Orientační nabídka


 

Odkládání plánovaných operací v krajem spravovaných nemocnicích

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Odpověď pro Lapáčka Karla, Deníky Bohemia (sever@denikybohemia.cz)
 

 
 

ODPOVĚĎ NA DOTAZ, Lapáček Karel, Deníky Bohemia (sever@denikybohemia.cz) ze dne 25.11. 2004

 

Dotaz (v původním znění):

Dotazuji na situaci v nemocnicích spravovaných krajem související s odkládáním plánovaných operací a dalších zákroků u pacientů patřící ke zdravotním pojišťovnám, jejichž prostředky již nemocnice vyčerpaly.

- O jaké nemocnice se jedná?

- S jakými zdravotními pojišťovnami situace souvisí?

- Situace se opakuje každého půl roku. Proč? Lze tomu zabránit? Jak?

- Je-li chyba na straně nemocnic, může za to jejich vedení?

- Jakých druhů operací a zákroků se odklady týkají?

- Kolika pacientů se týká současný stav?

- Jsou pacienti, kterých se doklady týkají, přesměrováni do jiných nemocnic?

 

 

Odpověď:

1. Z krajem zřizovaných nemocnic se zatím jedná o nemocnice v Ústí nad Labem a v Mostě.

 

2. Zatím zejména se Zdravotní pojišťovnou Ministerstva vnitra. Může se však v průběhu času jednat i o další pojišťovny, tak jako tomu je v jiných částech ČR.

 

3. Smluvní vztahy mezi zdravotními pojišťovnami a nemocnicemi se řídí tzv. „rámcovými smlouvami“, uzavíranými zpravidla na období 5 let a „Dohodami o úhradě poskytované zdravotní péče“ uzavíranými zpravidla na období jednoho kalendářního pololetí.

V dohodách je stanoven objem poskytnuté zdravotní péče, cenové ujednání je tedy na každé pololetí vyjádřené fixní (konečnou) částkou. Podmínkou nekrácení této částky je poskytnutí stejného objemu a struktury zdravotní péče jako v předchozím pololetí. Pokud objem a struktura poskytnuté zdravotní péče směřuje k velmi podstatným změnám proti minulému pololetí, lze vyvolat jednání mezi zdravotní pojišťovnou a zdravotnickým zařízením. Výsledkem těchto jednání bývá často stanovisko zdravotní pojišťovny, že nemá další volné finanční prostředky na pokrytí zvýšené poptávky ze strany svých pojištěnců (pacientů).

Současné ekonomické možnosti systému veřejného zdravotního pojištění neumožňují plné pokrytí požadavků na zdravotní péči, a tak dochází k regulaci objemu poskytované zdravotní péče, která ve svém důsledku přináší odsouvání odkladné péče.

 

4. Odpovídá na to částečně i předchozí odpověď. Vedení nemocnice nemá žádný vliv na zvýšenou poptávku po zdravotní péči v nemocnici. V rámcové smlouvě se nemocnice zavazuje, že nebude upřednostňovat pojištěnce jiných zdravotních pojišťoven a tedy velmi těžko může průběžně tlumit zdravotní péči. Proto k těmto situacím dochází vždy před koncem pololetí.

 

5. Zdůrazňuji, že v žádném případě se zmíněná opatření netýkají nutné a neodkladné péče - jde pouze o odkladné (elektivní) výkony! Odsouvány jsou tak pouze zákroky, které nevyžadují okamžité řešení (jedná se zejména o dlouhodobě plánované operace, které lze odsunout, např. náhrady kloubů.).

 

6. Počet pacientů nelze přesně vyčíslit. Např. podle Masarykovy nemocnice se jedná o jednotlivce, kterým je naplánovaný výkon přesunut do dalšího pololetí.

 

7. Ano. Pacientům je vždy doporučeno, obrátit se na jiné zdravotnické zařízení.

 

 

Vydala: Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Ústeckého kraje

Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem

tel. 475 657 754, mobil 603 192 631

e-mail: zatecka.r@kr-ustecky.cz

 

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 26.11.2004 / 17.7.2006 | Zveřejnit do: 31.12.2005
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém