Odpověď hejtmana Jiřího Šulce na článek Hygiena či KHS UL úz. pr. LTM? (Deník Litoměřicka 20. ledna 2003)
Stát se svých chapadel nevzdal
Není to ješitnost pánů z ústeckého hejtmanství, kvůli níž by si přívlastek "krajská" přilepily k názvu některé instituce, jak píše Robert Malecký ve své poznámce Hygiena či KHS UL úz. pr. LTM? (Deník Litoměřicka 20. ledna 2003). Ústecké hejtmanství totiž vůbec zmiňované organizace nezřizuje, neřídí ani jinak neovlivňuje! Na krajské je přejmenoval stát. Stát, kterému tyto organizace patří a jehož úkoly plní. Chápu rozhořčení pana Maleckého, to, co popisuje, je skutečností, pouze viníka označil špatně. Mně osobně se nelíbí, že si stát přejmenuje organizaci na "krajskou", aniž k tomu má kraj vůbec co říci. A tak najednou názvy několika institucí jako by naznačovaly, že patří jinam, skoro jako by se maskovaly názvy "krajský" a nechtěly přiznat, že jsou "státní". Krajská hygiena nepatří Ústeckému kraji, patří státu. Stejně tak Zdravotní ústav a další instituce, které se musely přizpůsobit situaci po zrušení okresních úřadů. Kraj není jejich zřizovatelem ani za ně neodpovídá, jsou řízeny z Prahy. A odsud také dostávají úkoly. Reforma veřejné správy slibovala omezení počtu úředníků, ale já o tom nejsem přesvědčen. Svých chapadel, kterými z Prahy ovlivňuje dění ve všech koutech republiky, se stát nevzdává a ani je neomezuje; zrušilli jeden článek (okresní úřady), nahradí ho rychle dalším - a ne jedním. Předalli v roce 2000 stát na bedra krajů celé střední školství, nezredukoval třetinu ministerstva školství, jak by snad daňový poplatník očekával. Ale ještě si nádavkem stačil založit v krajích instituce pro vzdělávání učitelů... Totéž se opakuje i nyní, na počátku druhé etapy reformy veřejné správy. Rozhodně chapadel neubývá. Zatímco Ústecký kraj se snaží držet počty úředníků na uzdě a zbytečně nebobtnat, stát se takovou snahou rozhodně pochlubit nemůže.
(reakci otiskl Deník Litoměřicka dne 23.1.2003 na str. 14)