Za podpory partnera Ústeckého kraje a projektového týmu CENTRAL MARKETS proběhl Otevřený den projektu CENTRAL MARKETS, který se konal v Ústí nad Labem, v budově Českého svazu žen dne 10. prosince 2013. Setkání bylo zaměřeno na zástupce měst a obcí, ale i na zákazníky a případné nové organizatory trhů.
Nejprve členové projektového týmu seznámili účastníky setkání s projektem, jeho cíli, záměry a již realizovanými aktivitami, mezi něž patří provedení SWOT analýzy, mapování trhů a sestavení manuálu pro nové organizátory trhů. Pozornost věnovali také aktivitám, které budou probíhat v následujícím období.
Zúčastnění byli seznámeni s připravovanými akcemi v rámci prezentace projektu v roce 2014, mezi které patří především připrava výstavy s fotografiemi trhů a obrázky žáků základní umělecké školy. Výstava bude spojená s ochutnávkou lokálních produktů, včetně oceněných produktů označených Regionální potravinou.
Nedílnou součástí akce bylo i pozvání na prožití adventu a návštěvy vánočních trhů v městech a obcích Ústeckého kraje, mezi něž patří například vánoční trhy v Lovosicích, Litoměřících, Děčíně, Kadani, Šluknově, Varnsdorfu či Jílové, které mohou návštěvníci spojit s ochutnávkou svařeného vína, nákupem tradičního vánočního cukroví či vánočních ozdob.
Ze strany starostů zazněli dotazy především na podporu nových farmářských trhů, někteří zastupci obcí také projevili zájem farmářské trhy pořádat v roce 2014 a tudíž ocenili vznik manuálu pro nové organizátory trhů, ale také i pomoc Ústeckého kraje s kontatky na organizátory trhů, místní farmáře a prodejce.
Setkání bylo otevřené návštěvníkům trhů. Ti se zajímali především o stávající farmářské trhy a probíhající vánoční trhy v Ústeckém kraji. Otevřená diskuse se týkala také rozpoznávání produktů skutečně vypěstovaných místními farmáři. Diskutující se shodli na tom, že trhy vnímají jako alternativu k supermarketům, avšak na trzích již hledají a očekávají kvalitní české produkty za přiměřenou cenu. Obávají se však, že i když jsou trhy místem setkávání lidí, tak zájem mladých lidí navštěvovat a nakupovat na trzích je minimální. Důvodem můžou být odlišné priority mladých a střední a starší generace, ale také nízká sounáležitost s místem, kde bydlí.
Zpracoval projektový tým CENTRAL MARKETS