NEMOVITOSTÍ A JEJICH ČÁSTÍ
Z MAJETKU ÚSTECKÉHO KRAJE
Preambule
Cílem těchto Pravidel pro prodej
nemovitostí a jejich částí z majetku Ústeckého kraje (dále jen
"Pravidel") je zajistit efektivní využití nemovitého majetku
Ústeckého kraje (dále jen "Kraj"), aby zbytný nemovitý majetek (tj.
nemovitý majetek, který není potřebný pro fungování Kraje) získal své nové
vlastníky a přinesl tak potřebné finanční prostředky do rozpočtu Kraje. K bezúplatným převodům, resp. darování bude
docházet pouze ve výjimečných, odůvodněných případech veřejného zájmu. Prioritou při hospodaření s majetkem Kraje není
zbytný majetek pronajímat, ale prodávat, což bude mít za následek kromě uspořádání a zjednodušení vlastnických
vztahů a nezanedbatelných příjmů do rozpočtu Kraje, určitě i oživení
podnikatelského prostředí v Ústeckém kraji.
I.
Rozsah
působnosti
Tato Pravidla upravují základní podmínky prodeje
nemovitostí a jejich částí (dále jen „nemovitost") z majetku Kraje, způsob
podávání žádostí o koupi nemovitostí z majetku Kraje, možnosti podávání návrhů
a připomínek k záměrům prodejů, postup orgánů Kraje při přípravě a realizaci
těchto prodejů.
II.
Schvalování
záměru a způsobu prodeje
1)
Záměr prodeje
nemovitostí z majetku Kraje schvaluje Rada Ústeckého kraje (dále jen
„Rada“) po projednání v majetkové komisi Rady (dále jen "majetková
komise") nebo ve výjimečných případech přímo na návrh odboru správy
majetku kraje Krajského úřadu Ústeckého kraje ( dále jen „odbor správy majetku
kraje“). Majetková komise projednává materiály připravené odborem správy
majetku kraje na základě podkladů, kterými jsou zejména návrhy odboru správy
majetku kraje, žádosti stávajících nájemců, žádosti zájemců, kteří o koupi
nemovitosti projevili sami zájem, návrhy zprostředkovatele (externí subjekt
popsaný v odst. 2) tohoto článku), návrhy statutárního zástupce
příspěvkové organizace Kraje, návrhy jednotlivých odborů Krajského úřadu
Ústeckého kraje a členů majetkové
komise.
2)
Náležitosti
návrhu jsou zejména:
Výchozí cena zjištěná soudním znalcem, která je (nejde-li o
cenu regulovanou státem) v daném místě a
čase obvyklá zajišťovaná spolupracující realitní agenturou (dále jen
"zprostředkovatel"), administrativní cena zajišťovaná krajem, katastrální snímky, výpisy z katastru
nemovitostí, fotodokumentace, vyjádření jednotlivých dotčených odborů Krajského
úřadu Ústeckého kraje (dále jen "Krajského úřadu"), popř. dotčené
příspěvkové organizace, které je nemovitost svěřena do správy nebo vypůjčena na
základě smlouvy o výpůjčce, doporučená forma prodeje, vyjádření
zprostředkovatele, atd.
3)
Způsob prodeje uvedený v návrhu, s
ohledem na konkrétní nemovitost, je doporučen v jedné z těchto forem:
a) veřejná dražba dle zákona č. 26/2000 Sb. o veřejných
dražbách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "dražba")
b) přímý prodej
Forma přímého prodeje je využita zejména v případech
prodeje majetku ve veřejném zájmu, v rámci majetkoprávního vypořádání
nemovitostí a dále v případě prodeje osobě, která je v dané nemovitosti hlášena
k trvalému pobytu.
4)
Případné další možné formy
prodeje, které neřeší tato Pravidla, budou řešeny individuelně
v Zastupitelstvu Ústeckého kraje (dále jen "Zastupitelstvu").
III.
Prodej
prostřednictvím zprostředkovatele
Nemovitosti v majetku kraje jsou prodávány
prostřednictvím zprostředkovatele při prodeji formou veřejné dražby.
Zprostředkovatel na základě uzavřené zprostředkovatelské smlouvy zajišťuje ve
spolupráci s odborem správy majetku kraje veškerý potřebný servis a
dosažení maximální efektivnosti prodeje.
IV.
Záměr prodeje
nemovitostí z majetku Kraje
1)
Po schválení záměru prodeje Radou zveřejňuje Kraj záměr prodeje
konkrétní nemovitosti, a to takto:
a)
Záměr kraje
prodat konkrétní nemovitost odbor správy majetku kraje zveřejní po dobu nejméně
30 dnů před rozhodnutím v Zastupitelstvu na úřední desce.
b)
O záměru prodeje
bude veřejnost informována také na internetových stránkách Kraje. Podklady se
žádostí o zveřejnění budou zaslány též obci, v jejímž katastrálním území se
nemovitost nachází.
2)
V případě
prodeje formou dražby zprostředkovatel přiměřeně významu prodávané nemovitosti
zveřejní záměr prodeje v médiích dle vlastního uvážení a na internetu.
3)
Záměr prodeje
obsahuje zejména:
a)
základní
informace o prodávané nemovitosti a její přesné označení údaji podle zápisu
v katastru nemovitostí, popř. není-li v katastru nemovitostí zapsána
tak, aby byla jednoznačně identifikovatelná, včetně práv třetích osob na
nemovitosti váznoucích,
b)
forma prodeje,
c)
výchozí kupní
cenu, jejíž výše je rovna ceně v místě a čase obvyklé zjištěné soudním
znalcem a konzultované zprostředkovatelem,
d)
výši jistoty
(způsob, místo, popř. číslo bankovního účtu a termín její úhrady) – je-li tato
požadována,
e)
v případě
prodeje formou dražby místo konání a termín dražby, který nesmí být kratší než
30 dnů ode dne zveřejnění nabídky na úřední desce, na internetu a v obci,
na jejímž katastrálním území se nemovitost nachází,
f)
informaci o tom,
že u odboru správy majetku kraje jsou k nahlédnutí podklady pro uzavření
smlouvy, včetně příslušných typových listin, nejedná-li se o veřejnou dražbu,
g)
v případě
přímého prodeje identifikace potencionálního kupce.
4)
V případě
formy prodeje přímým prodejem je v den zveřejnění záměru k dispozici na odboru
správy majetku kraje typový návrh kupní smlouvy. V případě formy prodeje
dražbou je v den zveřejnění záměru k dispozici u zprostředkovatele a na odboru
správy majetku kraje typový dražební řád a typová dražební vyhláška. Typový
dražební řád tvoří přílohu č. 1 a typová dražební vyhláška tvoří přílohu č. 2
k těmto Pravidlům. Typový návrh kupní smlouvy, typový dražební řád a
typová dražební vyhláška jsou dále označeny souhrnně jako „typové listiny“.
5)
V případě
prodeje formou dražby zprostředkovatel dle potřeby určí termíny, kdy si mohou
zájemci nemovitost prohlédnout. Prohlídkou nesmí být dotčena práva dosavadních
uživatelů.
6)
Zprostředkovatel
v souvislosti se zveřejněním záměru při prodeji formou dražby zajišťuje
zveřejnění dle zákona č. 26/2000 Sb., o veřejných dražbách, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „zákon o veřejných dražbách“).
7)
Řízení o prodeji
je zahájeno dnem zveřejnění záměru na úřední desce a na internetových stránkách
Kraje, za které odpovídá odbor správy majetku kraje.
V.
Podmínky konání
dražby
1)
Dražba
je prováděna na základě písemné smlouvy o provedení dražby uzavřené mezi Krajem
a zprostředkovatelem. Uzavření každé smlouvy je v kompetenci vedoucího odboru
správy majetku kraje. Náležitosti smlouvy jsou uvedeny v § 19 zákona o
veřejných dražbách. Spolu se smlouvou o provedení dražby je také vedoucím
odboru správy majetku kraje podepisována dražební vyhláška dle § 20 zákona o
veřejných dražbách.
2)
K místu konání dražby. Toto je stanoveno a zajištěno odborem
správy majetku kraje tak, aby nevznikaly náklady spojené s pronájmem, tzn.
že dražba proběhne zpravidla v nemovitosti, která je ve vlastnictví Kraje.
3)
K termínu konání dražby. Tento je
stanoven odborem správy majetku kraje po konzultaci se zprostředkovatelem, a to
zejména tak, aby bylo možné uspořádat více dražeb v průběhu jednoho dne.
VI.
Schvalování
prodeje
1)
Prodej konkrétní
osobě schvaluje v souladu s § 36 písm. a) zákona č. 129/2000 Sb., o krajích
(krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o krajích“)
Zastupitelstvo.
2)
V případě
prodeje formou dražby schvaluje Zastupitelstvo prodej konkrétní nemovitosti
formou dražby s tím, že v okamžiku rozhodnutí Zastupitelstva není znám
kupující, který vzejde až na základě dražby dle zákona o veřejných dražbách.
Součástí rozhodnutí Zastupitelstva je také výchozí cena, kterou je cena
odhadnutá, nejnižší podání a skutečnost, jestli je dražebník oprávněn snížit
nejnižší podání a o jakou částku. Do doby rozhodnutí Zastupitelstva nelze
učinit žádný závazný úkon dle zákona o veřejných dražbách, tedy zejména nelze
uzavřít smlouvu o provedení dražby.
VII.
Kupní cena
1)
Kupní cena u
přímého prodeje je sjednána zpravidla ve výši, která je v daném místě a
čase obvyklá, zjištěná soudním znalcem a konzultovaná se zprostředkovatelem.
Odchylka od ceny obvyklé musí být zdůvodněna v rozhodnutí o prodeji
v souladu s § 18, odst. 2 zákona o krajích.
2)
U nemovitostí
prodávaných formou dražby je kupní cenou cena dosažená vydražením. Konkrétní
podmínky (např. vyvolávací cena, výše jistoty pro dražbu, apod.) jsou dány
listinami, které jsou zpracovány v souladu se zákonem o veřejných
dražbách.
VIII.
Podmínky prodeje
1)
V případě přímého prodeje je Krajský úřad
oprávněn připravovat a sepisovat v případě projevení zájmu o koupi nemovitosti
Smlouvu o uzavření budoucí kupní smlouvy se zájemcem, a to s rozvazovací
podmínkou spočívající v neschválení prodeje Zastupitelstvem a po schválení
prodeje kupní smlouvu (dále jen "KS") s tím, že za Kraj obě
podepisuje hejtman Kraje nebo v jeho nepřítomnosti jeho 1. náměstek.
2)
Právní účinky
vkladu vlastnického práva na základě kupní smlouvy k převáděné nemovitosti
vznikají na základě pravomocného rozhodnutí příslušného katastrálního úřadu
(dále jen "KÚ") o povolení vkladu práva do katastru nemovitostí (dále
jen "KN"), a to ke dni doručení návrhu na vklad.
3)
Pro zpřístupnění
možnosti prodeje co největšímu počtu zájemců lze dojednat poskytnutí úvěru
peněžním ústavem za podmínky, že zároveň s vkladem vlastnického práva na
základě kupní smlouvy do KN bude zde zřízeno zástavní právo pro financující
peněžní ústav (zástavním dlužníkem bude kupující), který na základě závazného
prohlášení (zpravidla se bude jednat o trojstrannou smlouvu) poukáže poskytnuté
finanční prostředky z úvěru přímo na účet Kraje. Tento způsob financování podléhá
schválení Zastupitelstva v rámci rozhodnutí o prodeji nemovitosti.
4)
Podmínky prodeje
v případě prodeje formou dražby jsou dány zákonem o veřejných dražbách.
IX.
Platební
podmínky
1)
Kupní
cena u případů přímého prodeje konkrétnímu zájemci je splatná vždy předem před
podáním návrhu na vklad kupní smlouvy do katastru nemovitostí, a to do 30
kalendářních dnů ode dne podpisu kupní smlouvy, v případě platby
prostřednictvím bankovního úvěru na základě smlouvy o úvěru do 90 dnů ode dne
podpisu smlouvy. V případě nezaplacení kupní ceny je prodávající oprávněn od
kupní smlouvy odstoupit.
2)
Při
zmaření uzavření kupní smlouvy z důvodů na straně zájemce, byl-li prodej
schválen Zastupitelstvem, je povinen zájemce zaplatit smluvní pokutu ve výši
složené jistoty. V případě uzavření kupní smlouvy je složená jistota započtena
na úhradu kupní ceny.
3)
Platební
podmínky při úhradě kupní ceny dosazené vydražením se řídí zákonem o veřejných
dražbách.
4) Při zmaření dražby vydražitelem z důvodu neuhrazení ceny dosažené vydražením ve stanoveném termínu se postupuje dle zákona o veřejných dražbách. V případě uhrazení celé kupní ceny je složená jistota započtena na úhradu ceny dosažené vydražením.
5) V případě, že je požadována jistota, je určena i její výše (min. však 10 %), místo, popř. číslo bankovního účtu, na který má být složena a termín úhrady.
6) V případě prodeje formou dražby převede zprostředkovatel finanční prostředky získané vydražením od vydražitele, na účet Ústeckého kraje, a to nejpozději do dvou pracovních dnů ode dne zaplacení.
7)
Zprostředkovatel
je oprávněn fakturovat smluvní provizi nejdříve v den doručení rozhodnutí o
vkladu vlastnického práva předmětné nemovitosti do KN.
X.
Předání a
převzetí nemovitostí
1)
Při
předání a převzetí nemovitosti za účasti zástupců smluvních stran je provedena
prohlídka prodávané nemovitosti, včetně jejího příslušenství, předají se
kupujícímu doklady od nemovitosti (projektová dokumentace, revizní zprávy a
další související podklady, které jsou na Krajském úřadě k dispozici) a odečtou
se údaje na měřičích dodávaných médií (elektroměry, plynoměry, vodoměry, měření
tepla a TUV). Způsob úhrady bude řešen v KS.
2)
Předání
a převzetí prodávané nemovitosti bude vyhotoven protokol, v němž se uvede
zejména:
§
označení
předávajícího a přebírajícího nebo v případě prodeje dražbou označení
bývalého vlastníka, dražebníka a vydražitele
3) V případě prodeje formou přímého prodeje protokol podepisuje zástupce prodávajícího, tj. pracovník odboru správy majetku kraje a kupující a každá strana obdrží po 1 vyhotovení. V případě prodeje formou dražby podepisují protokol bývalý vlastník, vydražitel a dražebník, přičemž jedno vyhotovení protokolu obdrží bývalý vlastník a dvě vyhotovení obdrží vydražitel. Odmítne-li některá z uvedených osob protokol podepsat, uvede to dražebník v protokolu.
4) Nemovitost je předána kupujícímu nejpozději do 15 pracovních dnů po zaplacení kupní ceny, nebude-li dohodnuto jinak. Je-li kupující (vydražitel) v prodlení s převzetím nemovitosti, nese nebezpečí škody a odpovědnost za škodu na věci.
5)
Přesná úprava
předání předmětu dražby bude je obsažena v zákoně o veřejných dražbách.
XI.
Výjimky
Výjimky z těchto Pravidel schvaluje Zastupitelstvo na
návrh Rady.
XII.
Účinnost
pravidel
Tato Pravidla byla schválena Zastupitelstvem
Ústeckého kraje dne 3.9.2003 usnesením č. 18/19/2003 a dále změna čl. II. odst.
2), odstavce 3), čl. V. odstavce 1), schválená Zastupitelstvem Ústeckého kraje
dne 17.12.2003 usnesením č. 47/22/2003 a nabývají účinnosti dnem schválení.