupráci s vládou řešit současnou situaci nezaměstnanosti, co se týče tvorby nových pracovních míst , rekvalifikací a zapojení lidí do terciální sféry, která je u nás stále proti zemím EU velmi málo rozvinutá?
2/Je třeba říct, že v posledních letech se v našem kraji podařilo vytvořit mnoho pracovních míst, a to buď stavbou nových továren nebo prostřednictvím aktivní podpory zaměstnanosti například prostřednictvím rekvalifikací. Nicméně proti nárůstu nezaměstnanosti jsme bohužel stále v deficitu.
OT: Osvědčily se vládní pobídky zahraničním investorům?
3/ Vládní pobídky zahraničním investorům se osvědčily. Také díky nim do Ústeckého kraje přišly nové investice. Výsledkem jsou to například nové podniky v Lovosicích, Lounech, Mostě nebo v Roudnici nad Labem. Problém vidím spíš v tom, že investorů nepřišlo víc.
OT: Máte vypracovanou svou strategii, která by vycházela ze specifiky vašeho kraje při postupném naplňování politiky zaměstnanosti?
4/ Ano, tato strategie je obsažená v Plánu rozvoje Ústeckého kraje. Strategie kraje, jak řešit problém nezaměstnanosti, má tři hlavní body. V prvé řadě je to tvorba nových pracovních míst a s tím spojené lákání investorů. Nový investoři a další investice jsou ale závislé především na výstavbě nové dopravní infrastruktury v kraji. Je to zejména dálnice D8, která by spojila region s Prahou a německými Drážďany, a silnice R7 ve směru Louny - Lipsko. Nezbytná je jistě i silnice která by protnula celý Ústecký kraj, tedy komunikace I/13. Myslím si, že tyto dopravní stavby by možná i bez dalších investičních pobídek přilákaly investory a vytvořily tisíce dalších pracovních příležitostí už jen tím, že by kraj byl napojen na Německo a jeho ekonomický a výrobní potencionál. V souvislosti s tím je však třeba zabezpečit i to, aby dopravci na hranicích nestáli 48 hodin při čekání na odbavení
Dalším bodem je změna kvalifikovanosti a zvýšení vzdělanosti v regionu, a to zejména v technických oborech. Pracujeme na tom, aby se tu rozšířila zejména bakalářská studia technických vysokých škol, které svým zaměřením budou kopírovat zaměření vznikajících nových podniků a zajistí pro ně kvalifikovanou sílu.
Třetím bodem, který je potřeba realizovat a kterému věnujeme mnoho pozornosti, je snaha o změnu pohledu na kraj. Myslím, že například v oblasti životního prostředí se toho za těch dvanáct let podařilo udělat opravdu hodně a právě v ruku v ruce s tím jde i o pověst kraje. Jde o to, aby se na kraj nenahlíželo jako na zakouřený region a aby se mu v budoucnu vrátil původní přídomek Zahrada Čech. Severní Čechy by podle nás neměly být koncem České republiky, „pohraničím“, ale naopak by pro návštěvníky, kteří k nám přijíždějí, měly být takříkajíc výkladní skříní.
S pozdravem
Mgr. Michal Černík
SONDY s.r.o.
n. W. Churchila 2
113 59 Praha