Ženám, výtvarným umělkyním tvořícím v uplynulém století, tak bohatém na společenské, sociální, kulturní i politické změny, se v posledních letech dostává pozornosti především formou autorských retrospektivních přehlídek. Litoměřická výstava „Pařížanky. České výtvarné umělkyně a Francie“ však nahlíží české ženské výtvarné umění jinak, v širším kontextu. Pozornost věnuje skupině 25 známých i méně známých českých výtvarných umělkyň a zaměřuje se na inspirace, školení, vlivy, osobní vazby, pobyty i ocenění, jichž se jim dostalo ve Francii, která pro mnohé naše umělce představovala Mekku výtvarného umění 19. a první poloviny 20. století.
Do výstavního souboru zařadila Severočeská galerie výtvarného umění v Litoměřicích, která na přípravě výstavy spolupracovala s Moravskou galerií v Brně, autorky působící přibližně mezi lety 1890–1990. U některých umělkyň jde o jejich první poválečnou prezentaci (např. Hana Hladíková Bernkopfová, Milena Šindlerová), jiné výstava představuje v téměř neznám