Podpora cestovního ruchu není nic nového, ale proč jste se zaměřili právě na území postižené těžbou?
Protože se jedná o území, jehož využití je z hlediska cestovního ruchu velmi specifické a které na své objevení návštěvníky stále čeká. Oblast Krušnohoří vnímá veřejnost vzhledem k rozsáhlé těžební činnosti v minulosti spíše negativně a nepatří mezi turistické cíle. Naším projektem chceme obcím v pánevní oblasti výrazně pomoct.
Základní myšlenkou projektu je řešit problémy strukturálně postižených obcí komplexně – mj. částečnou restrukturalizací hospodářství na perspektivní odvětví cestovního ruchu. Chceme se zaměřit na průmyslovou tradici regionu, která skýtá potenciál pro rozvoj poznávací turistiky.
Pokud turista na vlastní oči uvidí povrchový důl, pozná hornickou historii, a navíc navštíví také řadu přírodních památek a rekultivovaných ploch s malebnou přírodou, změní svůj přístup k regionu, který byl dosud vnímaný jen jako průmyslová a měsíční krajina.
Jak toho chcete docílit, o co v projektu přesně půjde?
Díky projektu se v letošním roce uskuteční opravdu masová kampaň propagující území Ústeckého kraje. Připravujeme evidenci turistických cílů a zajímavých míst, které spojí turistické trasy. Ty nabídneme návštěvníkům nejen na informačních tabulích, ale také prostřednictvím nově vzniklých internetových stránek. Dále jsme zahájili mediální kampaň, která se logicky člení na outdoorovou, tištěnou a internetovou. Promítání reklamních spotů osloví nejširší cílovou skupinu v celé České republice, což bude jednou z motivací především pro mladší potencionální turisty k návštěvě nových interaktivních webových stránek. Pro starší turisty a milovníky tištěných materiálů pak bude připraven propagační leták. Důležitou součástí celé kampaně je pořízení propagačních filmů a konference pro novináře a zástupce cestovních kanceláří.
Filmy budou jednak propagovat lokalitu jako zajímavou turistickou destinaci s efektem poznávání historie a problematiky důlní činnosti, jednak také prezentovat proměnu, kterou krajina prošla.
V propagaci cestovního ruchu se jedná o nezvykle vysokou částku. Neuvažoval jste o tom, že byste těch 40 milionů raději investoval do něčeho jiného?
O ničem takovém jsem neuvažoval, ani jsem nemohl. Projekt je z velké části hrazen z prostředků evropských fondů, na základě výzvy Regionálního operačního programu Severozápad. Tato výzva byla určena právě na podporu a propagaci cestovního ruchu a jsem rád, že Ústecký kraj připravil tak kvalitní projekt, že se nám podařilo dotaci získat. Pánevní oblasti stály dlouho stranou zájmu turistů. Je nejvyšší čas to změnit. Každá koruna na tento cíl je dobře investovaná.
Neobáváte se kritiky, kterou často projekty na podporu cestovního ruchu přitahují?
Jsem přesvědčen, že smysl projektu je skvělý, že skutečně může našemu kraji pomoci. Některým negativním reakcím se asi neubráníme, ale já to vnímám spíše jako politická prohlášení na počátku volební kampaně. Bohužel si nejspíš tito kritici z neznalosti neuvědomují, jak moc škodí dobrým záměrům kraje, poškozují jeho pověst a znevažují náročnou práci lidí, kteří se na projektu podílejí. Přesto věřím, že naším společným cílem je Ústecký kraj propagovat, přilákat do něj návštěvníky a prezentovat to dobré, co zde můžeme nabídnout.
Náměstek hejtmanky Pavel Kouda