Poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím ze dne 7.5.2008
Dotaz (v původním znění) ze dne 5.5.2008:
Dobrý den pane Janačíku,
se zájmem jsem si přečetl na stránkách Ústeckého kraje a posléze i na stránkách Ústeckého deníku článek "Autobusové dopravce čeká sjednocování jízdného..".
K připravovanému systému integrované dopravy bych měl dvě celkem zásadní otázky, na něž jsem dosud nikde nesehnal odpověď:
1. Jak je to se zapojením železnice, potažmo ČD, do připravovaného systému? Ona je totiž skutečně páteřní ve většině směrů s největší frekvencí cestujících. Zamýšlené a avízované tarifní, časové a odbavovací propojení autobusových dopravců řeší ponejvíce venkovské regiony...
2. Čipová karta stokrát jinak - chtěl bych se zeptat, budou-li cestující odkázáni pouze na tuto čipovou kartu? Pro příležitostného cestujícího, který pojede dejme tomu z Děčína do Duchcova a je držitelem průkazky na děčínskou MHD, nebude dána možnost nějaké příplatkové jízdenky na další "zóny"? I když v DC "čipovky" jako takové fungují, ale co občan Ústí s papírovou legitkou?
Co turisté, nebo lidé, kteří jezdí jednou za čas a pořizování čipové karty je pro ně dosti zatěžující a odrazující byrokracií?
Mám velmi dobrý přehled o tom, jak to funguje v sousedním Sasku a nejen tam, je ovšem pravda, že s papírovými jízdenkami je rozúčtování výkonů a plateb na jednotlivé složky IDS prakticky věštbou z lógru...
Na druhou stranu nepletu-li se, například ostravský dopravní podnik má na zadní straně papírových jízdenek jakési strojově čitelné symboly, dle nichž strojek při označení jízdenky má zaznamenat do databáze typ jízdenky a místo, kde byla označena... ale to mám ze třetí ruky.
Děkuji předem za odpověď a srdečně zdravím,
Odpověď ze dne 7.5.2008:
Vážený pane, zasílám Vám odpovědi k Vašim dotazům:
Add1) Hardware a software používané v současné době dopravcem České dráhy a.s. neumožňují vzájemné využívání elektronických platebních nástrojů se smluvními dopravci Ústeckého kraje. O toto sjednocení se zatím bez úspěchu snažili i v jiných krajích ČR. Ústecký kraj bude v blízké době vyhlašovat výběrová řízení na výběr dopravce, zajišťujícího ve smluvním vztahu s Ústeckým krajem osobní dopravu na železnici. Ať už u budoucích smluvních dopravců dle soutěží, tak i nyní u ČD průběžně hledáme cesty, jak zapojit drážní dopravu buď za pomoci elektronického platebního média, nebo i bez něj. Je nám zřejmé, že dráha je páteřní a musí se stát součástí integrace.
Add2) Souhlasíme s argumenty v první části dotazu 2 – máme stejné poznatky a zkušenosti. Náhodní cestující těžko mohou být odkázáni na čipovou kartu, když ji nevlastní… Ani elektronická peněženka a čipová karta dnes není zárukou nákupu jízdenky do cílové stanice s přestupem mezi dopravci. K tomu je třeba vyvinout integrovaný tarif, který pak bude zcela/částečně využívat čipové karty a pak i clearingové centrum, které nyní vzniklo. Dále je u nás možné pořídit i integrované jednodenní jízdné bez čipové karty – jízdenka Elbe/Labe. Při zapojování dalších společností bude tento systém clearingového centra účinnější, a k tomu směřují jednání představitelů kraje s dopravními společnostmi, které zajišťují veřejnou dopravu v závazku veřejné služby. K dalšímu zapojování je však třeba sladit technické prvky a u některých dopravců i investovat do odbavovacích zařízení.
S pozdravem
Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení tiskových informací
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 788
janacik.f@kr-ustecky.cz