Tisková zpráva ze dne 15. března 2007
Rada projednala dotace kraje na Ambulantní pohotovostní péči od 1. dubna
Členové Rady Ústeckého kraje na svém 77. zasedání (2. volební období) rozhodli ve středu 14. března o zabezpečení Ambulantní pohotovostní péče na území Ústeckého kraje na další část roku 2007- od 1. dubna. Rada schválila principy zajištění ambulantní pohotovostní péče (lékařské služby první pomoci) a doporučila nejbližšímu zasedání zastupitelstva vzít na vědomí informaci o způsobu jejího zabezpečení.
„Zajišťování této formy péče o zdraví obyvatelstva přenesl stát za bývalé sociálně demokratické vlády na samosprávy,“ říká hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc. „Je to ale nesystémové opatření, které de facto není ani zakotveno v zákoně, není tudíž povinností ani pro kraje, ani pro obce. Pokud by se zajišťováním ambulantní pohotovostní péče obce či města nesouhlasila, bylo by to pochopitelné a zcela v jejich pravomoci. Přesto rada našeho kraje doporučila svému zastupitelstvu, v rámci našich priorit na zlepšování péče o zdraví lidí, aby v souladu s již dříve schváleným rozpočtem Ústeckého kraje pro letošní rok rozhodla o přidělení neinvestičních dotací určeným obcím,“ dodává Jiří Šulc. Znamená to odsouhlasení výjimky ze Zásad pro poskytování účelových finančních prostředků z krajského rozpočtu bez potřeby vyhlášení dotačního programu, a to do výše až 100 procent nákladů, které obcím vzniknou při zabezpečení této ambulantní péče.
„Na období od 1. dubna do konce letošního roku navrhujeme zastupitelstvu schválit rozdělení patnácti městům celkem 9.491.250 korun,“ říká Jiří Šulc. „V téhle oblasti poskytování zdravotní péče jsme ale už dlouho v bludném kruhu, já tvrdím, a jsem o tom pevně přesvědčen, že všichni lidé platí zdravotní pojištění po celých 365 dní v roce a odpovídající zdravotní péči by měly poskytovatelům ambulantních pohotovostních služeb hradit naše zdravotní pojišťovny. Chystám se v tomto smyslu také jednat s ministrem zdravotnictví České republiky Tomášem Julínkem. Tato služba by rozhodně měla být zcela a zajišťována hrazena prostřednictvím zdravotního pojištění, nikoliv z rozpočtů obcí či krajů,“ říká krajský hejtman. „Krajský úřad není zdravotní pojišťovnou a kraj by opakovaně neměl suplovat neschopnost státu zajistit občanům to co jim patří a nakonec si i platí.“
Při výpočtu krajských dotací na ambulantní péči bylo přihlédnuto jednak k počtu ordinací, které v jednotlivých oblastech pohotovostní služby zajišťují, a jednak k počtu obyvatel v daném regionu, respektive hustotě obyvatelstva.
Rozdělení neinvestičních dotací na APP na období od 1. 4. do 31. 12. 2007:
Příjemce dotace výše dotace
(město) (v tis. Kč)
Šluknov 423,75
Varnsdorf 337,5
Děčín 847,5
Ústí nad Labem 675
Litoměřice 847,5
Roudnice nad Labem 765
Lovosice 255
Teplice 675
Bílina 423,75
Most 675
Litvínov 423,75
Louny 510
Žatec 1 020
Chomutov 847,5
Kadaň 765
připravil: Zbyněk Šebesta, kancelář hejtmana Ústeckého kraje
oddělení tiskových informací
Velká Hradební 48, 400 02 Ústí nad Labem
tel. 475 657 742, 603 192 629
sebesta.z@kr-ustecky.cz