Vyjádření Jiřího Šulce, hejtmana Ústeckého kraje, ke článku Ostudné je porušovat zákon
(Deníky Bohemia dne 23.1.2003)
Senátor Zdeněk Bárta ve svém článku ostře napadl pracovní schůzku k problematice dostavby dálnice D8, kterou svolal Ústecký kraj. Nesouhlasí s názorem, že České republice hrozí ostuda a stanoviska, které na pracovním setkání zazněly, se mu prý zdají nehorázná. Rád bych tedy zdůraznil, že trvám na tom, že je mezinárodní ostuda, když ČR poruší mezinárodní dohodu se SRN a že je mezinárodní ostuda, když jsme za dobu, která od podepsání této dohody uplynula, nesplnili daný slib. Tato dohoda je nejvyšším mezinárodním právním aktem a měli bychom ji buď stoprocentně dodržet, nebo jednat o výjimkách. A také je ostuda, když se poškozují zájmy obyvatel ČR i Ústeckého kraje a neschopnost řešit problém dálnice D8 se schovává za dodržování zákonů.
Jestliže mluvím o nutnosti dostavět co nejdříve dálnici, nevyzývám tím k porušování zákonů. Podle mých informací práce na německé straně pokračují a blíží se ke státní hranici s ČR tak, aby byl dodržený daný termín. Ale co se stane, až bude německá část dálnice dokončena? Narazí snad na české straně na závoru? V úseku Lovosice – Řehlovice a dále Trmice – státní hranice se loni postavil jeden most a druhý se staví; to je ale žalostě málo. I sám fakt, že dosud nebyla vydána potřebná stavební povolení a u některých částí stavby o ně není ani požádáno, je podle mého názoru ostudný a staví nás do velmi nelichotivého světla.
V souvislosti s výběrem trasy dálnice senátor Bárta píše, že se neposuzovala žádná z takzvaných „dlouhých tunelových variant“. Tyto varianty ale byly stejně jako všechny ostatní řádně posuzovány a jejich opětovné zvažování nebo případné zavedení by oddálilo dostavbu dálnice minimálně o osm let.
Vyzývám všechny zainteresované strany, aby našly snahu dohodnout se a sílu dotáhnout stavbu do konce. Není podle mne důležité, jestli definitivní varianta posune dálnici o 200 metrů vlevo nebo 2 kilometry vpravo, jestli tunel bude kratší nebo delší. Důležité je dostavět dálnici, a proto vyzývám všechny zainteresované - dohodněme se. Tak, abychom si neudělali mezinárodní ostudu, že neplníme slovo a smlouvy, abychom se spojili s Evropou a nabídli jí i sobě tolik potřebné komfortní dopravní spojení hodné 21. století.