Ostudné je porušovat zákon
23.1.2003, Deníky Bohemia - Ústecký kraj, str. 2
Názor senátora Zdeňka Bárty k pracovnímu jednání o dálnici D8
Hejtman Šulc na úterní schůzce delegátů zainteresovaných na stavbě dálnice D8 nastolil hned na začátku jednání téma: "Hrozí nám mezinárodní ostuda, pokud nedostavíme dálnici včas". Nesouhlasím s ním. Pokud nějaká ostuda hrozí, pak jen tehdy, budemeli porušovat zákony této země. Jako nehorázný se mi v této souvislosti jeví návrh ČSSD protlačit parlamentem speciální zákon, který by účelově posvětil předchozí protizákonná rozhodnutí kolem dálnice a urychlil realizaci této stavby, devastující nenahraditelnou přírodní lokalitu České středohoří. Zmíněná pracovní schůzka na krajském úřadu měla za účel zmobilizovat dostatečnou podporu tomuto zákonu napříč politickým spektrem. Stojí za zmínku srdečné uvítání náměstka Foldyny z ČSSD, kterého se dostalo senátoru Doubravovi z KSČM: "Jarda Doubrava se nám vrátil z Kuvajtu!" Jako účastník jednání jsem měl z jeho průběhu ty nejhorší dojmy jako by s "Jardou" do sálu přišel nejen senátor KSČM, ale sám duch komunistické minulosti, ve které také když se kácel les, lítaly třísky a kdo byl proti, byl smeten. Celé jednání se neslo v tomto duchu, zejména vůči těm, kteří přírodu CHKO brání. Výběr trasy pro D8 přes CHKO České středohoří byl proveden v rozporu se zákonem 244/1992 Sb., neboť nebyl posouzen jeho vliv na životní prostředí jak tento zákon požaduje. Nezákonnost potvrdila legislativní komise ministra ŽP na svém zasedání 31. 3. 1999. Potvrdil to také kontrolní protokol NKÚ z 15. 2. 2000, kde se říká, že Ministerstvo dopravy a spojů ČR nesplnilo povinnost uloženou mu zákonem. V důsledku nezákonného výběru koridoru pro dálnici D8 proběhlo posouzení vlivů stavby na životní prostředí pouze pro dvě varianty. Neposuzovala se žádná z dlouhých tunelových variant. V průběhu procesu posouzení vlivů stavby na životní prostředí došlo i k dalším nezákonnostem, které završilo řízení o udělení výjimky z ochranných podmínek CHKO, které ukončil v roce 2000 ministr Kužvart povolením výjimky. Přitom 26 odst. 1 písm. f zákona 144/1992 Sb. zásadně zakazuje vést dálnici chráněnou krajinnou oblastí. Veřejným zájmem převyšujícím výrazně zájem ochrany přírody podle 43 zmíněného zákona může být snad potřeba dopravního spojení, v žádném případě však tímto zájmem nemůže