Návrh RSD pro Ústecký kraj vznikl jako jeden z výstupů dopravního fóra, které kraj uspořádal s partnery počátkem června. Záměrem Regionální sektorové dohody pro Ústecký kraj je propojit aktéry ovlivňující trh práce a vytvořit tak funkční platformu pro jejich efektivní spolupráci, díky níž bude lépe uspokojována poptávka po kvalifikované pracovní síle v oborech mechanik nákladních aut, autobusů a zemědělských strojů a v oboru řidič nákladní dopravy a řidič autobusové dopravy.
„Vítám, že díky iniciativě kraje, hospodářské komory a Česmadu vznikl dokument, který je zaměřen na oblast autodopravy, zejména problematiku nedostatku profesionálních řidičů nákladní a autobusové dopravy. Věřím, že dohoda přispěje ke zlepšení stavu v počtech řidičů v nákladní a osobní dopravě. Těch v současné době v rámci celé České republiky chybí několik tisíc, přičemž mladí do oboru nepřicházejí. Dohoda v rámci svých cílů přináší více způsobů, jak ke zlepšení dlouhodobě negativního a zhoršujícího se stavu přispět,“ uvedl krajský radní pro oblast dopravy Jaroslav Komínek.
„Regionální sektorová dohoda vznikla jako nástroj sociálního dialogu v oblasti rozvoje lidských zdrojů. Jsem rád, že se do přípravy a realizace dohody přihlásila řada partnerů, kteří mají společný zájem řešit problém nedostatku kvalifikovaných pracovníků, kteří na trhu práce nejsou k dispozici vůbec, nedisponují zaměstnavateli požadovanými teoretickými a praktickými dovednostmi nebo nemají z různých důvodů o nabízenou pracovní pozici zájem. Jednou z takových profesí jsou právě řidiči,“ řekl při podpisu RSD hejtman Oldřich Bubeníček.
Pro řešení problematiky v oblasti rozvoje lidských zdrojů a pro dosažení cílů uvedených regionální sektorové dohodě jsou vytýčena opatření a aktivity: Posílit spolupráci mezi zaměstnavateli, školami a dalšími partnery, spolupracovat při náboru nových žáků a propagaci oboru a profese, pořádání společných dnů otevřených dveří, účast na veletrzích učebních oborů, burzách práce i dalších akcí v rámci kraje. Bude tak docházet k seznámení s automobilními obory, jako mechanik, opravář motorových vozidel, karosář, autolakýrník, autoelektrikář a také s profesí řidič. Bude probíhat jednání s firmami o způsobu finanční podpory žáků s možností jejich následného zaměstnání. Dojde ke zlepšení praktické výuky a zajištění praxí studentů a učitelů, rozšíří se stáže učitelů odborného výcviku u firem.
Dohoda přispěje k rozšíření učebních oborů o možnost získání průkazu profesní způsobilosti řidiče. Vzhledem k tomu, že neexistuje učební obor „řidič“ a řidičský průkaz skupiny C+E, případně D, a profesní průkaz jsou vyžadované zaměstnavateli, střední školy zapojené do projektu zváží možnost nabídky absolvování vstupního školení v rozsahu vedoucím k získání profesního průkazu a požadované skupiny řidičského průkazu pro žáky příslušných oborů. Ústecký kraj se chce zaměřit na přípravu nových řidičů na vybraných vlastních středních školách, v první fázi to bude Střední škola technická, gastronomická a automobilní Chomutov a Střední průmyslová škola stavební a Střední odborná škola stavební a technická, Ústí nad Labem.
Zprava: František Jochman, předseda Krajské hospodářské komory ÚK, Oldřich Bubeníček, hejtman ÚK a krajský radní pro oblast dopravy Jaroslav Komínek
Zleva: Zdeněk Gerstner, Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia a Tomáš Bicera, Institut silniční dopravy ČESMAD Bohemia
Představitelé realizačních partnerů ze škol při podpisu RSD: Jaromíra Venclíčková. Střední
odborná škola technická a zahradnická, Lovosice a Vítězslav Štefl, Střední
průmyslová škola stavební a Střední odborná škola stavební a technická, Ústí
nad Labem