Odpověď pro Markétu Sedlákovou, Krajské noviny (marketa.sedlakova@mujmail.cz) ze dne
2. 7. 2008
Dotaz (v původním znění):
Ráda bych Vás požádala o odpověď na několik otázek:
1. Co přesně Portálový intranet je?
2. Proč si ho Ústecký kraj pořizoval?
3. Co intranet „umí“?
4. V čem konkrétně zefektivní činnost úřadu?
5. Jak kraj získal prostředky k jeho financování?
6. Je Ústecký kraj prvním českým regionem, který se touto cestou vydal? Popř. který kraj nebo kraje používaly Portálový intranet ještě před krajem Ústeckým?
Děkuji,
Markéta Sedláková
Odpověď:
Řada informací o projektu portálového intranetu je zveřejněna v tiskové zprávě z 26. 6. 2008.
1. Portálový intranet je v podstatě internet, vytvořený pro interní potřebu Krajského úřadu Ústeckého kraje (proto intranet) a není přístupný zvenčí. Portálový intranet intranet kromě samotného zobrazování dat a informací také poskytuje služby, plní tedy i funkce, které známe z internetových portálů.
2. Předchozí verze intranetu poskytovaly pouze statické informace, které uživatelé mohli sdílet. Nový systém umožňuje integraci služeb a především umožňuje postupný posun jednotlivých dokumentů od papírové verze k verzím elektronickým.
3. Zaměstnanec úřadu nebo představitel samosprávy má v interní síti přístup k různým aplikacím z jednoho místa, aniž by bylo do jednotlivých PC stanic nutné mnohdy komplikované instalování klientů jednotlivých aplikací. V nové intranetové síti se tedy uživatel velmi jednoduše dostane k rezervacím sdílených prostředků, tj. referentských vozidel, literatury, multimediální techniky, sálů, k vyúčtování telefonů, k evidenci docházky, spisové službě, atd. Největší výhodou intranetu není rychlost, ale zjednodušený přístup k informacím a jejich sdílení z jednoho místa.
4. Uvedeme jeden z mnoha možných příkladů. Pokud je zaměstnanec vyslán na pracovní cestu, na níž mu byl přidělen služební vůz, vyplní dva dokumenty, žádanku o přidělení vozidla a cestovní příkaz. Oba dokumenty postupně parafují vedoucí oddělení a vedoucí odboru a poté jsou předány oddělení hospodářské správy. Portálový intranet umožní, aby vše proběhlo elektronickou cestou.
5. Projekt portálového intranetu schválila Rada Ústeckého kraje, která současně souhlasila i s jeho spolufinancováním. Projekt byl předložen v rámci 1. výzvy FM EHP/Norska, kde byla rozhodnutím monitorovacího výboru doporučena k postoupení Kanceláři finančních mechanismů pro posouzení a ke konečnému rozhodnutí ze strany Výboru FM EHP/Norska o udělení grantu. Grant byl Ústeckému kraji udělen 19. 12. 2006 ve výši 349 196 EUR, tj. 85 % oprávněných výdajů. Dohoda o udělení grantu, byla uzavřena mezi Ministerstvem financí – Národním kontaktním místem a zástupcem Výboru FM a MZV Norska dne 8. 6. 2007.
6. Takto propracovaný Portálový intranet provozuje Krajský úřad Ústeckého kraje jako první.
Připravil: František Janačík, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení tiskových informací
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 788
janacik.f@kr-ustecky.cz