Tisková zpráva ze dne 12. září 2013
Krušné hory nabízí především neporušenou přírodu, která je po devastaci v dobách socializmu již téměř kompletně obnovena. Je potřeba na vlastní kůži zažít krásu přehrad, rašelinišť a skalních útvarů ve východní části hor a divokost horských luk dávající vyniknout tradičním stavením na jejich západě. Díky klimatu a reliéfu jsou Krušné hory vhodné především pro sportovněji laděné cykloturisty, pro které jsou zde příjemné lesní zpevněné cesty. Na své si přijdou i milovníci horských kol s nepřeberným množstvím náročných tras. Také silniční cyklisté si zde mohou užít na udržovaných horských silnicích s náročnými výjezdy a famózními sjezdy do údolí. Nejen kvalita cest ale i jedinečné výhledy do české kotliny a na saské stráně korunují cyklistický zážitek našich nejdelších hor. Ty jsou ideální pro celou řadu dalších sportovních aktivit, ať v letním nebo zimním období.
V současnosti se nabízí možnost zapsat region do seznamu světového dědictví UNESCO, jako krajiny s jedinečným bohatstvím chráněných památek v podobě historických a důlních objektů, budov, komplexů, štol i geologických útvarů. Využitím potenciálu projektů „Cykloregion Krušné hory“ a „Montanregion Krušné hory“ se otevírá široké spektrum témat pro cykloturistickou dovolenou.
O projektu Cykloregion Krušné hory – Propojení nadregionálních cyklotras v česko-německém Krušnohoří: Tento dvouletý projekt je realizován diký prostředkům z Evrospkého fondu pro regionální rozvoj. Partneři vytvářejí síť cyklotras v příhraničí a vytváejí infrastrukturu pro komfortní pobyt cyklistů, tak, aby jich do regionu nalákaly co nejvíce. V projektu je zahrnuta i dostavba několika úseků Krušnohorské magistrály v délce celkem 15 km. „Cílem je spojit dvě páteřní cyklotrasy v Krušných horách tj. Krušnohorskou magistrálu – trasa č. 23 a cyklostezku Saská středohoří (Säschische Mittlegebirge I/6). Díky tomu nabídnou tyto opomíjené hory přes 500 km dálkových cyklotras s možností kombinovat české a saské cesty pro cyklisty.“ Obě cyklotrasy jsou od sebe vzdáleny v rozmezí 10 – 25 kilometrů a v současné době neexistují propojky, po kterých by cyklisté mohli navštěvovat sousední zemi. V rámci projektu budou propojky proznačeny a vznikne plnohodnotný produkt, který díky marketingovému uchopení nabídne cyklistům vybuudovanou infrastrukturu s návaznými službami. Výstupy projektu by měla převzít a nadále rozvíjet a nabízet Destinační agenturou Krušné hory. Partneři projektu: Ústecký kraj, Tourismusverband Erzgebirge, e. V., Wirtschaftförderung Erzgebirge GmbH, Kurortentwicklungsgesellschaft GmbH. - Úkoly německé strany – stanovení cyklotrasy Saská středohoří a její proznačení - Úkoly české strany – dostavba a obnova 15 km Krušnohorské magistrály, proznačení propojení na saskou stranu - Úkoly společné - Marketing – tvorba koncepce a marketingu cykloturistického produktu pro sportovněji zaměřené hosty - Workshopy – metodika proznačení propojení cyklotras, orientace na potřeby cykloturistů navštěvujících Krušné hory - Promojízda 2014 – zmapování výsledků projektu v terénu |
Start byl z Loučné pod Klínovcem a jelo se až do Bad Schandau, ležícím na Labské cyklostezce. Trasa kopírovala hranici se Saskem. Účastníci jízdy tak sami na 290 kilometrech odzkoušeli úseky určené k propagaci v podobě cykloturistického balíčku. Spektrum účastníků bylo opravdu pestré. Promojízdy se etapově zúčastnili partneři projektu, zástupci obcí, cyklokoordinátoři měst Ústí nad Labem a Děčín, členové Klubu českých turistů, zástupce národního cyklokoordinátora a Nadace partnerství. Z německé strany potom představitelé turistických svazů, rozvojových společností, cestovních agentur. Přínos této jízdy byl i v setkání se starosty jednotlivých obcí s žádostí o spolupráci a následném přenosu informací o projektu. Můžeme jmenovat například setkání v Českém Jiřetíně Kalku, Klínech či Nové Vsi v Horách.
konference Bad Schandau
Poslední den jízdy byl v lázeňském městě Bad Schandau věnován závěrečné konferenci, na které se sešli účastníci promojízdy se zástupci odborné veřejnosti a samospráv. Na konferenci se konzultovaly výsledky promojízdy, přičemž zástupce lead partnera projektu Ústeckého kraje, Ing. Pavel Hajšman, uvedl jednoduchou vizi projektu a další cíle do budoucna, které je potřeba řešit.
Díky této cestě došlo k navázání či prohloubení vazeb mezi projektovými partnery a dalšími odborníky v oblasti cykloturistiky. Účastníci měli možnost vyzkoušet ubytovací zařízení v Krušných horách a porovnat nabídku v Česku a Sasku. Partneři v praxi diskutovali způsob proznačení jednotlivých propojení, způsobem kombinujícím saské a české cykloturistické značení. Akce byla i výbornou příležitostí zjistit, kde jsou mezery v infrastruktuře ale i službách pro zákazníky hovořícími česky nebo německy.
Připravil: Mgr. Sven Czastka, odbor regionálního rozvoje krajského úřadu
1