Orientační nabídka


 

Reakce na článek "Města nechtějí měnit pohotovosti"

K dnešnímu datu mimo interval pro zveřejnění na webu.
Vyšlo v Deníku Lučan dne 14.11.2003 (autor Aleš Kasal, Lucie Steklá)
 

 
 

Reakce na článek „Města nechtějí měnit pohotovosti“

Vyšlo v Deníku Lučan dne 14.11.2003 (autor Aleš Kasal, Lucie Steklá)

V článku „Města nechtějí měnit pohotovosti“, který vyšel 14.11.2003 v Deníku Lučan obsaženy nepravdivé informace. Konkrétně jde o tvrzení, že „povinnost pečovat o zdraví obyvatel se  podle nich přesunula ze státu na kraje a ty se zase snaží hodit ji na obce“.

Ústecký kraj vzal po zániku okresních úřadů letos v lednu povinnost zajistit pohotovostní péči po zániků na sebe především proto, aby zajistil sladění fungování ambulantní pohotovostní péče (APP) a nastavit pro její zajištění jasná pravidla. Jednalo se víceméně o gesto dobré vůle, neboť povinnost zajistit a financovat APP kraji zákon neukládá.  

Z právního rozboru  jednoznačně vyplývá, že v současné době neexistuje legislativní úprava, která by jednotlivým krajům nařizovala podílet se na provozování APP. Naopak bylo potvrzeno, že tato zdravotní péče je plně hrazena ze zdravotního pojištění každého jednotlivého pojištěnce, a tudíž povinnost postarat se o své pojištěnce a zajistit jim náležitou ambulantní lékařskou péči mají v tomto případě jednotlivé zdravotní pojišťovny. Hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc se na zástupce zdravotních pojišťoven obrátil s dotazem jak se budou v roce 2004 podílet na zajištění APP. Zástupci pojišťoven však odpověděli, že se na pohotovostní péči již podílejí formou úhrady zdravotních výkonů privátním lékařům a jiným způsobem se v této věci angažovat nebudou.

            Nepravdivé je rovněž tvrzení, že se kraj snaží „hodit“ na obce zajištění APP. Kraj s obcemi o změnách v zajištění APP intenzivně jedná a jejich připomínky a názory akceptuje. O přehazování povinnosti tedy může být jen těžko řeč.  Naprosto nevhodný je pak i  komentáře „co se nehodí mě, ať udělá podřízený“. Obce a města nejsou ve vztahu ke kraji podřízená a jedná se o samostatné samosprávní celky.

V současné době probíhá jednání s obcemi s rozšířenou působností. Vzhledem k složité situaci a nedostatečnému legislativnímu zajištění pohotovostní péče je Ústecký kraj ochoten ve spolupráci s obcemi zajišťovat a spolufinancovat ambulantní pohotovostní péči i v příštím roce, i když  - jak bylo výše uvedeno – to není jeho povinnost.

Zdůrazňuji, že pohotovostní péče z principu neřeší akutní stavy ohrožení života, ale jen zhoršení zdravotního stavu pacienta. Akutní záležitosti musí řešit zdravotní záchranná služba, jejíž zajištění a modernizace je prioritou kraje. Proto také Rada Ústeckého kraje rozhodla minulý týden o nákupu dalších čtyř nových sanitních vozů – v případě akutních stavů jde přece o minuty, které rozhodují o tom, zda přežijete například autohavárii. A provozovat ambulantní pohotovost, kam chodí pacienti s nenadálou horečkou nebo bolestí, je z mého pohledu zbytečné – ošetření by měl kdykoli poskytnout praktický lékař, který zná váš chorobopis, v nejhorším případě mohou pomoci v nemocnici, kde jsou patřičně vybaveni.

Vydala: Mgr. Romana Konečná, tisková mluvčí Ústeckého kraje

 

 

 

 

 
Zodpovídá: administrátor
Vytvořeno / změněno: 19.11.2003 / 19.11.2003 | Zveřejnit od-do: 19.11.2003-19.12.2003
 

 

Kontakt

Ústecký kraj
Velká Hradební 3118/48
400 01 Ústí nad Labem
tel.: +420 475 657 111
e-podatelna: epodatelna@kr-ustecky.cz
IČ: 70892156
DIČ: CZ70892156, je plátce DPH
Datová schránka: t9zbsva

Podrobný kontakt


Informace v patě

Nyní jste v módu "Bez grafiky". Přepnutím do grafického módu zobrazíte standardní verzi webu.

web & design , redakční systém