Dotaz MF DNES: Proč kraj vede jednání o nových hraničních přechodech, když podle celníků nemají být žádné nové přechody v kraji zřizovány?
28.5.2003
Odpověď: Vzhledem k předpokládanému termínu vstupu České republiky do Evropské unie pracuje již od roku 2001 odborná pracovní skupina pro hraniční přechody mezi Svobodným státem Sasko a Českou republikou. Cílem této pracovní skupiny je příprava podkladů pro mezistátní dohodu mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko, která bude řešit silniční dopravní propojení mezi oběma státy. Radě Ústeckého kraje byl předložen materiál, který mapoval současnou síť silničních spojení se Saskem – jedná se o silniční spojení současných hraničních přechodů pro automobilovou dopravu doplněné o hraniční přechody, které jsou dnes využívány jako turistické stezky, popřípadě jsou pro silniční dopravu prozatím uzavřeny. Mezi Českou republikou a Spolkovou republikou Německo bylo vytipováno 19 pozemních komunikací ze stávajících 41, které bude možné volně používat silničními vozidly (tonáž a druh dopravy bude upraven v následujících jednáních, a to na základě dohod policejních orgánů obou států ). Rada však konstatovala, že takto navržená průchodnost hranice je stále ještě nízká a odkazovala se na skutečnost, že mnoho stezek a silnic bylo v minulosti hranicí násilně přerušeno a nebylo by dnes technicky náročné je obnovit. V současné době vede kraj jednání se starosty obcí a zástupci euroregionů. Po zapracování jejich stanovisek bude materiál předložen Zastupitelstva Ústeckého kraje tak, aby mohl být předložen se stanoviskem Ústeckého kraje Ministerstvu dopravy ČR jako podklad pro uzavření mezistátní dohody o silničních hraničních spojeních mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko.
Vydala: Mgr. Romana Konečná, tisková mluvčí Ústeckého kraje